INLÖSNINGS-
OCH ERSÄTTNINGSFILOSOFI
I denna
promemoria har man beskrivit inlösnings- och
ersättningsförfarandet i anslutning till riksväg 6 och
förfarandet i anslutning till planeringsprocessen.
1. Allmänt
Utgångspunkten
för inlösnings- och ersättningsfrågor är att alla
förluster ersätts enligt principen full ersättning som i
regel behandlas vid en allmän vägförrättning. Väghållaren
strävar till att i god tid innan vägprojektet inleds, eller
genast i början av projektet, komma överens med markägarna om
ersättning av bostads- o.a. fastigheter och byggnader som blir
inom vägområdet.
Placeringen
av överskottsmassor och bullerbekämpning ingår som en central
del i planeringen och man strävar till att lösa det genom att
utforma terrängen. Man försöker placera en så stor del av
överskottsmassorna som möjligt i närheten av vägen.
Tillrådliga platser för sidotippning är exempelvis
våtmarker, kärr och svackor, där trädens tillväxt är
långsam eller dålig. Skogsmarken i området kan förbättras i
och med deponeringen.
Besittningstagandet
baserar sig på väglagens 62 §. Utgångspunkten för
inlösnings- och ersättningsförfarandet är en godkänd
vägplan av vilken det framgår:
-
Område
som skall tagas i besittning för vägområde
-
Skyddsområdet
-
Byggnaderna
och fastigheterna som blir under vägen
-
Användningsrätt
under byggnadstiden (sidotippsområden, där man deponerar
överskottsmassorna som inte kan användas som
vägbyggnadsmaterial)
-
Lagerområdena
-
Servitutsrätterna
2.
Förfarande vid inlösningar och ersättningar
Inlösnings-
och ersättningsärendena behandlas och ersättningarna bestäms
vid en sk. allmän vägförrättning som lantmäteriverket
ansvarar för. Vägförrättningen utförs av en
förrättningsingenjör från den lokala lantmäteribyrån och
av två godemän som har tillsatts av kommunfullmäktige.
Markägarna kallas per brev till väg förrättningen och om
mötet kungörs också i de lokala dagstidningarna. Före
förrättningen skall det område som tas i besittning sättas
ut i terrängen med pålar och råmärken. Vägförrättningen
görs i två etapper:
-
i
etapp 1, innan man börjar bygga eller i början av
byggandet definieras de områden och objekt som skall lösas
in och ersättningarna för marken, vegetationen och
byggnaderna bestäms.
-
i
etapp 2, då byggnadsarbetena har färdigställts granskas
vägområdets gränser och man behandlar ersättningarna
för olägenheter och skador.
Vid
vägförrättningen bestämmer man ersättningarnas storlek. Vid
vägförrättningen kan markägaren lägga fram sitt eget
ersättningskrav och vägdistriktet sin synpunkt på
ersättningsfrågan. Besvär kan anföras mot besluten som
gjorts vid förrättningen till jorddomstolen och mot
jorddomstolens beslut kan man vidare anföra besvär till
högsta domstolen.
Inlösnings-
och ersättningsärendena sköts på följande sätt:
-
Vägområdet
och byggnader som eventuellt blir inom det löses in av
staten och ersättning betalas enligt allmän gängse
prisnivå.
-
Skyddsområdet
sträcker sig vid riksvägen 30 meter från körbanans mitt,
vid landsvägar minst 20 meter och vid bygdevägar minst 12
meter från körbanans mittlinje. Väghållaren har rätt
att från skyddsområdet avlägsna konstruktioner och andra
hinder som stör trafiken, i övrigt kan området användas
av markägaren. Nya byggnader får inte utan undantagslov
uppföras på skyddsområdet. Då det gäller vägtunnlar
ligger skyddsområdet vid markytan, men staten löser inte
in vägområdet.
-
I
samband med inlösningsförfarandet kan man göra ägobyten,
så att det inte uppstår områden som är svåra att
utnyttja. Praxis vid ersättningar är att överlåtaren
får full ersättning för marken och mottagaren får den
under gängse pris. Väghållaren betalar
kostnadsskillnaden. Ägobytena baserar sig i regel på
frivillighet.
-
Nyttjanderätt
till sidotippsområden grundas för byggnadstiden.
Markägaren erläggs ersättning för verkliga förluster
som användningen förorsakat. Sidotippsområdena jämnas ut
med den noggrannhet som gäller för arbetsmaskiner och
beskogas. Man ersätter då vanligen den förlust som beror
på skogens förändrade åldersstruktur. Ifall områdets
användningsändamål ändrar beroende på sidotippningen
och området inte senare kan användas exempelvis som
skogsmark, är ersättningsgrunden en annan. Efter
byggnadstiden återgår sidotippsområdena i markägarens
användning.
-
Lagerområden
tas i bruk av väghållaren för en bestämd tid, och man
strävar till att komma överens om ersättningarna. Efter
användningen kan områdena exempelvis beskogas och de
återbördas till markägaren.
-
Gränserna
definieras för nya enskilda vägar. Områdena tas i
besittning för den tid vägarna byggs. Markägarna erläggs
ersättningar för områdena. Efter att vägarna har byggts
återbördas områdena till markägarna. Vägarna
underhålls därefter av väglag eller av dem som använder
vägarna.
-
Servitut
grundas för nya utfallsdiken. Servituten ger
rätt att bygga de diken som anvisas i vägplanen.
Markägarna erläggs ersättning för utfallsdiken.
-
Då
det skog som blir på vägområdet agerar man ofta enligt
följande alternativ:
-
Fastighetsägaren
kan avverka skogen.
-
Om
skogen avverkas på vägarbetsplatsens försorg, lagras
virket i närheten av vägen och överlåts åt
markägaren. Ofta har man gett en lokal
skogsvårdsförening i uppdrag att sköta
skogsavverkningen och marknadsföringen. Markägarna får
försäljningsintäkterna av virket.
-
Då
det gäller täckdiken låter man
täckdikningscentralen utarbeta reparationsplaner och
väghållaren utför nödvändiga reparationer. Markägarna
skickar täckdikningskartorna till byggaren.
-
Brunnarnas
läge och skick reds ut innan man börjar bygga.
Arbetsplatsen kontrollerar vid behov vattenytan och vattnets
kvalitet i brunnarna. Vid behov bygger man en ny brunn eller
anordnar fastighetens vattenförsörjning på annat sätt.
Väghållaren står för kostnaderna.
-
Arbetsplatschefen
och ägaren följer tillsammans upp skador som har uppstått
på fastigheter och byggnader under den tid vägen
byggs. Arbetsplatsen kommer överens om ersättningarna för
eventuella skador.
-
Markägaren
kan vid vägförrättningen yrka på ersättningar för
nedsatt värde på fastigheten, som beror på bestående
olägenheter av vägen och trafiken, exempelvis p.g.a.
buller. Väghållaren låter utföra bullerundersökningar
för att bestämma ersättningarna. Ersättningens storlek
bestäms vid vägförrättningen.
Schema som
beskriver förfarande vi inlösningar:
|