LIITTYMÄT
Silmukkakäännökset
Toimivuus, turvallisuus ja kunnossapito
Yleistä
Yleistä
Kokemukset Suomessa
Esiintyneet ongelmat
Silmukkaliittymät Euroopassa
Lisätietoja seuraavasta julkaisusta
- Silmukkakäännökset - Toimivuus, turvallisuus ja kunnossapito, Tiehallinnon sisäisiä julkaisuja 2/2002,
TIEH 4000315- Silmukkaliittymät ohituskaistan kohdalla,
Tietoa tiensuunnitteluun nro 55
Silmukkakäännöksessä ajetaan ajosuunnassa vasemmalle käännyttäessä ensin oikealle erkanevaan silmukkaan ja päätie ylitetään kohtisuoraan. Tällöin kääntyvä ajoneuvo ei häiritse päätien liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta.
Liikenneturvallisuuden kannalta silmukkakäännöksistä on sekä hyviä että huonoja kokemuksia. Silmukkaliittymä on varsin hyvin toimiva vaihtoehto ainakin ohituskaistojen kohdalla sijaitseviin yksityistieliittymiin, jos liittymä on välttämätöntä jättää tai rakentaa ohituskaistaosuudelle.
Kokemukset Suomessa
Maatalousliittymiin silmukkaliittymä ei ole hyvä vaihtoehto, ainakaan jos päätie on vilkasliikenteinen. Hitaalla ajoneuvolla tien ylittäminen vaatii aikaa ja leveällä ohituskaistaosuudella voi sopivan ylitysajankohdan löytyminen olla vaikeaa.
Suomen tieverkolla olevien silmukkakäännösten (10kpl) järjestelyperiaatteet eivät ole yhtenäiset, vaan jokainen silmukkakäännös on omanlaisensa. Tienkäyttäjät eivät aina tiedä, kuinka uudessa liittymätyypissä tulisi ajaa. Liikenteen ohjausta olisi kehitettävä ja opastusjärjestelyjä yhtenäistettävä, jotta tietämättömyyden aiheuttamilta vaaratilanteilta voitaisiin välttyä.
Koska silmukkäkäännöksiä on Suomessa vielä vähän, ei hyvää ja selkeää yhtenäistä käytäntöä ole syntynyt.
Tiepiirien liikenneturvallisuusinsinöörit ovat yksimielisiä siitä, että silmukkakäännös soveltuu hyvin käytettäväksi kaiteettomien ohituskaistojen kohdilla oleviin yksityitieliittymiin, jos liittymä on välttämätöntä jättää tai rakentaa ohituskaistaosuudelle. Silmukkaliittymien avulla voidaan turvata päätien liikenteen turvallisuus ja sujuvuus. Paras vaihtoehto olisi kuitenkin se, ettei ohituskaistojen kohdalle rakennettaisi lainkaan liittymiä. Erikoisten ratkaisujen käyttöä tulisi välttää. Ne aiheuttavat riskitilanteita, kun tienkäyttäjät ei osaa toimia oikein uudessa, yllättävässä tilanteessa.takaisin alkuun
Esiintyneet ongelmatSilmukkaliittymien kohdalla suurimmat ongelmat liikenneturvallisuuden kannalta ovat tienkäyttäjän tietämättömyys ja huolimattomuus. Uudenlaista liittymää ei osata käyttää. Opastuksen, viitoituksen tms. liikenteen ohjauksen täytyisi olla yksiselitteistä ja selkeää. Suunnitteluun ja toteutukseen tulisi kiinnittää nykyistä enemmän huomiota.
Ongelmia on havaittu eritoten maatalousliittymien kohdilla. Tien ylittäminen hitaalla maataloustyökoneella vaatii paljon aikaa. Sopivan ylitysajankohdan löytyminen voi olla vaikeaa, kun päätien leveys ohituskaistan kohdalla on suuri, nopeusrajoitus on korkea ja päätien liikennemäärä on suuri.
Kunnossapidon ongelmallisin asia on kunnossapitovastuun määräytyminen. Vastuu kunnossapidosta voi olla joko yleisen tien tienpitäjällä (Tiehallinto) tai yksityistien tiekunnalla / kiinteistön omistajalla. Ongelmia on aiheutunut, kun yksityistien tienpitäjä on jättänyt silmukan kokonaan auraamatta. Ongelmien ratkaisemiseksi on esitetty, että yleisen tien pitäjä hoitaisi aina silmukkakäännösten kunnossapidon. Näin voitaisiin nykyistä paremmin taata kelvolliset ajo-olosuhteet silmukoissa talvisinkin.Silmukkaliittymät Euroopassa
Ruotsi
- Ruotsissa toteutettu vähintään sata silmukkaliittymää paikkoihin, joihin on ollut vaikeaa tai kallista rakentaa tavallinen vasemmallekääntymiskaista.
- Ennen - jälkeen tutkimuksia ei ole tehty.
- Ruotsin tielaitoksen mukaan silmukkakäännös soveltuu hyvin 2+1 kaistaisille teille, kun liittymä on jätettävä ohituskaistaosuudelle.
NORJA
- Silmukkaliittymiä ei ole juurikaan rakennettu eikä niitä ole suunnitteilla.
- Liittymätyyppiä pidetään epäloogisena.
TANSKA
- Tanskassa ei silmukkaliittymiä rakenneta.
- Risteäminen on silmukkaliittymässä hankalaa ja liittymä vaatii liikaa tilaa.
- Pyöräilijöiden turvallisuuden katsotaan heikentyvän silmukkaliittymien kohdalla.
- Päätielle rakennettavaa vasemmallekääntymiskaistaa pidetään parempana vaihtoehtona.
ISO-BRITANNIA
- Silmukkaliittymät soveltuvat teille, joilla liikennevirrat ovat pieniä, mutta oikealle kääntyminen on kuitenkin vaarallista suoraan päätieltä (vasemmanpuoleinen liikenne).
ESPANJA
- Silmukkaliittymiä käytetään yleisesti sekä yleisten että yksityisten teiden liittymissä.
- Liittymän mitoitus määräytyy päätien liikennemäärän mukaan.
- Espanjalaisen näkemyksen mukaan silmukkaliittymä on huomattavasti turvallisempi vaihtoehto kuin esim. väistötilalla varustettu liittymä.
takaisin alkuun
takaisin "liittymät" -alkusivulle
S12 etusivulle
alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö