Tiehallinnon pääsivujen linkkilista


TYÖNAIKAISET JÄRJESTELYT
Tietyömaiden liikennehaittojen arviointi

takaisin

S12 etusivulle

Yleistä
Haittojen arviointi tänään
Simulointitutkimus
Arviointimenettely kolmelle tyypilliselle tietyömaajärjestelylle


Lisätietoja seuraavasta julkaisusta

  • Tietyömaiden liikennehaittojen arviointi, Tielaitoksen selvityksiä 14/2000, TIEL 3200603
Yleistä

Tietyöt aiheuttavat liikenteelle erilaisia haittoja. Niihin voidaan lukea työmaan aiheuttamat viivytykset, kasvaneet pakokaasupäästöt ja polttoaineen kulutus sekä tienkäyttäjien heikentynyt ajomukavuus.

Haittojen aiheuttamat kustannukset voidaan jakaa aika-, ajoneuvo-, onnettomuus- ja ympäristökustannuksiin.

Työmailla syntyvien liikennehaittojen arviointi on usein vaikeaa, koska jokainen työmaa on erilainen. Liikennemäärien kasvaessa ja liikennejärjestelmän tehokkuusvaatimusten tiukentuessa tarve arvioida työmaan haittoja on kasvanut.

Työnaikaiset haitat voivat olla hyvinkin merkittäviä ja niiden huomioimatta jättäminen voi vääristää tiehankkeiden taloudellisuustarkasteluja.

takaisin alkuun

Haittojen arviointi tänään

Suomessa eikä muuallakaan Pohjoismaissa ei ole käytössä menetelmää työmaiden liikennehaittojen arviointiin. Yksittäisissä kohteissa arvioita on kuitenkin tehty lähinnä aikakustannuksia seuraten. Tiehallinto ja Kuntaliitto ovat julkaisseet ohjeita työnaikaisista liikennejärjestelyistä. Tielaitoksen ohje vuodelta 1991 "Liikenne tietyömaalla" sisältää ohjeet liikenteen ohjauksesta työmaalla.

Toteutettuja arviointeja on suoritettu Suomessa mm. Kehä I:n ja Tuusulantien liittymässä, Länsiväylän meluestetyömaalla, Hämeenlinnan moottoritien työmaalla sekä Lahden moottoritien rakentamisurakassa.

Euroopan maissa samoin Yhdysvalloissa on käytössä menetelmiä, mutta vakiintuneita käytäntöjä arviointiin ei ole. Monet menettelytavat tähtäävät haittojen pienentämiseen, vaikka niiden suuruutta ei tunneta. Käytetyt menetelmät eivät myöskään tunnista työmaiden liikennejärjestelyiden eroavaisuuksia.

Suurten tieverkon kehittämishankkeiden arviointiin on paras menetelmä laatia tapauskohtainen tarkastelu sekä herkkyystarkasteluja. Pienten, samanlaisina toistuvien tietöiden haitoista on mahdollista tehdä yleispäteviä arvioita.


takaisin alkuun

Simulointitutkimus

Tämän selvityksen yhteydessä tehtiin simulointitutkimus, jossa selvitettiin tietyömaasta aiheutuvien haittojen suuruutta kolmessa tyypillisessä työmaatapauksessa. Samalla tutkittiin mikrosimuloinnin soveltuvuutta työnaikaisten haittojen arviointiin. Tarkastelussa käytettiin Teknillisessä korkeakoulussa kehitettyä HUTSIM-ohjelmaa.

Selvityksessä on tarkasteltu simuloimalla kolmea tyypillistä työmaatilannetta:

  • Kaksiajorataisen nelikaistaisen tien työmaa, jossa toinen ajorata on poissa käytöstä
  • Päällystystyömaa kaksikaistaisella tiellä
  • Kiertotiejärjestelyt

Toisen ajoradan sulkeminen


Päällystystyön liikennejärjestelyt


Kiertotien liikennejärjestelyt

  
Simulointimalleissa työmaan liikenteen ohjaus on pyritty kuvaamaan Tiehallinnon ohjeiden mukaisesti. Kohdetyömailla liikennejärjestelyt ovat olleet keskenään samanlaisia.

Simulointitutkimusten tuloksena saatiin

  • Työmaan aiheuttama keskimääräinen viivytys
  • Tietyöstä aiheutuvat keskimääräiset ajoneuvo- ja aikakustannukset ajoneuvokilometriä kohti
  • Vastaavat kokonaiskustannukset tuntia kohti

Mikrosimulointi on käyttökelpoinen tutkimusmenetelmä yleisluontoisten ja järjestelyiltään selväpiirteisten liikennetilanteiden tarkasteluun. Mikrosimuloinnin käyttäminen tutkimusmenetelmänä vaatii kuitenkin käyttäjältään hyvää perehtyneisyyttä asiaan. Käytettävän simulointiohjelmiston tulee olla kalibroitu ja validoitu sopimaan työmaatarkasteluihin mm. ajoneuvojen nopeustason ja kuljettajakäyttäytymisen osalta. Työmaasta laadittavassa mallissa tulee voida myös huomioida työmaalle tyypillisten olosuhteiden, kuten kapeamman ajoradan tai huonolaatuisemman ajoradan pinnan vaikutukset liikenteeseen.

takaisin alkuun

Arviointimenettely kolmelle eri tyypilliselle tietyömaajärjestelylle

Selvityksen pohjalta on laadittu arviointisuositukset, joita tarkennetaan saadun kokemuksen myötä. Suositukset koskevat kolmea tyypillistä tietyömaata: kaistan sulkeminen kaksiajorataisella tiellä, kaistan sulkeminen kaksikaistaisella tiellä sekä kiertotie kaksikaistaisella tiellä.

1. Tietyömaiden aiheuttamia haittoja arvioitaessa hankitaan seuraavat lähtötiedot:

  • Liikennemääräennuste
  • Työmaan pituus
  • Työmaa-alueen nopeusrajoitukset työn aikana ja normaalitilanteessa
  • Liittymien sijainti työmaaosuudella tai sen välittömässä läheisyydessä

2. Haittakustannusten määrittäminen ja herkkyystarkastelut

  • Määritetään tapauskohtaisesti laadituista kuvaajista (ks. esimerkkikuvaaja alla)
  • Jos liikennettä on yli tien välityskyvyn, haitta riippuu ylityksen kestosta

3. Haittakustannusten vertaaminen muihin työmaan kustannuksiin

  • Haittojen merkityksen arvioimiseksi tehdään vertailu työmaasta laskettaviin muihin tunnuslukuihin, esim. rakennuskustannuksiin
      
Alla esitetyssä kuvaajassa on kiertotiestä aiheutuvat ajokustannukset (mk/h) määritetty 200m, 500m ja 1000m mittaisille kiertoteille.
takaisin alkuun

takaisin "työnaikaiset järjestelyt" -alkusivulle

S12 etusivulle

alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö