UUSIEN TIETYYPPIEN KEHITTÄMINEN JA TESTAUS
Uusien tietyyppivaihtoehtojen vertailu
Kokemuksia suunnittelun ja koeteiden kautta
Tutkitut kohteet
Tietyypit
Lisätietoja on saatavissa seuraavasta julkaisusta:
- Uudet tietyyppivaihtoehdot, Yhteenveto suunnitelmatason tietyyppitarkastelusta, Tiehallinnon selvityksiä 44/2003, TIEH 3200831
Kokemuksia suunnittelun ja koeteiden kautta
Tietyyppivaihtoehtojen suunnitelmatason vertailuja (pilottitarkasteluja) on tehty vuosina 1998-2001 yhteensä seitsemässä suunnittelukohteessa. Kohteiden suunnittelu on tämän jälkeen jatkunut valitun tietyypin tarkempien suunnitelmien laatimisella. Kohteista lähes kaikki ovat edenneet ainakin osittaiseen toteutukseenTutkitut kohteet
Uusien tietyyppien solveltuvuutta erilaisiin kohteisiin on tutkittu osana hankkeiden suunnittelua mm. seuraavilla tiejaksoilla:
- Valtatie 9 välillä Korpilahti-Muurame
Tiehallinnon muistio 2001
(pdf 0.4MB)
Muistion karttaliitteet
(pdf 0.5MB)
Näkemätarkastelu
Ei painettua julkaisua
- Valtatie 6 välillä Lappeenranta-Imatra
Tielaitoksen sisäisiä julkaisuja 41/2000 TIEL 4000261
- Valtatie 5 välillä Leppävirta-Vehmasmäki
Tiehallinnon muistio 2000
(pdf 2.6MB)
Yhteenvetoliite
(pdf 0.07MB)
Ei painettua julkaisua
- Valtatie 4 välillä Haurunkylä-Haaransilta - Kempele
Tielaitoksen sisäisiä julkaisuja 56/1999 TIEL 4000234
- Valtatie 5 välillä Joroinen-Varkaus
Tielaitoksen sisäisiä julkaisuja
55/1999 TIEL 4000233
- Valtatie 6 välillä Koskenkylä-Kouvola
Tielaitoksen sisäisiä julkaisuja
31/1999 TIEL 4000213A
- Valtatie 5 välillä Vehmasmäki-Hiltulanlahti
Tielaitoksen selvityksiä, 34/1998 TIEL 3200526
Edellä mainituissa pilottikohteissa tarkasteltuja uusia tietyyppejä pääsääntöisesti olivat:
- Ohituskaistatie
- Leveäkaistatie
- Keskikaiteellainen ohituskaistatie
- Keskikaiteellinen nelikaistatie
- Kaksikaistainen tie, jolla keskikaiteella varustettuja ohituskaistaosuuksia
Leveäkaistatie Keskikaiteellinen nelikaistatie Nykyiset (tilanne 12/2003) uusien tietyyppien koetiet on esitetty taulukossa 1.
Taulukko1.Tietyypit erilaisiin kohteisiin
Suunnitelmatason tietyyppitarkastelujen kautta on voitu todeta, että pyrittäessä käyttämään nykyistä kaksikaistaista päätieverkkoa mahdollisimman paljon hyväksi erityisesti jatkuvan ohituskaistatien, jolla ohituskaistat vuorottelevat vuoron perään molemmille suunnille, toteuttaminen on vaikeaa niin keskikaiteella kuin vain sulkuviivamerkinnöillä varustettuna. Nykyisten kaksikaistaisten pääteiden liittymätiheys ja liittymien määrä johtavat mittaviin rinnakkaistiejärjestelyihin. Nämä lisäävät merkittävästi rakentamiskustannuksia ja usein kiertohaittaa paikalliselle liikenteelle. Pitkillä keskikaideosuuksilla saavutettavat liikenneturvallisuushyödyt ovat kuitenkin suuret. Siksi päätieverkon liittymien määrää tulee tulevaisuudessa pyrkiä rajoittamaan.
Nykytilanteessa yksittäiset keskikaiteelliset ohituskaistaosuudet säännöllisin välein ovat helpommin toteutettavia ratkaisuja kaksikaistaisilla teillä. Nämä voivat toimia välivaiheena edettäessä jatkuvampaan ohituskaistajärjestelmään ja samalla pidempiin keskikaideosuuksiin.
Uusista tietyypeistä leveäkaistainen tie vaatii parhaimmat näkemäolosuhteet. Tietyyppi ei poista kokonaan vakavia kohtaamisonnettomuuksia, siksi nykyiselle tielinjalle toteutettaessa nykyisen tien turvallisuuden tulisi olla hyvää tasoa. Leveäkaistainen tie soveltuukin nykyisten leveiden kaksikaistaisten teiden sujuvuuden parantamiseen, kun tiellä liikkuu paljon hidasta liikennettä. Hyvien ohitusmahdollisuuksien vuoksi liikennemäärän vaikutus nopeuksiin on selvästi vähäisempi kuin muilla yksiajorataisilla teillä.
Keskikaiteellisen nelikaistatien hyödyt syntyvät perinteistä moottoritietä pienemmistä rakentamiskustannuksista, saavuttaen kuitenkin lähes yhtä hyvän turvallisuus- ja sujuvuustason. Muihin kapeisiin nelikaistaisiin ratkaisuihin verrattuna, näitä kapeampi poikkileikkaus tulee usein edullisemmaksi uudella tielinjalla ja nykyisellä tielinjalla maastossa, jossa tarvitaan kallioleikkausten avartamista, pohjanvahvistuksia tai pohjaveden suojausta.
Uudella tielinjalla uusien tietyyppien liittymiä ja tien geometriaa koskevat vaatimukset ovat usein kustannustehokkaammin saavutettavissa ja siten kustannuserotkin perinteisiin tietyyppeihin verrattuna kaventuvat.
Kokemuksia uusista tietyypeistä on selvitetty ja tullaan jatkossakin selvittämään valmistuneiden koeteiden seurantatutkimuksissa. Yleisiä tunnuslukuja ja kokemuksia uusista tietyypeistä on esitetty taulukossa 2.
taulukko 2 (pdf 62KB)
takaisin alkuun
takaisin "uusien tietyyppien kehittäminen ja testaus" -alkusivulle
S12 etusivulle
alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö