Tiehallinnon pääsivujen linkkilista


UUSIEN TIETYYPPIEN KEHITTÄMINEN JA TESTAUS
Uusien tietyyppien liikenneturvallisuus

takaisin

S12 etusivulle

Uusien tietyyppien turvallisuustarkastelut
Johtopäätökset
Suositukset jatkotoimiksi


Lisätietoja on saatavissa seuraavista julkaisuista:

  • Uusien tietyyppien turvallisuustarkastelut,
    Turvallisuustiedot vuosilta 1996-2000, Tiehallinnon sisäisiä julkaisuja 41/2001,
    TIEH 4000306
  • Uusien tietyyppien turvallisuustarkastelut, Tielaitoksen sisäisiä julkaisuja 34/2000, TIEL 4000254
  • Uudet tietyypit, koeteiden turvallisuus, Tielaitoksen sisäisiä julkaisuja 20/1999, TIEL 4000191

Uusien tietyyppien turvallisuustarkastelut

Uusien tietyyppien vaikutuksia liikenneturvallisuuteen on pyritty arvioimaan nykyisten teiden turvallisuustason kautta.


Tarkasteltuja uusia tietyyppejä olivat:

Ohituskaistatie 2+1
Kokonaisleveys 13,5m, ajorata10,5m ja piennar 1,5m.
Jatkuva ohituskaista vuorotellen kumpaankin suuntaan.
Nopeusrajoitus 100km/h

Ohituskaistatie keskikaiteella
Kokonaisleveys 14,95m, ajoradat/pientareet ovat 6,75m/1,25m ja 3,75m/1,5m. Teräsputkikaide.
Jatkuva ohituskaista vuorotellen kumpaankin suuntaan.
Nopeusrajoitus 100km/h

Leveäkaistainen tie
Kokonaisleveys 13,5m, ajoradan leveys 11m ja piennarleveys 1,25m.
Nopeusrajoitus 100km/h.

Leveäpientareinen tie
Kokonaisleveys 13,5m, ajoradan leveys 7,5m ja piennarleveys 3m.
Nopeusrajoitus 100km/h.

Kapea nelikaistainen tie
Kokonaisleveys 17,7m, ulkopiennar 1,25m ja keskikaista sisäpientareineen ja kaiteineen 1,7m (0,75m + 0,2m + 0,75m), teräsputkikaide
Nopeusrajoitus 100km/h.

Aineisto, jota eri tietyypeillä käsiteltiin, koostui seuraavista:

  • Tie- ja liikennetiedot Tiehallinnon tierekisteristä
  • Vuosien 1994-1998 ja 1996-2000 ja henkilövahinko-onnettomuuksien tiedot Tiehallinnon onnettomuusrekisteristä.
  • Vammautumiseen liittyvät korvauskustannukset Liikennevakuutuskeskuksesta.


takaisin alkuun

Johtopäätökset

Henkilövahinko-onnettomuudet

  • Yksittäisonnettomuudet ovat kaikilla tietyypeillä yleisin onnettomuustyyppi, riskien erot tietyyppien välillä pienet.
  • Kääntymis-, risteämis-, mopedi, polkupyörä- ja eläinonnettomuuksien riski on muilla tietyypeillä pienempi kuin perinteisellä kaksikaistaisella tiellä.
  • Ohitus-, peräänajo- ja kohtaamisonnettomuuksien riskeissä on suuria eroja riippuen tietyypistä.
  • Henkilövahinko-onnettomuuksien riski on suurin perinteisellä kaksikaistaisella tiellä, pienin moottoritiellä.

Kuoleman riski

  • Riski ohitus- ja varsinkin kohtaamisonnettomuuksissa vaihtelee selvästi eri tietyypeissä, erot ovat suuria.
  • Kuoleman riski on suurempi kohtaamisonnettomuuksissa kuin ohitusonnettomuuksissa.
  • Yksittäisonnettomuuksien kuolemanriski on moottoriteillä korkeampi kuin perinteisillä kaksikaistaisilla teillä suuremmista nopeuksista johtuen.
  • Kuolemanriski on selvästi pienin tietyypillä, joilla eri ajosuunnat on erotettu keskikaiteella.


Onnettomuuksien vakavuus

  • Kohtaamisonnettomuudet ja jalankulkuonnettomuudet ovat vakavimpia onnettomuuksia
  • Jalankulkuonnettomuuksien vakavuus on korkea kaikilla tietyypeillä
  • Yksittäisonnettomuuksien vakavuus on korkea moottoriteillä ja arvioitu korkeaksi myös kapeilla nelikaistateillä.
  • Onnettomuuksien vakavuus on noin kaksinkertainen ohituskaistatiellä, leveäkaistatiellä ja perinteisellä moottoriliikennetiellä verrattuna moottoriteihin ja kapeisiin nelikaistateihin.

Onnettomuuskustannukset

  • Ohituskaistatien, leveäkaistaisen tien ja perinteisen kaksikaistaisen tien onnettomuuskustannukset ovat samaa suuruusluokkaa.
  • Pienimmät onnettomuuskustannukset saavutetaan tietyypeillä, joilla ajosuunnat on erotettu keskikaiteella.


Suositukset jatkotoimiksi

  • Uusien tietyyppien kokeiluissa tulisi keskittyä ajosuuntien erottamiseen toisistaan fyysisesti.
  • Toimenpiteiden vaikutuksia tulee arvioida entistä enemmän onnettomuustyyppikohtaisesti tai muutoin onnettomuuden vakavuus huomioon ottaen.
  • Pienen onnettomuusaineiston takia uusien tietyyppien turvallisuustilannetta tulisi seurata ja tarkistaa laajemmilla onnettomuusaineistoilla.

takaisin alkuun

takaisin "uusien tietyyppien kehittäminen ja testaus" -alkusivulle

S12 etusivulle


alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö