PAINUMALASKENTAKILPAILU

Tiehallinnon etusivu | kilpailuohjelma | kilpailuosien 2 ja 4 voittajat | Kilpailun esittely | vastausten vertailu mittaustuloksiin

Haarajoen koepenger

Koepenkereen mittaustuloksia, päivitetty 3.10.2002

Painumat
Aika-painuma
Huokosvedenpaine
Sivusiirtymät

Haarajoen koepenkereestä saa nyt tietoa myös Teknillisen korkeakoulun Pohjarakennuksen- ja maamekaniikan laboratorion internetsivuilta, osoite http://www.hut.fi/Yksikot/Rakennus/Pohja/ -> ’Ajankohtaista’. TKK:n sivut toimivat jo tällä hetkellä. Seuraavat elokuussa 2003 tehtävät koepenkereen mittaukset päivitetään vain TKK:n sivuille. Tiehallinnon sivujen ylläpito lopetetaan ja tämä 5.2.2003 tehty päivitys on viimeinen. Sivut poistetaan käytöstä parin vuoden kuluessa.

Lisätietoja koepenkereestä antaa Matti Lojander, Teknillinen korkeakoulu, Pohjarakennuksen- ja maamekaniikan laboratorio, PL 2100, 02015 HUT (Faksi 09 451 3758, e-mail [email protected]


Painumalaskentakilpailu (päivitetty 30.11.1999)

Tulokset

Painumalaskentakilpailu on saatu päätökseen ja palkinnot kilpailuosissa 1 ja 3 jaettiin marraskuun 25. päivänä pidetyssä tilaisuudessa. Palkinnot jakoivat palkintolautakunnan puheenjohtaja Matti-Pekka Rasilainen ja palkintolautakunnan sihteeri Pentti Salo. Palkittujen nimimerkkien takana olleet henkilöt paljastettiin palkintojen jaon yhteydessä. Voittajat olivat seuraavat:

Kilpailuosa 1:

1. palkinto nimimerkille Rämäryhmä
Diplomi-insinööri Antti Junnila, Innogeo Oy
Diplomi-insinööri Harri Mäkelä, Innogeo Oy
Diplomi-insinööri Markku Aaltonen, nyk. Geomap Oy
 
2. palkinto nimimerkille Benedictus 
Diplomi-insinööri Jaakko Heikkilä
 
3. palkinto nimimerkille "Hutiko"
Diplomi-insinööri Esa Juntunen Geobotnia Oy, nyk. Geoinsinöörit Oy
Kilpailuosa 3:
 
1. palkinto nimimerkille Benedictus
Diplomi-insinööri Jaakko Heikkilä
 
2. palkinto nimimerkille Arne Saknussemm
Prof Frits van Tol, Delft University of Technology
Mr. Wout Broere, Delft University of Technology
Mr. Arjen Kort, Delft University of Technology
 
3. palkinto nimimerkille YZCT
Dr. Jian-Hua Yin, Hong Kong Polytechnic University
Prof. James Graham, University of Manitoba, Canada
Mr. Guofu Zhu, Hong Kong Polytechnic University
 
Tunnustuspalkinto ansiokkaista laskelmista kilpailuosassa 3 nimimerkille Co&Co
Diplomi-insinööri Osmo Korhonen, Helsingin kaupunki
Diplomi-insinööri Juha Korpi, Helsingin kaupunki
 
Tunnustuspalkinto ansiokkaista laskelmista kilpailuosassa 3 nimimerkille ROCRLJ
Mr. Rolf Larsson, Swedish Geotechnical Institute SGI
Ms. Christina Berglund, Swedish Geotechnical Institute SGI
Mr. Lars Johansson, Swedish Geotechnical Institute SGI

Vastaukset ja vastausten vertailu mittaustuloksiin

Ensimmäisen vaiheen vastaukset ja vertailu seurantatuloksiin

Toisen vaiheen vastaukset ja vertailu seurantatuloksiin

Painumalaskentakilpailun lopullinen pistetilanne 24 kk mittausten jälkeen:


Kilpailun esittely

Tielaitoksen järjestämässä painumalaskentakilpailussa on tehtävänä laskea savikolle rakennetun Haarajoen koepenkereen painumia, siirtymiä ja huokosvedenpaineen muutoksia kahden vuoden aikana. Kilpailun kohteena oleva Haarajoen koepenger rakennenttiin kesällä 1997, sen jälkeen kun kilpailuvastaukset oli jätetty. Koepenger on rakennettu puoliksi maanavaraisena, toinen puoli penkereestä on pystyojitetulla pohjalla. Koeenkereen rakennussuunnitelma annettiin kilpailijoille lähtötiedoksi, jotta myös rakennusjärjestys ja aikataulu olisi mahdollista ottaa huomioon laskelmissa. Kilpailijoita pyydettiin esittämään vastaukset kolmella eri tilavuuspainolla, joista varsinaiset kilpailuvastaukset valittiin toteutuneen tilavuuspainon mukaan. Rakentamisen aikana tehtyjen mittausten perusteella penkereen keskimääräiseksi tilavuuspainoksi saatiin 21 kN/m3.

Haarajoen koepenger, mitat ja maaperä yleispiirteisesti

 


Kuvia koepengerpaikasta

Kuvat koepengerpaikasta ovat ennen rakentamista (kuva 1 ja kuva 2) sekä rakennetusta koepenkereestä (kuva 3).

Kuva 1: Koepengeralue joulukuussa 1995. Kuva on otettu valtatieltä koillisen päin. Etualalla näkyy tien alittava rumpu.

Kuva 2: Koepengeralue joulukuussa 1995 kuvattuna valtatieltä lounaaseen päin. Etualalla näkyy tien ylittävä sähkölinja.

Kuva 3: Valmis koepenger elokuussa 1997 kuvattuna pohjoiseen päin. Penkereen vasemmalla puolella valtatie 4.


edellinen sivu | pääsivu