Oulun tiepiiri: ajankohtaista
Tiedote 6.2.2003
Valtatien 4 toimenpidesuunnitelma
v�lille Kello-R�in�nper� k�ynnistyi
Tiehallinnon Oulun tiepiiri on
k�ynnist�nyt toimenpidesuunnitelman laatimisen valtatielle 4 Haukiputaan
kohdalle, v�lille Kello - R�in�nper�. Suunniteltavan tiejakson pituus on
noin 17 km. Suunnitteluun sis�ltyy nelostie ja siihen v�litt�m�sti
liittyv�t tiet sek� kevyen liikenteen v�yl�t.
Toimenpideselvitykseen liittyv�n
suunnitteluty�n tekee Plaana Oy ja ty�t� ohjaa Tiehallinnon puolesta SITO
-konsultit Oy. Suunnitelman on m��r� olla valmis toukokuun 2003 loppuun
menness�.
Nykyinen tiejakso
Suunniteltavana oleva nelostien jakso on avattu
liikenteelle vuonna 1993 ja se toimii Haukiputaan ohikulkutien�.
Suunnittelualue alkaa Oulun ja Haukiputaan rajalta p��ttyen Iin kunnan
puolelle. Tiejakso on osa valtatiet� 4, joka on t�rkein tieyhteys Etel�- ja
Pohjois-Suomen v�lill�. Tie kuuluu kansainv�liseen Eurooppatie- ja
TEN-verkkoon. Valtatiejakson vuoden 2001 keskim��r�inen
vuorokausiliikennem��r� vaihteli vajaasta 10 000:sta 6 200 autoon/vrk.
Raskasta liikennett� tiejaksolla oli noin 1.000 autoa/vrk, eli
kokonaisliikenteest� 9 - 16 %. Liikennem��rien ennustetaan kasvavan jopa 1,7
-kertaiseksi vuoteen 2020 menness�.
Tiejakson ongelmat
Liikenteen sujuvuus on viel� nykyisin hyv� ja
tulevaisuudessakin se s�ilyy ilman toimenpiteit�kin tyydytt�v�n�.
Tiejaksolla on kuitenkin keskim��r�ist� suurempi riski joutua vakavaan
liikenneonnettomuuteen. Etenkin vakavien onnettomuuksien riski on viimeisten
viiden vuoden onnettomuustilastojen perusteella kasvanut keskim��r�ist�
suuremmaksi. Tiejakson etel�osalla, Kellon ja Haukiputaan eritasoliittymien
v�lill�, vakavien onnettomuuksien riski on kaksinkertainen maan muihin
vastaaviin teihin verrattuna.
Kehitt�misvaihtoehtoina uudet p��tietyypit
Suomessa on otettu k�ytt��n uusia
p��tietyyppej�, joilla voidaan parantaa liikenn�it�vyyden lis�ksi
erityisesti liikenneturvallisuutta halvemmalla kuin rakentamalla perinteisi�
moottoriteit�. Keskikaideratkaisut parantavat liikenneturvallisuutta
erityisesti ajoneuvojen kohtaamistilanteissa. Uusia p��tietyyppej� on
toteutettu eri puolilla Suomea ja niist� on saatu my�nteisi� kokemuksia.
N�m� uudet tietyypit ovat vaihtoehtoja my�s, kun Kello-R�in�nper� -v�li�
suunnitellaan. Nykyisen tiejakson suunnittelussa ja rakentamisessa varauduttiin
siihen, ett� koko tiejakso muutetaan my�hemmin perinteiseksi moottoritieksi.
Uudentyyppiset tievaihtoehdot tuovat merkitt�v�n haasteen tiejakson
kehitt�miselle.
Osallistuminen ja vuorovaikutus
Suunnittelun toimeksiantajana on Tiehallinnon
Oulun tiepiiri. Hankeryhm��n osallistuvat lis�ksi Haukiputaan ja Iin kuntien
edustajat. Ty�n kuluessa ollaan tarpeen mukaan yhteydess� eri tahoihin kuten
mm. Pohjois-Pohjanmaan liittoon ja Ymp�rist�keskukseen. Hankkeesta
j�rjestet��n Haukiputaalla yleis�tilaisuus, jonka lis�ksi
suunnitelmaluonnoksia tarkastellaan tiepiiriss� ja niit� esitell��n Oulun
seudun yleiskaavaa ohjaavalle ryhm�lle.
Lis�tietoja antavat
suunnittelup��llikk� Risto Lepp�nen (Tiehallinto, Oulun tiepiiri), puh. 0204
6820 tai 040-549 2735 e-mail: [email protected],
suunnitteluttajakonsultti Tapio Puurunen, (SITO-konsultit Oy), puh. 09-4761
1792, e-mail: [email protected] ja hankkeen projektip��llikk� Pekka
Mosorin (Plaana Oy), puh. 08-373 710, 040-701 1954, e-mail:
[email protected] |