Tiehallinnon pääsivujen linkkilista



LIITTYMÄT
Päätiet ja paikallinen liikenne, uudet kokonaisratkaisut

takaisin

S12 etusivulle

Yleistä
Kokonaisratkaisun käyttökohteet
Hallinnolliset ongelmat ja niiden ratkaisut
Liittymät
Rinnakkaisväylät
Risteäminen
Johtopäätökset


Lisätietoja seuraavasta julkaisusta

  • Maaseudun päätiet ja paikallinen liikenne, Tiehallinnon sisäisiä julkaisuja 14/2001, TIEH 4000281
Yleistä

Päätien ja sen varren yksityistieliittymien ja kevyen liikenteen parantamisratkaisut voidaan toteuttaa haja-asutusalueella kokonaisratkaisuina

Kokonaisratkaisu = tie- ja liittymäjärjestelyt, joissa:

  • Vähennetään yksityisten teiden liittymiä ja sitä kautta liittymäonnettomuuksia sekä liittymistä päätien liikenteelle aiheutuvaa häiriötä
  • Luodaan kevyelle liikenteelle entistä turvallisempi ja miellyttävämpi liikkumisympäristö
  • Vähennetään päätiellä käyvää paikallista liikennettä
  • Vähennetään hitaiden ajoneuvojen aiheuttamaa häiriötä pääteillä
  • Vähennetään päätiehen kohdistuvien kalliiden ja ympäristövaikutuksiltaan järeämpien toimenpiteiden tarvetta

Kokonaisratkaisuja tehdään hallinnollisina tai teknisinä ratkaisuina sekä niiden yhdistelminä. Järjestelyt voidaan toteuttaa yleisinä teinä, yksityisinä teinä tai osittain yleisinä ja osittain yksityisinä teinä. Tiehallinto vastaa kokonaisratkaisujen toteuttamisesta, mikäli toimenpiteet johtuvat pääteiden parantamisesta. Ratkaisujen hoito ja ylläpito kuuluvat tilanteen mukaan joko tiekunnille tai tiehallinnolle. Kohteiden ratkaisu- ja toteutusmalleihin vaikuttaa kohteen ominaispiirteet.

Yksityisinä teinä toteutettavat ratkaisut

Tulevat kyseeseen silloin, kun rinnakkaisväylien liikenne on lähes kokonaisuudessaan paikallista liikennettä ja ko. liikennemäärä on pieni.

Yleisinä teinä toteutettavat ratkaisut

Voivat olla:

  • kokonaisratkaisuja, jotka palvelevat kaikkia liikennemuotoja
  • päätien rinnakkaisia, erillisiä kevyen liikenteen väyliä, jotka toimivat osittain myös kiinteistöille johtavina teinä.

Sekaratkaisut

Tulevat kyseeseen lähinnä silloin, kun ennestään on olemassa päätien suuntaisia yksityisistä ja yleisistä teistä muodostuvia rinnakkaisyhteyksiä, joita täydentämällä muodostetaan yhtenäisiä kokonaisratkaisuja.

takaisin alkuun

Kokonaisratkaisun käyttökohteet

Kokonaisratkaisujen tyypillisiä käyttökohteita haja-asutusalueen pääteillä ovat:

  • Linjaosuuksilla tieosuudet, joiden varrella on runsaasti tienvarsiasutusta (esim. tilastolliset taajamat)
  • Tiejaksot, joilla liikkuu paljon matalousliikennettä esim. viljelyalueiden välillä
  • Ohituskaistaosuuksien kohdalla
  • Kevyen liikenteen yhteyspuutteiden kohdalla
  • Tiejaksot, joilla esim. poikkileikkauksen, liikenneturvallisuuden tai muun syyn vuoksi on tarve säädellä liittymien määrää

takaisin alkuun

Hallinnolliset ongelmat ja niiden ratkaisut

Uusia menettelyjä voisi olla yksityinen tie, jolle taataan kunnossapidon valtionavustus.

Toisena vaihtoehtona voisi olla "uuden tieluokan" määrittely, jolla varmistetaan ratkaisun toimivuus aiheuttamatta kiinteistöille kohtuuttomia kustannuksia. Uusi tieluokka voisi olla paikallistie, jonka tienpidosta vastaavat valtio ja kiinteistöt yhdessä.

Lisäksi yhtenä ratkaisuna voisi tulla kysymykseen tiekuntien keskinäisen korvauskäytännön kehittäminen sekä rasitteiden käyttömahdollisuuden laajentaminen.

Myös tilusjärjestelyillä voidaan merkittävästi vaikuttaa päätielle tulevan maatalousliikenteen määrään. Toimenpiteen soveltuvuus riippuu kuitenkin alueen tilojen pirstoutuneisuudesta ja tiejärjestelyiden laajuudesta. Myös rasitteiden käyttö kulkuyhteyksien järjestämisessä voi olla yksi ratkaisu.

takaisin alkuun

Liittymät

Liittyminen päätiehen on aina riski liikenneturvallisuudelle. Liittymien vähentäminen tavoitteiden mukaiseen liittymätiheyteen lisää jäljelle jäävien liittymien liikennettä, jolloin niiden toiminnalliset vaatimukset kasvavat.

Liittymien suunnittelussa noudatetaan voimassa olevia suunnitteluohjeita
.

Rinnakkaisväylät


Rinnakkaisväylän tarpeen arvioinnissa käytetään pohjana liikenne- ja asukastietoja sekä maankäyttötietoja. Lisäksi tarvitaan tietoa, mihin suuntaan alueelta pääosin kuljetaan.

Ohituskaistojen kohdilla ja muillakin liittymistä vapaana pidettävillä tiejaksoilla järjestelyt toteutetaan kaikkia liikennemuotoja palvelevina kokonaisratkaisuina. Paikallinen liikenne ohjataan tällöin käyttämään rinnaikkaisväylää. Lyhyen matkaa paikallinen moottoriajoneuvoliikenne, esim. tonteille ajo, voidaan sallia myös kevyelle liikenteelle tarkoitetulla väylällä.

Rinnakkaisväylä tulisi saada lähelle päätietä, jotta se palvelisi hyvin kaikkia liikennemuotoja. Rinnakkaisväylät voivat aiheuttaa myös haittaa asutukselle, sillä ne saattavat rikkoa lähellä päätietä olevia pihapiirejä.


takaisin alkuun

Risteäminen

Päätietä risteävän liikenteen järjestäminen on usein ongelmallista. Esimerkiksi nauhamaisen asutuksen kohdalla, jossa tilat ja pellot sijaitsevat päätien molemmilla puolilla, on risteävän liikenteen keskittäminen vaikeaa. Ajoneuvoliikenteen osalta risteämisjärjestelyt saadaan yleensä toimimaan, mutta kevyen liikenteen ohjaaminen esimerkiksi asutuksen ja koulun välillä käyttämään heille toteutettuja risteämisjärjestelyjä voi olla vaikeaa.

Eritasojärjestelyjä voidaan toteuttaa joko pelkästään kevyttä liikennettä varten, tai useita käyttötarkoituksia palvelevana (autoliikenne, maatalousliikenne, moottorikelkkailu). Kevyt liikenne on kuitenkin lähes poikkeuksetta järjestelyiden yhtenä suunnitteluperusteena. Suurimpana ongelmana eritasojärjestelyiden toteuttamisessa on niiden kalleus. Eritasolla voidaan poistaa yleensä vain osa risteämisongelmasta, koska alikulun vaikutusalue päätien suunnassa on lyhyt.

takaisin alkuun

Johtopäätökset

Selvitysten perusteella kokonaisratkaisuista voidaan todeta seuraavaa:

  • Ratkaisut tarkoittavat paikallisen ja pitkämatkaisen liikenteen erottelua. Päätien liikenneturvallisuus ja sujuvuus paranevat
  • Paikalliselle liikenteelle kokonaisratkaisuista voi olla sekä hyötyä että haittaa. Yleensä liikenneturvallisuus paranee, mutta risteävän liikenteen sujuvuus voi heikentyä.
  • Järjestelyt saattavat lisätä kiertohaittaa tienvarren kiinteistöille ja elinkeinolle
  • Keskeinen kysymys onkin, miten erilaisia tavoitteita voidaan täyttää toimenpiteillä, jotka eivät aiheuta kohtuutonta haittaa alueen kiinteistöille ja elinkeinoille.
  • Lainsäädännössä on todettu kehittämistarpeita yksityisten teiden valtionavustusta koskevissa säännöksissä, yksityisteiden käyttökorvauksia ja tieoikeutta koskevissa säännöksissä sekä rasitteiden käyttömahdollisuuden laajentamisessa.

takaisin alkuun

takaisin "liittymät" -alkusivulle

S12 etusivulle


alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö