KUNNOSSAPITO
Kaksiajorataisten keskikaistojen kulkuaukot
Yleistä
Kulkuaukkojen liikenneturvallisuus
Kulkuaukkojen suunnittelu- ja rakentamisperiaatteita
Kulkuaukkojen parantaminen ja toimenpidesuositukset
Lisätietoja seuraavista julkaisuista
- Kaksiajorataisten teiden keskikaistojen kulkuaukot, Tiehallinnon selvityksiä 43/2001, TIEH 3200689
- Kaksiajorataisten teiden keskikaistojen kulkuaukot,
Tietoa tiensuunnitteluun nro 57
Yleistä
Kulkuaukot muodostavat turvallisuusongelman, joka syntyy aukkojen laittomasta käytöstä U-käännöksien tekemiseen.Kaksiajorataisen tien keskikaistan ylityskohtia tarvitsevat:
- kunnossapitoajoneuvot (talvikunnossapito)
- hälytysajoneuvot (poliisi, ambulanssit, paloautot)
- erikoiskuljetukset (ylikorkeat kuljetukset)
- liikenteen valvojat (poliisi)
- hinausajoneuvot
Ajoratojen välinen ajoyhteys, leveä keskialue (15.5m) Ajoratojen välinen ajoyhteys, keskikapea keskialue (7.0m) Selvityksessä on tarkasteltu kaksiajorataisten teiden keskikaistojen kulkuaukkojen tarpeellisuutta ja käyttötarkoitusta sekä aukoista aiheutuvia ongelmia Uudenmaan, Turun, Hämeen ja Savo-Karjalan tiepiireissä. Tarkastelussa on mukana yhteensä 545 km kaksiajorataisia teitä, joilla on yhteensä 235 keksikaistan kulkuaukkoa.
takaisin alkuunKulkuaukkojen liikenneturvallisuus
Viiden vuoden aikana (1995 - 1999) tarkastelluissa kulkuaukoissa tapahtui yhteensä 24 poliisille ilmoittettua liikenneonnettomuutta, joista 14 johti henkilövahinkoihin.
Kaikkien neljän tiepiirin yhteenlasketut onnettomuuskustannukset ovat keskimääräisen onnettomuuden yksikkökustannuksella laskien 400 000 euroa/vuosi ja tapahtuneiden onnettomuuksien vakavuusasteet huomioon ottaen 1.1 miljoonaa euroa/vuosi.
Avointa kulkuaukkoa kohden lasketut onnettomuuskustannukset vaihtelevat teittäin välillä 2200-7600 euroa/vuosi.
takaisin alkuunKulkuaukkojen suunnittelu- ja rakentamisperiaatteita
Ensisijaisena tavoitteena on kulkuaukkojen määrän minimointi. Rakennettavien aukkojen osalta tavoitteena on niiden luvattoman käytön estäminen puomein tai tekemällä aukot vaikeasti huomioitaviksi. Kaupunkimoottoriteillä ja muilla taajamien kaksiajorataisilla teillä kulkuaukkoja ei tulisi rakentaa ollenkaan.Kunnossapitokulkuaukkoja tulisi toteuttaa ainoastaan todellisen tarpeen mukaan. Liikennemäärien ollessa suuria kulkuaukkojen käyttö ei ole suositeltavaa.
Ylikorkeita kuljetuksia varten kulkuaukkoja rakennetaan erillistarkastelujen perusteella, mikäli muuta kustannuksiltaan kohtuullista reittiä ei voida toteuttaa.Pelkästään hälytysajoneuvoja varten tarkoitettuja aukkoja ei yleensä rakenneta. Ylimääräisen kulkuaukon tarve tulee määrittää tien suunnitteluvaiheessa, jos eritasoliittymien väli on yli 5km.
Tunnelien kohdalle tarvitaan keskikaistan kulkuaukko tunnelin molemmin puolin.
Tien parantamistöitä varten ei rakenneta pysyviä kulkuaukkoja.
Kulkuaukkojen tyyppi ja mitoitus riippuu keskikaistan leveydestä. Kulkuaukot pyritään suunnittelemaan siten, että laillinen käyttö on mahdollisimman turvallista ja toisaalta aukkojen väärinkäyttö pyritään estämään.
Kulkuaukkotyyppiä voidaan käyttää kapealla keskikaistalla. Kulkuaukko tulee varustaa puomein.
Kulkuaukkojen parantaminen ja toimenpidesuositukset
Kulkuaukoista johtuvia liikenneturvallisuusongelmia voidaan ehkäistä:
- sulkemalla aukkoja pysyvästi
- rakentamalla puomeja tai muita rakenteellisia esteitä
- muuttamalla aukkotyyppi turvallisemmaksi
Nykyisten ja suunnitteilla olevien kulkuaukkojen osalta voidaan antaa seuraavanlaisia yleisiä suosituksia:
- Kaikista kaksiajorataisista teistä tulisi tehdä tiekohtaiset toimenpideselvitykset, joissa tarkastellaan jokaisen kulkuaukon tarvetta
- Tarpeettomat aukot tulisi poistaa
- Jäljelle jäävät aukot tulisi sulkea puomilla esim. siten, että ensimmäisessä vaiheessa puomit voivat olla käsikäyttöisiä ja myöhemmin sähkökäyttöisiä kauko-ohjauksella toimivia
takaisin alkuun
takaisin "kunnosapito" -alkusivulle
S12 etusivulle
alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö