LIIKENNEKÄYTTÄYTYMINEN JA TIENKÄYTTÄJIEN MIELIPITEET
Tärinäviiva tien reuna- ja keskiviivanaYleistä
Yleistä
Aiempia tutkimuksia
Käynnissä olevia tutkimuksia
Lisätietoja on saatavissa seuraavista julkaisusta ja raporteista:
- Reuna- ja keskilinjan tahattomien ylitysten vähentäminen, Tiehallinnon selvityksiä 56/2002, TIEH 3200788-v
- Tiemerkintätekniikka (1994)
- Palautetta antavat tiemerkinnät suistumis- ja kohtaamis- onnettomuuksien torjunnassa (1998)
- Profiloitujen reunaviivojen vaikutukset ajokäyttäytymiseen (2000)
- Ensikokemukset ja mielipiteet tienastoista (2001)
Kohtaamis- ja suistumisonnettomuudet ovat yleisimmät onnettomuustyypit pääteiden seurauksiltaan vakavimmissa liikenneonnettomuuksissa. Pääteiden vakavien onnettomuuksien vähentämiseksi etsitään jatkuvasti uusia keinoja.
Tärinäviiva tien reuna- ja keskiviivana on keino vähentää tahaton kaistalta pois ajautuminen.
KamFlex-tyyppistä ajoratamerkintää Aiempia tutkimuksia
Tiehallinto aloitti 1997 tutkimuksen tärinäviivan käytöstä tien reuna- ja keskiviivana. Tutkimustietoa aiheesta oli olemassa hyvin vähän.
Eurooppalaiset kokeilut olivat olleet pienimuotoisia. Turvallisuusselvityksiä ei oltu tehty 1997 mennessä. Yhdysvalloissa oli kuitenkin saatu viitteitä siitä, että tärinäviivat vähentävät onnettomuuksia.Vuonna 1998 Porvoon ympäristössä tehtiin koe, jossa selvitettiin tien reunaviivana käytetyn tärinäviivan vaikutusta kuljettajakäyttäytymiseen.
Selvityksessä havaittiin, että ajonopeudet kasvoivat 1-3 km/h, mahdollisesti tärinäviivojen hyvän näkyvyyden (suuri paluuheijastuvuus) vuoksi. Autonkuljettajat pitivät tärinäviivoja erittäin hyvinä ja 30 % kuljettajista ilmoitti joskus havahtuneensa tärinäviivan ansiosta pitämään auton kaistalla.Käynnissä olevat tutkimukset
Tiehallinto jatkaa Suomeen soveltuvien ratkaisujen kokeilua ja tutkimusta, sillä tärinäviivojen vaikutustietoa on edelleen käytössä liian vähän.
S12 projektissa käynnistettiin vuonna 2002 erilaisten tärinäviivatyyppien kokeilu pääteiden suistumis- ja kohtaamisonnettomuuksien vähentämiseksi.
Projektin tavoitteena on selvitysten ja kokeilujen avulla valita sopivimmat ratkaisut eri tietyypeille ja laatia ohje tärinäviivojen käyttöperiaatteista.Projektissa on toistaiseksi neljä osatutkimusta:
- Kirjallisuustutkimuksella selvitetään alan kansainvälinen nykytilanne
- Vt 3 kenttäkokeella selvitetään erilaisten tärinäviivojen ominaisuuksia
- Vt 4 kenttäkokeella tutkitaan tärinäviivan vaikutuksia kaarteen sulkuviivana
- Vt 1 kokeilussa tutkitaan heijastinnastojen käyttöä tien keskiviivassa
Osaselvitykset raportoidaan vuosien 2002 ja 2003 aikana.
Kuvassa kaksoissulkuviiva, josta on
tehty täristävä jyrsintätekniikalla
takaisin alkuun
alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö