LIIKENTEEN HALLINTA
Yleistä
Perinteinen kaksikaistainen tie
Ohituskaistatie
Keskikaiteellinen ohituskaistatie
Leveäkaistainen tie
Keskikaiteellinen kapea nelikaistainen tie
Lisätietoja seuraavasta julkaisusta
- Telematiikan sovellukset uusilla tietyypeillä, Tiehallinnon selvityksiä 38/2001, TIEH 3200684
YleistäTutkimuksen tavoitteena on selvittää tieliikenteen telematiikan käyttömahdollisuuksia liikenteen hallinnan ja liikennetiedotuksen apuvälineenä pääteiden uusien poikkileikkausratkaisujen yhteydessä. Samalla esitetään suosituksia telematiikan käytöstä erilaisissa tietyyppien ongelmatilanteissa. Tutkimuksen kohteena ovat yksiajorataisina tietyyppeinä perinteinen kaksikaistainen tie, ohituskaistatie, keskikaiteellinen ohituskaistatie ja leveäkaistainen tie. Kaksiajorataisena tietyyppinä on tarkasteltu kapeaa nelikaistaista tietä keskikaiteella varustettuna.
Seuraavat liikenteen ohjauksen keinot ovat mukana selvityksessä:
- muuttuvat nopeusrajoitukset
- muuttuva kaistaohjaus
- ramppiohjaus
- vaarasta varoittaminen
- reittiopastus
- raskaan liikenteen rajoitukset
- kaistan käyttökielto / ohituskielto
Liikenteen tiedotuksessa on tutkittu:
- tiesää- ja kelitiedottaminen
- liikennetilannetiedottaminen
- turvavälitiedotus
- nopeusnäytöt
- tiedottaminen anjoneuvoon
takaisin alkuun
Perinteinen kaksikaistainen tiePerinteisillä kaksikaistaisilla teillä telematiikan keinoilla voidaan vaikuttaa seuraaviin ongelmiin:
- liittyminen päävirtaan liittymissä
- kelin aiheuttamat ongelmat
- hirvieläinten risteämiset
- kevyen liikenteen ongelmat
- tien kapasiteetin ylittyminen
- raskaan liikenteen määrä
Yleisimmin käytetyt telematiikan keinot ovat muuttuvat nopeusrajoitukset sekä erilaiset muuttuvat varoitusmerkit. Liikennetilanteesta tiedottaminen varoitusmerkein sekä tiedottaminen ajoneuvoon ovat myös suositeltavia keinoja.
takaisin alkuunOhituskaistatiet
Tarkastelluista poikkileikkauksista kaikkein eniten telematiikan keinoja voidaan hyödyntää ohituskaistateillä. Ongelmatilanteita, joihin telemaatiikan keinot voidaan kohdistaa, ovat:
- tietyypin muutoskohdat (ohituskaistaosuudelta siirtyminen yksikaistaiselle osuudelle)
- kelin aiheuttamat ongelmat
- hirvieläinten risteämiset
- kevyen liikenteen ongelmat
- tien kapasiteetin ylittyminen
Suositeltavimpia telematiikan keinoja ovat muuttuvat nopeusrajoitukset, vaarasta varoittavat merkit sekä tiedottaminen ajoneuvoon. Toissijaisia keinoja ovat ajokaistan käyttökielto, tiesää- ja kelitiedottaminen sekä liikennetilanteesta tiedottaminen varoitusmerkein.
takaisin alkuun
Keskikaiteellinen ohituskaistatieKeskikaiteellisen ohituskaistatien häiriötilanteiden hallintaan telematiikka sopii hyvin. Tien kapasiteetin äärirajoilla tapahtuvat ongelmatilanteet kuten nopeustason romahtaminen on mahdollisesti vältettävissä kaistaohjauksella tai liikenteen nopeustason sovittamisella ideaaliseksi. Esim. mahdollinen ongelmatilanne voi syntyä yksikaistaisen osuuden tukkeutuessa esim. osuudelle pysähtyneen ajoneuvon tai onnettomuuden vuoksi. Muita ongelmatilanteita voivat olla:
- tietyypin muutoskohdat
- kelin aiheuttamat ongelmat
- hirvieläinten risteämiset
- kevyen liikenteen ongelmat
- tien kapasiteetin ylittyminen
Suositeltavia telematiikan keinoja ovat erilaiset muuttuvat varoitusmerkit, muuttuvat nopeusrajoitukset ja kaistaohjaukset, kaistan käyttökielto sekä reittiopastus. Lisäksi suositellaan tiesää- ja kelitiedotusta, liikennetilannetiedotusta sekä suoraan ajoneuvoon tiedottamista.
takaisin alkuun
Leveäkaistainen tieLeveäkaistaisen tien ongelmatilanteet ovat lähes samanlaisia kuin tavallisilla kaksikaistaisilla teillä:
- liittyminen päävirtaan liittymissä
- kelin aiheuttamat ongelmat
- hirvieläinten risteämiset
- kevyen liikenteen ongelmat
- ajoneuvon sijaintiin ja ohitustapaan liittyvät riskit
Käytettävissä olevia telematiikan keinoja ovat muuttuvat nopeusrajoitukset, vaarasta varoittavat merkit, tiesää- ja kelitiedottaminen sekä tiedottaminen suoraan ajoneuvoon.
Keskikaiteellinen kapea nelikaistainen tieTelematiikan ratkaisukeinot ovat määrällisesti vähiten hyödynnettävissä kaksiajorataisilla teillä. Toisaalta liikennemäärät ovat kaksiajorataisilla teillä korkeita ja tästä johtuen keinoilla saatavat vaikutukset ovat suurempia kuin kaksi- tai kolmekaistaisilla teillä.
Selvityksen mukaan telematiikan keinoja tulisi tarkastella seuraavissa ongelmatilanteissa:
- tietyypin muutoskohdat
- kelin aiheuttamat ongelmat
- hirvieläinten risteämiset
Suositeltavia telematiikan keinoja ovat muuttuvat nopeusrajoitukset, muuttuvat kaistaohjaukset, vaarasta varoittaminen, tiesää- ja kelitiedottaminen sekä liikennetilanteesta tiedottaminen.
Yhteenveto telematiikan sovellutuksista eri tietyypeillä
takaisin alkuun
takaisin "liikenteen hallinta" -alkusivulle
S12 etusivulle
alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö