JOUKKOLIIKENNE
Erkanemis- ja liittymiskaistojen linja-autopysäkkien toimivuus
Tutkimuksesta
TuloksetLisätietoja seuraavasta julkaisusta
- Erkanemis- ja kiihdytyskaistojen linja-autopysäkkien toimivuus, Tiehallinnon sisäisiä julkaisuja 4/2002, TIEH 4000317
Tutkimuksesta
Tutkitut vaihtoehdot linja-autopysäkkien sijoittamiseksi perusverkon eritasoliittymien yhteyteen:
Tarkasteltavana oli viiden sijainniltaan erilaisen
linja-autopysäkin toimivuus:1.Pysäkki erkanemiskaistan alussa
2. Pysäkki erkanemiskaistan kohdalla levikkeenä 3. Pysäkki liittymän kohdalla "tulpassa" 4. Pysäkki liittymiskaistan lopussa 5. Pysäkki liittymiskaistan kohdalla levikkeenä
Kaikkien tarkasteltavien pysäkkien kohdalla oli 80 km/h nopeusrajoitus.
Tutkimus suoritettiin kuvaamalla videokameralla pysäkille saapuvia ja siltä lähteviä linja-autoja. Linja-auton takana tulevien ajoneuvojen käyttäytymistä mitattiin jarrutusten ja kaistanvaihtojen määrillä. Jarrutusten ja kaistanvaihtojen suuren määrän oletettiin kuvastavan huonosti toimivaa ja riskialtista pysäkkiä.
takaisin alkuunTulokset
Tulosten perusteella pysäkin paras sijainti on erkanemiskaistalla levikkeenä (2) tai "tulpassa", jolle saapuminen ja lähteminen on järjestetty erillistä bussikaistaa pitkin (3).
Pysäkki liittymiskaistan levikkeenä (5) ja erkanemiskaistan alussa (1) eivät ole liikenneturvallisuuden ja sujuvuuden kannalta suositeltavia ratkaisuja.
Pysäkki liittymiskaistan lopussa (4) on huonoin ratkaisu linja-autoliikenteen sujuvuuden kannalta, koska linja-auton pääsy takaisin liikennevirtaan kesti usein pitkään.
Liittymiskaistalla kuljettajalla on "kiire" liittyä sujuvasti liikennevirtaan. Erkanemiskaistalla kuljettajan liikennetilanne on rauhallisempi. Tästä johtuen erkanemiskaistaan sijoitetut pysäkkiratkaisut toimivat yleensä hyvin ellei pysäkkiä ole sijoitettu aivan erkanemiskaistan alkuun.takaisin alkuun
takaisin "joukkoliikenne" -alkusivulle
S12 etusivulle
alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö