Oulun tiepiiri: ajankohtaista
Tiedote 19.9.2003
Uuusi moottoritieosuus avataan
liikenteelle 22.9.
P��ministeri Matti Vanhanen avaa valtatie
4:n uuden moottoritieosuuden v�lill� Haaransilta - Kiviniemi maanantaina 22.9.
Uusi moottoritieosuus avataan Tupoksen risteyssillalla klo 15.
Moottoritiehankkeen rakennusty�t aloitettiin vuonna 2001. Hankkeen
kokonaiskustannukset olivat n. 31 miljoonaa euroa. Hankkeen toteutuksessa
hy�dynnettiin laajasti Oulun alueen infra-alan osaamista.
Suunnittelu alulle jo vuonna 1993
Valtatien 4 rakentaminen moottoritieksi v�lill�
Haaransilta - Kiviniemi alkoi yleissuunnitelman tekemisell� vuonna 1993. Vuonna
1995 valmistui yleissuunnitelman t�ydennys ja lakis��teinen ymp�rist�vaikutusten
arviointi. Varsinainen tiesuunnitelma valmistui vuonna 1997, mink� j�lkeen
laadittiin viel� toimenpideselvitys, jonka tavoitteena oli l�yt�� edullisempia
toteuttamistapoja. L�ht�kohtana oli, ett� uusien ja edullisempienkin
toteuttamistapojen tulee olla turvallisuuden, liikenn�it�vyyden ja ymp�rist�n
kannalta yleisesti hyv�ksyttyj�. T�rke� oli my�s p��t�ksentekij�iden ja muiden
sidosryhmien sitoutuminen ratkaisuihin.
Hankkeen rakennusty�t aloitettiin vuonna 2001.
Haaransillan ja Kempeleen v�linen osuus rakennettiin poikkileikkaukseltaan
kapeana moottoritien�, jossa vastaan tulevat kaistat erotettiin keskikaiteella
ja v�li Kempele - Kiviniemi perinteisen� keskikaistalla varustettuna
moottoritien�.
Toimenpiteet Hankkeen yhteydess� rakennettiin mm.
uutta moottoritiet� 9,5 km, moottoritien toista ajorataa 7,3 km, uusia siltoja
21 kpl, meluesteit� 7 km, pohjavesisuojausta 2,3 km sek� yksi eritasoliittym� ja
yksi kiertoliittym�. Hankkeen valmistuttua on Oulun seudulla valtatie 4 v�lill�
Haaransilta-R�in�nper� moottoriv�yl�� yhteens� 52,8 kilometri�.
Liikennem��r�t ja ongelmat
Haaransillan ja Kempeleen v�lisen tiejakson
liikennem��r�t vaihtelevat nykyisin v�lill� 12 000 - 18 000 autoa vuorokaudessa.
Vuoteen 2030 menness� liikenteen on ennustettu kasvavan Tupoksen pohjoispuolella
jo yli 23 000 autoon vuorokaudessa.
Liikenneturvallisuudeltaan tiejakso vastaa Suomen
vilkkaiden p��teiden keskim��r�ist� turvallisuustilannetta. Henkil�vahinkoon
johtaneita onnettomuuksia tapahtuu tieosuudella keskim��rin nelj� vuodessa.
Valtateiden 4 ja 8 tasoliittym� on nykyisin
onnettomuushistorialla mitaten Oulun tiepiirin vaarallisin liittym�.
Liikenteen sujuvuus ja liikenneturvallisuus
paranivat
Liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden kannalta
merkitt�vimm�t muutokset ovat uuden moottoritieosuuden rakentaminen valtatie 8:n
liittym�n ja Kempeleen v�lille sek� moottoriliikennetien t�ydent�minen
moottoritieksi rakentamalla toinen ajorata Kempeleen ja Kiviniemen v�lille.
Haaransillan kiertoliittym�n on arvioitu olevan
liikenteenv�lityskyvylt��n riitt�v� viel� ennustetilanteessakin normaalin
huipputunnin aikana.
Henkil�vahinkoihin johtavien onnettomuuksien
m��r� v�henee vuoden 2030 tilanteessa noin nelj�ll� onnettomuudella vuodessa.
Nykyiseen verrattuna v�henem� on noin 43%.
Joukkoliikenne ja kevyt liikenne
Ajoneuvoliikenteen olosuhteet parantavat
linja-autoliikenteen sujuvuutta huipputuntien aikana edist�en n�in aikataulussa
pysymist�. Kevyen liikenteen olosuhteet paranevat Haaransillan alueella sek�
valtatien 4 ja 8 suunnassa.
Ymp�rist� ja maank�ytt�
Valtatie 4 sijoittuu Limingan lakeuden
maisema-alueelle. Tienlinjaus noudattaa nykyisi� maank�yt�n suunnitelmia. Tien
valmistumisella on merkitt�v� vaikutus sek� pitk�nmatkalaisen ett� paikallisen
liikenteen sujuvuudelle Oulun etel�puolella.
Uusi tie antaa lis�mahdollisuuksia mm. Limingan
ja Tyrn�v�n kuntien kehittymiselle. Erityisen t�rke� uusi tie on Tupoksen
taajaman kasvulle. Toisen ajoradan valmistuminen Kempeleen ja Kiviniemen v�lille
luo lis� mahdollisuuksia my�s Kempeleelle vetovoimaisena asuinpaikkana.
Ratkaisut v�hent�v�t 55 dBA:n melualueella
asuvien asukkaiden m��r�� 85:ll� asukkaalla. Ilman laadun ohjearvot eiv�t ylity
hankkeen alueella.
Meluhaittoja v�hennettiin rakentamalla
meluesteit�. Kempeleenharjun pohjavesialueen pohjavesisuojausta t�ydennettiin
ajoratamuutosten osalta. Ymp�rist�vaikutuksia seurataan sek� rakentamisen aikana
ett� j�lkeen tarkkailuohjelmilla Kempeleenharjun alueella ja Tyrn�v�njoen ja
�ngeslev�njoen uomansiirtojen vaikutusalueella.
Taloudelliset vaikutukset
Hankkeen suurimmat hy�dyt syntyv�t liikenteen
sujuvuuden parantamisesta aiheutuvista aika- ja onnettomuuskustannuss��st�ist�.
Hanke lis�� liikennej�rjestelm�n kustannustehokkuutta ja parantaa henkil�- ett�
tavaraliikenteen sujuvuutta ja toimintavarmuutta. Hanke tukee valtakunnallisesti
alue- ja yhdyskuntarakenteen kehitt�mist� sek� parantaa pohjois-etel�suuntaisia
logistisia yhteyksi�.
Urakoitsija valittiin EU-menettelyll�
Valtatie 4:n rakentamishanke v�lill� Haaransillan
ja Kiviniemen toteutettiin nk. kokonaisrahoitushankkeena. Hankkeen rahoitus
my�nnettiin kerralla valtion budjettiin, eik� perinteisen� eri vuosille
my�nnettyin� rahoituksina. Kokonaisrahoituksella p��st��n kustannuss��st�ihin
perinteiseen vuosirahoitukseen verrattuna, koska urakoitsijalla on mahdollisuus
suunnitella ja toteuttaa rakentaminen optimiaikataulun mukaan. Hankkeen tilaaja,
Tiehallinnon Oulun tiepiiri, valitsi urakoitsijan EU-s��nn�sten mukaisesti
kansainv�lisen tarjouskilpailun perusteella. Tilaaja arvioi saadut tarjoukset
urakkahinnan ett� laadun osalta. Hankkeen kokonaiskustannukset ovat 31 miljoonaa
euroa.
Lis�tietoja
Projektip��llikk� Heimo Tervola, puh 0204 22 6835, gsm. 0400 287329
|