Tiehallinnon pääsivujen linkkilista


KUNNOSSAPITO
Kaksiajorataisten keskikaistojen kulkuaukot

takaisin

S12 etusivulle

Yleistä
Kulkuaukkojen liikenneturvallisuus
Kulkuaukkojen suunnittelu- ja rakentamisperiaatteita
Kulkuaukkojen parantaminen ja toimenpidesuositukset


Lisätietoja seuraavista julkaisuista


Yleistä


Kulkuaukot muodostavat turvallisuusongelman, joka syntyy aukkojen laittomasta käytöstä U-käännöksien tekemiseen.

Kaksiajorataisen tien keskikaistan ylityskohtia tarvitsevat:

  • kunnossapitoajoneuvot (talvikunnossapito)
  • hälytysajoneuvot (poliisi, ambulanssit, paloautot)
  • erikoiskuljetukset (ylikorkeat kuljetukset)
  • liikenteen valvojat (poliisi)
  • hinausajoneuvot

Ajoratojen välinen ajoyhteys, leveä keskialue (15.5m)
Ajoratojen välinen ajoyhteys, keskikapea keskialue (7.0m)

Selvityksessä on tarkasteltu kaksiajorataisten teiden keskikaistojen kulkuaukkojen tarpeellisuutta ja käyttötarkoitusta sekä aukoista aiheutuvia ongelmia Uudenmaan, Turun, Hämeen ja Savo-Karjalan tiepiireissä. Tarkastelussa on mukana yhteensä 545 km kaksiajorataisia teitä, joilla on yhteensä 235 keksikaistan kulkuaukkoa.

takaisin alkuun

Kulkuaukkojen liikenneturvallisuus

Viiden vuoden aikana (1995 - 1999) tarkastelluissa kulkuaukoissa tapahtui yhteensä 24 poliisille ilmoittettua liikenneonnettomuutta, joista 14 johti henkilövahinkoihin.

Kaikkien neljän tiepiirin yhteenlasketut onnettomuuskustannukset ovat keskimääräisen onnettomuuden yksikkökustannuksella laskien 400 000 euroa/vuosi ja tapahtuneiden onnettomuuksien vakavuusasteet huomioon ottaen 1.1 miljoonaa euroa/vuosi.

Avointa kulkuaukkoa kohden lasketut onnettomuuskustannukset vaihtelevat teittäin välillä 2200-7600 euroa/vuosi.


takaisin alkuun

Kulkuaukkojen suunnittelu- ja rakentamisperiaatteita

Ensisijaisena tavoitteena on kulkuaukkojen määrän minimointi. Rakennettavien aukkojen osalta tavoitteena on niiden luvattoman käytön estäminen puomein tai tekemällä aukot vaikeasti huomioitaviksi. Kaupunkimoottoriteillä ja muilla taajamien kaksiajorataisilla teillä kulkuaukkoja ei tulisi rakentaa ollenkaan.

Kunnossapitokulkuaukkoja tulisi toteuttaa ainoastaan todellisen tarpeen mukaan. Liikennemäärien ollessa suuria kulkuaukkojen käyttö ei ole suositeltavaa.

Ylikorkeita kuljetuksia varten kulkuaukkoja rakennetaan erillistarkastelujen perusteella, mikäli muuta kustannuksiltaan kohtuullista reittiä ei voida toteuttaa.

Pelkästään hälytysajoneuvoja varten tarkoitettuja aukkoja ei yleensä rakenneta. Ylimääräisen kulkuaukon tarve tulee määrittää tien suunnitteluvaiheessa, jos eritasoliittymien väli on yli 5km.

Tunnelien kohdalle tarvitaan keskikaistan kulkuaukko tunnelin molemmin puolin.

Tien parantamistöitä varten ei rakenneta pysyviä kulkuaukkoja.

Kulkuaukkojen tyyppi ja mitoitus riippuu keskikaistan leveydestä. Kulkuaukot pyritään suunnittelemaan siten, että laillinen käyttö on mahdollisimman turvallista ja toisaalta aukkojen väärinkäyttö pyritään estämään.

Kulkuaukkotyyppiä voidaan käyttää kapealla keskikaistalla. Kulkuaukko tulee varustaa puomein.

Kulkuaukkojen parantaminen ja toimenpidesuositukset

Kulkuaukoista johtuvia liikenneturvallisuusongelmia voidaan ehkäistä:

  • sulkemalla aukkoja pysyvästi
  • rakentamalla puomeja tai muita rakenteellisia esteitä
  • muuttamalla aukkotyyppi turvallisemmaksi

Nykyisten ja suunnitteilla olevien kulkuaukkojen osalta voidaan antaa seuraavanlaisia yleisiä suosituksia:

  • Kaikista kaksiajorataisista teistä tulisi tehdä tiekohtaiset toimenpideselvitykset, joissa tarkastellaan jokaisen kulkuaukon tarvetta
  • Tarpeettomat aukot tulisi poistaa
  • Jäljelle jäävät aukot tulisi sulkea puomilla esim. siten, että ensimmäisessä vaiheessa puomit voivat olla käsikäyttöisiä ja myöhemmin sähkökäyttöisiä kauko-ohjauksella toimivia

takaisin alkuun

takaisin "kunnosapito" -alkusivulle

S12 etusivulle


alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö