Yleistä
Liikennevirtaselvitys on tehty noin 12km pitkällä leväkaistatiellä, sekaliikennetiellä,
valtatiellä 6 välillä Kaipainen - Kaitjärvi. Liikennemäärä oli enimmillään
alle 1000 ajon/h. Raskaan liikenteen osuus oli päivällä noin 20%, yöllä yli 30% ja viikonloppuna
meno-paluu-liikenteessä noin 10%.
Ennen-tilanteessa tieosuus oli leveäpientareinen tie, jälkitilanteessa leveäkaistainen tie.
Ennen-jälkeen - seurannan avulla sekaliikennetiellä tarkasteltiin:
- nopeuksia
- jonoutumista ja jonopituuksia
- ajoneuvojen aikavälejä ja ohituksia
Tutkimuksmenetelmiä olivat rekisteritunnustutkimus,
pistekohtaiset silmukkamittaukset sekä ajoneuvojen etäisyysmittaukset tien pintaan kiinnitettävillä
HISTAR-liikennelaskentalaitteilla sekä LAVEG-etäisyysmittareilla.
takaisin alkuun
Johtopäätöksiä liikennevirran
ominaisuuksista
Nopeuksien keskiarvo pistemittausten mukaan oli noussut leveäkaistaisella tiellä päiväliikenteessä
0,1…2,1km/h. Viikonlopun meno- ja paluuliikenteessä keskinopeus oli noussut 0,4…2,7km/h.
Nopeuksien keskihajonta oli leveäkaistaisella tiellä 0,1…1,4km/h suurempi. Matkanopeuksien keskiarvo
oli noussut päiväliikenteessä 1…2km/h. Perjantain menoliikenteessä eroa ei juuri ollut.
Leveäpientareisella tiellä jonossa ajoi päivällä hieman yli 30% kuljettajista, tämä
oli säilynyt leveäkaistaisella tiellä lähes ennallaan. Kesäkuussa viikonlopun meno-paluuliikenteessä
jonoprosentti oli sitä vastoin pienentynyt 25%:iin.
Ohitusten lukumäärä oli leveäkaistaisella tiellä kasvanut. Keskimäärin ohitetaan
11,6km matkalla päiväliikenteessä ja perjantain menoliikenteessä 1,3 …2 ajoneuvoa. Ennen vastaavat
arvot olivat leveäpientareisella tiellä 1,0…1,7 ohitettua ajoneuvoa.
Liikennevirran ohitustiheys on lähes kaksinkertaistunut Kouvolan suuntaan. Leveäpientereisella tiellä
ohitustiheys oli 25 ohitusta/kmh, nyt vastaava luku esimerkiksi perjantain menoliikenteessä oli leveäkaistaisella
tiellä 105 ohitusta/kmh.
Etäisyysmittausten mukaan noin 30% kuljettajista ajaa leveäkaistaisella tiellä sellaisella etäisyydellä
reunaviivasta (<1,0m), että ajoneuvo on mahdollista ohittaa omalla kaistalla.
takaisin alkuun
takaisin "uusien
tietyyppien kehittäminen ja testaus" -alkusivulle
S12 etusivulle
|