KEVYT LIIKENNE
Maaseudun tilastolliset taajamat ja kevyt liikenneYleistä
Yleistä
Tavoitteet
Selvityksen lähtökohdat
Analyysit
Kehittämistoimenpiteitä
Lisätietoja seuraavista julkaisuista
- Maaseudun tilastolliset taajamat ja kevyt liikenne, turvallisuusanalyysi, Tiehallinnon selvityksiä
53/2001, TIEH 3200699Taajamien ulkopuolisten kevyen liikenteen onnettomuuksia tapahtuu Suomessa enemmän kuin Ruotsissa. Mahdollisia syitä voivat olla mm. erot päätieverkon sijoittumisessa asutukseen ja muuhun maankäyttöön nähden sekä erot maaseudun kevyen liikenteen määrissä.
Tavoitteet
Selvityksen tavoitteena oli:
- Tutkia onko kevyen liikenteen järjestelyillä ja valaistuksella vaikutusta kevyen liikenteen turvallisuuteen
- Tarkistaa onko toteutetuissa kevyen liikenteen järjestelyissä mahdollisesti puutteita
- Tuottaa tietoa maankäytön ja kevyen liikenteen määrien välisistä suhteista
- Löytää ehdotuksia maaseudun kevyen liikenteen turvallisuuden parantamiseksi
Selvityksen lähtökohdat
Maankäytöstä johtuvia eroja kevyen liikenteen määrissä pyrittiin vähentämään muodostamalla tieosuuksista vertailupareja, jotka poikkesivat toisistaan kevyen liikenteen järjestelyjen suhteen. Parien valintaperusteena käytettiin tien varren maankäyttötietoja, tilastollisen taajaman ja päätien keskinäistä sijaintia sekä tilastollisen taajaman muotoa. Parivertailussa kevyen liikenteen henkilövahinkoon johtaneiden onnettomuuksien määriä tieosuuksilla, joilla on toteutettu kevyen liikenteen järjestelyitä, verrattiin vastaaviin onnettomuusmääriin tieosuuksilla, joilla järjestelyitä ei ole toteutettu. Tien varren maankäyttötietojen ja liikenneolosuhteiden osalta vertailuparit olivat samankaltaisia.
Analyysit
- Eniten kevyen liikenteen onnettomuuksia oli tapahtunut suurta taajamaa lähestyvillä pääteillä taajamien reuna-alueilla
- Kevyen liikenteen väylin varustettujen tieosuuksien ja ilman kevyen liikenteen väylää olevien tieosuuksien onnettomuustiheyksissä (hvjo/tiekm) ei ollut eroja, kun tien varren maakäyttötietojen ja liikenneolosuhteiden osalta tieosuudet ovat samankaltaisia
- Taajamarakenteista nauhataajamat ovat kevyen liikenteen matkalukuihin suhteutettuna turvattomampia.
takaisin alkuun
Kehittämistoimenpiteitä
Kehittämisehdotuksina otettiin esille seuravavat toimenpiteet:
- Kevyen liikenteen ja päätielle saapuvien ajoneuvojen nopeuksia tulisi pyrkiä laskemaan rakenteellisin keinoin päätien suuntaisen kevyen liikenteen väylän ja yleisen tien tai kadun liittymissä
- Nopeusrajoitusten alentamista myös päätien suunnassa tulisi harkita liittymissä, joissa päätieltä kääntyvä autoilija ylittää päätien suuntaisen kevyen liikenteen väylän. Kääntyvän autoilijan nopeutta tulisi hidastaa myös rakenteellisin keinoin (esim. liittymän muotoilu).
- Päätien suuntaisen kevyen liikenteen väylän ja yleisen tien tai kadun risteyksissä tulisi kunnossapitotoimin varmistaa riittävät näkämät
- Alikulut tulisi sijoittaa kevyen liikenteen käyttäjien kannalta edullisesti. Varsinkin bussipysäkkien ja alikulkujen oikealla keskinäisellä sijoittelulla voidaan parantaa kevyen liikenteen turvallisuutta.
- Päätien bussipysäkit tulisi suunnitella siten, että tien ylittäminen bussin ollessa pysäkillä on mahdotonta
- Päätien piennarta kulkevan kevyen liikenteen vasemmalle kääntymiset yleisten teiden ja katujen liittymissä tulisi keskittää yhdelle puolelle risteystä niin, että tien ylitys tapahtuu kohtisuoraan tien yli eikä autojen tapaan ryhmittymällä
takaisin alkuun
takaisin "kevytliikenne" -alkusivulle
S12 etusivulle
alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö