LIIKENNEKÄYTTÄYTYMINEN JA TIENKÄYTTÄJIEN MIELIPITEET
Tasanopeusjärjestelmä kaksikaistaiselle päätieverkolle?
Yleistä
Ohitusmäärien tutkimus eri nopeusrajoitusalueilla
Tasanopeusjärjestelmän edut
Lisätietoja on saatavissa seuraavasta julkaisusta:
- Tasanopeusjärjestelmä kaksikaistaisella päätieverkolla, Tiehallinnon selvityksiä 52/2003 TIEH 3200839
Yleistä
Liikenneturvallisuuden ja usein myös liikenteen sujuvuuden kannalta olisi edullista, jos kaikki ajoneuvot ajaisivat samalla nopeudella eikä ohituksia tai ohitustarvetta esiintyisi (=tasanopeusjärjestelmä). Maassamme onkin aika ajoin esitetty ajatus, että raskaan liikenteen ja henkilöautojen nopeuksien tulisi olla samalla tasolla ainakin standardiltaan heikommilla päätieverkon osilla. Tämä nopeus voisi olla 90 km/h.Valmistuneessa tutkimuksessa pyrittiin jäljittelemään tasanopeustilannetta ja tutkittiin liikennevirran nopeuksia ja ohituksia tekemällä matkanopeusmittauksia kesä- ja talvinopeusrajoituksien vaihtumisen aikaan molempien nopeusrajoitusten vallitessa.
Ohitusmäärät eri nopeusrajoituksilla
Henkilöautojen aktiivisten ohitusten (henkilöauto ohittajana) lukumäärä oli tässä tutkimuksessa n. 1.5 kertaa suurempi kesärajoituksen aikana ja raskaan liikenteen passiivisten ohitusten (raskas ajoneuvo ohitettavana) määrä 1.5-4-kertainen riippuen tutkimusjaksosta.
Nopeusrajoituksella ei ollut olennaista vaikutusta henkilöautojen keskinäisiin ohituksiin, mutta 100km/h nopeusrajoitus lisäsi huomattavasti henkilöautojen suorittamia raskaan liikenteen ohituksia.
Raskaan liikenteen suorittamat ohitukset sen sijaan vähenivät nopeusrajoituksen kasvaessa 80 km/h:sta 100 km/h:iin. Yhdistelmäajoneuvot ohittivat henkilöautoja 80 km/h:n rajoituksella noin 2 kertaa useammin, samoin toisiaan (kuorma-autoja tai yhdistelmiä), ja muita ajoneuvoja yhteensä noin 1,5 kertaa useammin.
Kuljettajien tavoitenopeusjakautuma on avainasemassa silloin, kun halutaan pyrkiä tasaiseen ja häiriöttömään liikennevirtaan ja minimoida ohitukset. Tämä tutkimus vahvisti sen, että pitäisi pyrkiä järjestelmään, jossa kuljettajien ja eri ajoneuvotyyppien tavoitenopeudet ovat mahdollisimman samanlaiset. Tällainen tilanne voisi olla se, että raskas liikenne saisi ajaa rajoitinta vasten, mutta henkilöautojen nopeus säädeltäisiin nollatoleranssilla 90 km/h:iin. 90 km/h on nopeus, joka sopii myös kasvavalle ikääntyvien kuljettajien joukolle. Tässä tutkimuksessamme todettiin, että 85 % yli 75-vuotiaista ilmoittaa ajavansa 100 km/h:n nopeusrajoitusalueella vähintään 90 km/h. Olosuhteiden heikentyessä (pimeällä, liukkaalla) iäkkäät yleensä pyrkivät välttämään ajamista. Toisaalta tiekohtainen 90 km/h:n rajoitus kaksikaistaiselle päätieverkolle on myös sopusoinnussa eurooppalaisen käytännön kanssa.
Ehdotettu tasanopeusjärjestelmä ei yllytä rikkomaan lakia sen enempää kuin nykytilanne. Raskaalle kalustolle jäisi edelleen 80 km/h:n ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus, johon valvonnassa nyt sovelletaan 10 %:n toleranssia. Tämä tilanne voisi jatkua edelleen, eikä se ole mitenkään ristiriidassa vallitsevan EU-lainsäädännön tai kansallisen lainsäädännön kanssa.
Pariton nopeusrajoitusjärjestelmä 70-90-110 olisi nykyistä parempi tasanopeustavoitteen kannalta. Siinä voitaisiin yhdistää sekä nopeusrajoittimia koskeva EU-lainsäädäntö että riittävän tiukka ja tasapuolinen nopeusvalvonta. Kaksikaistaisella päätieverkolla voitaisiin pääsääntöisesti käyttää 90 km/h:n nopeusrajoitusta, joka voitaisiin huonoissa keliolosuhteissa ja alhaisen standardin osuuksilla alentaa 70 km/h:iin. 90 km/h:n rajoitusalueella raskas liikenne voisi ajaa rajoitinta vasten ja henkilöautoilta edellytettäisiin rajoituksen tiukkaa noudattamista. 70 km/h:n alueella raskas liikenne joutuisi oikeasti pudottamaan nopeutta rajoittimen sallimasta toisin kuin nykyisin 80 km/h:n rajoitusalueella. 110 km/h:n rajoitusta käytettäisiin vain standardeiltaan parhailla teillä, joilla kohtaamisonnettomuuksien mahdollisuus on estetty ja turvallinen raskaan liikenteen ohittaminen tehty mahdolliseksi. Parhaimmille moottoriteille voitaisiin mahdollisesti harkita tiukasti valvottua 130 km/h:n nopeusrajoitusta.
takaisin alkuun
alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö