UUSIEN TIETYYPPIEN KEHITTÄMINEN JA TESTAUS
Uusien tietyyppien liikenneturvallisuus
Uusien tietyyppien turvallisuustarkastelut
Johtopäätökset
Suositukset jatkotoimiksi
Lisätietoja on saatavissa seuraavista julkaisuista:
- Uusien tietyyppien turvallisuustarkastelut,
Turvallisuustiedot vuosilta 1996-2000, Tiehallinnon sisäisiä julkaisuja 41/2001, TIEH 4000306- Uusien tietyyppien turvallisuustarkastelut, Tielaitoksen sisäisiä julkaisuja 34/2000, TIEL 4000254
- Uudet tietyypit, koeteiden turvallisuus, Tielaitoksen sisäisiä julkaisuja 20/1999, TIEL 4000191
Uusien tietyyppien turvallisuustarkastelut
Uusien tietyyppien vaikutuksia liikenneturvallisuuteen on pyritty arvioimaan nykyisten teiden turvallisuustason kautta.
Tarkasteltuja uusia tietyyppejä olivat:Ohituskaistatie 2+1
Kokonaisleveys 13,5m, ajorata10,5m ja piennar 1,5m.
Jatkuva ohituskaista vuorotellen kumpaankin suuntaan.
Nopeusrajoitus 100km/h
Ohituskaistatie keskikaiteella
Kokonaisleveys 14,95m, ajoradat/pientareet ovat 6,75m/1,25m ja 3,75m/1,5m. Teräsputkikaide.
Jatkuva ohituskaista vuorotellen kumpaankin suuntaan.
Nopeusrajoitus 100km/hLeveäkaistainen tie
Kokonaisleveys 13,5m, ajoradan leveys 11m ja piennarleveys 1,25m.
Nopeusrajoitus 100km/h.
Leveäpientareinen tie
Kokonaisleveys 13,5m, ajoradan leveys 7,5m ja piennarleveys 3m.
Nopeusrajoitus 100km/h.
Kapea nelikaistainen tie
Kokonaisleveys 17,7m, ulkopiennar 1,25m ja keskikaista sisäpientareineen ja kaiteineen 1,7m (0,75m + 0,2m + 0,75m), teräsputkikaide
Nopeusrajoitus 100km/h.Aineisto, jota eri tietyypeillä käsiteltiin, koostui seuraavista:
- Tie- ja liikennetiedot Tiehallinnon tierekisteristä
- Vuosien 1994-1998 ja 1996-2000 ja henkilövahinko-onnettomuuksien tiedot Tiehallinnon onnettomuusrekisteristä.
- Vammautumiseen liittyvät korvauskustannukset Liikennevakuutuskeskuksesta.
takaisin alkuun
Johtopäätökset
Henkilövahinko-onnettomuudet
- Yksittäisonnettomuudet ovat kaikilla tietyypeillä yleisin onnettomuustyyppi, riskien erot tietyyppien välillä pienet.
- Kääntymis-, risteämis-, mopedi, polkupyörä- ja eläinonnettomuuksien riski on muilla tietyypeillä pienempi kuin perinteisellä kaksikaistaisella tiellä.
- Ohitus-, peräänajo- ja kohtaamisonnettomuuksien riskeissä on suuria eroja riippuen tietyypistä.
- Henkilövahinko-onnettomuuksien riski on suurin perinteisellä kaksikaistaisella tiellä, pienin moottoritiellä.
Kuoleman riski
- Riski ohitus- ja varsinkin kohtaamisonnettomuuksissa vaihtelee selvästi eri tietyypeissä, erot ovat suuria.
- Kuoleman riski on suurempi kohtaamisonnettomuuksissa kuin ohitusonnettomuuksissa.
- Yksittäisonnettomuuksien kuolemanriski on moottoriteillä korkeampi kuin perinteisillä kaksikaistaisilla teillä suuremmista nopeuksista johtuen.
- Kuolemanriski on selvästi pienin tietyypillä, joilla eri ajosuunnat on erotettu keskikaiteella.
Onnettomuuksien vakavuus
- Kohtaamisonnettomuudet ja jalankulkuonnettomuudet ovat vakavimpia onnettomuuksia
- Jalankulkuonnettomuuksien vakavuus on korkea kaikilla tietyypeillä
- Yksittäisonnettomuuksien vakavuus on korkea moottoriteillä ja arvioitu korkeaksi myös kapeilla nelikaistateillä.
- Onnettomuuksien vakavuus on noin kaksinkertainen ohituskaistatiellä, leveäkaistatiellä ja perinteisellä moottoriliikennetiellä verrattuna moottoriteihin ja kapeisiin nelikaistateihin.
Onnettomuuskustannukset
- Ohituskaistatien, leveäkaistaisen tien ja perinteisen kaksikaistaisen tien onnettomuuskustannukset ovat samaa suuruusluokkaa.
- Pienimmät onnettomuuskustannukset saavutetaan tietyypeillä, joilla ajosuunnat on erotettu keskikaiteella.
Suositukset jatkotoimiksi
- Uusien tietyyppien kokeiluissa tulisi keskittyä ajosuuntien erottamiseen toisistaan fyysisesti.
- Toimenpiteiden vaikutuksia tulee arvioida entistä enemmän onnettomuustyyppikohtaisesti tai muutoin onnettomuuden vakavuus huomioon ottaen.
- Pienen onnettomuusaineiston takia uusien tietyyppien turvallisuustilannetta tulisi seurata ja tarkistaa laajemmilla onnettomuusaineistoilla.
takaisin alkuun
takaisin "uusien tietyyppien kehittäminen ja testaus" -alkusivulle
S12 etusivulle
alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö