LIITTYMÄT
Pääteiden liittymätyyppien liikennetaloudelliset käyttöalueetYleistä
Yleistä
Tutkitut liittymätyypit ja yhteenveto liikennetaloudellisesta vertailusta
Lisätietoja seuraavasta julkaisusta
- Pääteiden liittymätyyppien liikennetaloudelliset käyttöalueet, Tielaitoksen sisäisiä julkaisuja 29/2000 TIEL 4000249
Liittymätyypin valinta on perinteisesti tehty tarkastelemalla liittymän toimivuutta ja turvallisuutta. Laajemmin liittymäratkaisuja voidaan myös arvioida niistä tienkäyttäjille koituvilla lisäkustannuksilla.
Tässä selvityksessä on laskettu pääosin yksiajorataisella perusverkolla liittymätyypeistä aiheutuvat ajokustannukset ja verrattu niitä investointikustannuksiin. Näin on voitu määrittää kullekin liittymätyypille liikennetaloudellisesti järkevä käyttöalue eri nopeusrajoituksilla sekä verrata liittymätyyppejä toisiinsa.
Liittymätyyppien vuotuiset ajoneuvo- ja aikakustannukset on laskettu IVAR -ohjelmistolla ja onnettomuuskustannukset lisäksi TARVA -ohjelmistolla. Investointikustannukset on arvioitu RAKUSTI -ohjelmiston ja tiepiireille tehdyn kyselyn perusteella.
- IVAR = Investointihankkeiden vaikutusten arviointiohjelma
- TARVA = Turvallisuusvaikutusten arviointiohjelma
- RAKUSTI = Tiehankkeen rakennuskustannusten arviointiohjelma
Selvityksen tulokset on esitetty nomogrammeissa, joita voidaan käyttää puutekriteereinä parantamistarpeen määrää arvioitaessa pitkillä tiejaksoilla. Ne eivät sellaisenaan sovellu yksittäisen kohteen käsittelyyn. Tarkastelu on myös taustaselvitys laaditulle liittymästandardiehdotukselle.
Tutkitut liittymätyypit ja yhteenveto liikennetaloudellisesta vertailustaSelvityksessä on tarkasteltu kolmi- ja nelihaaraisia liittymiä yksiajorataisilla teillä sekä nelihaaraisia liittymiä 2-ajorataisilla teillä. Liittymätyyppien vertailu on tehty ensisijaisesti ensimmäisen vuoden 10% tuottoasteella.
Seuraavassa on esitetty tutkitut liittymätyypit sekä lyhyt yhteenveto niiden taloudellisesta käyttöalueesta:
takaisin alkuun
Kolmihaaraiset liittymät yksiajorataisilla teillä
Avoin liittymä
Kanavoitu liittymä
- 100km/h nopeusrajoituksella kanavoidun liittymän taloudellinen käyttöalue alkaa liikennemäärillä (päätie/sivutie) 3000/2500 tai 10000/500
- 80km/h nopeusrajoituksella kanavoitu liittymä on kannattava liikennemäärillä 4 000/3 000 tai 8 000/1 500 sekä kiertoliittymä ja valo-ohjattu liittymä liikennemäärillä 4600/4600 tai 10000/5700
- Pienemmillä nopeusrajoituksilla kanavoitu liittymä on kannattava, kiertoliittymän kannattavuus heikkenee
Nelihaaraiset liittymät yksiajorataisilla teillä
Valo-ohjattu liittymä
Kiertoliittymä
1-ramppinen eritasoliittymä
2-ramppinen eritasoliittymä
Mo-tason liittymä
- 100km/h nopeusrajoituksella kanavoidun liittymän taloudellinen käyttöalue on 2500/2500 ja 7500/500 ylittävillä liikennemäärillä, eritasoliittymä (kaksiramppinen) kannattava liikennemäärillä 6100/3500
tai 11800/1500 sekä yksiramppinen tai moottoritietasoinen eritasoliittymä hieman suuremmilla liikennemäärillä- 80km/h nopeusrajoituksella kanavoitu liittymä kannattava yli 2300/1500 tai 8500/500 liikennemäärillä, valo-ohjaus ja kiertoliittymä sivutien liikennemäärän ollessa lähellä päätien liikennemäärää ja eritasoliittymä yli 6000/6000 tai 12500/2500 liikennemäärillä
- Pienemmillä nopeusrajoituksilla porrastetun, kanavoidun ja avoimen liittymän kannattavuusalueet kuten edellä
- Kiertoliittymän ja valo-ohjatun kannattavuusalueet ovat toisistaan erillään ja niitä on tarkasteltu kumpaakin erikseen. Kiertoliittymä kannattaa aiemmin kuin valo-ohjaus, mutta useimmissa tapauksissa ne ovat vaihtoehtoisia ratkaisuja.
Kaksiajorataiset tiet
Kaksiajorataisten teiden liittymistä tutkittiin kanavoitu liittymä, 2-kaistainen kiertoliittymä, 2-ramppinen eritasoliittymä sekä moottoritietasoinen eritasoliittymä 80km/h nopeusrajoituksella.
- Valo-ohjauksen/kiertoliittymän kannattavuusalue alkaa kohdasta
5000/800 tai 9600/1000- Eritasoliittymän käyttöalue alkaa liikennemäärillä 6400/4000 tai 12800/1500
Eri nopeusrajoituksia verratessa voidaan todeta, että yleisiin puutekriteereihin parhaiten soveltuvat nopeusrajoitukselle 80km/h tehdyt kannattavuusrajat. Suuremmilla nopeuksilla kannattavuusrajat saattavat olla liian alhaalla. Alempiin nopeusrajoituksiin liittyy taas mm. kevyeen liikenteeseen ja ympäristöön liittyviä tekijöitä, joita tässä ei ole huomioitu.
Selvityksen liiteosassa on esitetty tarkemmat liittymätyyppien kannattavuusalueet eri nopeusrajoituksilla.
takaisin alkuun
takaisin "liittymät" -alkusivulle
S12 etusivulle
alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö