Oulun tiepiiri: ajankohtaista
Tiedote 20.5.2003
Tiepiirin toiminta- ja
taloussuunnitelma 2004 - 2007
Suunnitelmakaudella tienpito painottuu
tieverkon p�ivitt�isen liikennekelpoisuuden turvaamiseen ja tieverkon kunnon
s�ilytt�miseen. Rahoitustaso ei riit� kuitenkaan tarvetta vastaavien
investointien, kuten alueiden kehitt�mist� ja elinkeinoel�m�n tarpeita
palveleviin hankkeisiin.
P��paino liikennekelpoisuuden s�ilytt�misess�
Tienpidon toimet keskitet��n suunnitelmakaudella
tieverkon p�ivitt�isen liikennekelpoisuuden turvaamiseen, tieverkon ja siltojen
kunnon parantamiseen. Tieverkon p��llysteiden kunnon heikkeneminen saadaan
pys�ytetty� ja rakenteellista kuntoa parannettua jonkin verran. Siltojen
kunnostamiseen panostetaan nykyist� enemm�n, koska Oulun tiepiirin silloista
noin puolet eli yli 1000 on rakennettu jo 1960- ja 1970-luvuilla.
Liikenneturvallisuutta voidaan parantaa etup��ss� vain pienill�
liikenneymp�rist�� parantavilla toimenpiteill� ja laskemalla nopeusrajoituksia.
Tieverkon hoito perustuu valtakunnallisiin
toimintalinjoihin ja s�ilyy p��osin nykyisell� tasollaan. Mahdollisesti teht�v�t
hoitoluokkien tarkistukset ovat yksitt�isi� ja perustuvat tieverkolla
tapahtuviin tiekohtaisiin liikennem��rien tai toimintojen muutoksiin.
Uus- ja laajennusinvestointeja vain
rajoitetusti
Uusinvestointeja eli uuden tieyhteyden
rakentamishankkeita on Oulun tiepiirin alueella ainoastaan yksi: valtatien 4
rakentaminen moottoritieksi v�lill� Liminka - Oulu, joka valmistuu t�n� vuonna.
Laajennusinvestoinneilla tarkoitetaan nykyisen
tieverkon liikenneturvallisuutta, liikenteen sujuvuutta, ymp�rist��,
taajamakuvaa, joukkoliikenteen olosuhteiden jne. parantamista tai kehitt�mist�.
Merkitt�v� osa laajennusinvestoinneista on liikenneturvallisuutta parantavia
toimenpiteit�. Useissa tapauksissa ne ovat pieni�, taajaman nopeusrajoitusten
alentamiseen liittyvi� tukitoimenpiteit�.
Varsinaisia taajamahankkeita, joissa l�ht�kohtana
on liikenneymp�rist�n, turvallisuuden ja taajamakuvan parantaminen, voidaan
toteuttaa 1 - 2 taajamassa vuosittain. Uusia kevyen liikenteen v�yli� voidaan
vuosittain rakentaa noin 15 kilometri�.
Ymp�rist�n parantamistoimenpiteet, kuten melu- ja
pohjavesisuojaukset liittyv�t p��asiassa laajempiin parantamishankkeisiin.
Erillisin� hankkeina toteutetaan pieni� luonto-, maisema- ja maa-aineshankkeita.
Suunnitelman l�ht�kohdat
Koko Tiehallinnon perustienpidon l�ht�kohtana on
vuoden 2003 talousarvioesityksess� 600 milj. euron rahoitus, mist� Oulun
tiepiirin vuosittainen osuus on 68 - 70 milj �.
Tienpidon rahoituksesta k�ytet��n l�hivuosina
tieverkon hoitoon noin 35% ja tieverkon kuntoon noin 35 %. Investointien eli
uuden rakentamiseen on k�ytett�viss� hieman edellisvuosia enemm�n eli noin 9 -
10 milj. � vuosittain.
Vuosien 2004 - 2007 suunnitelman l�ht�kohtina
ovat liikenne- ja viestint�ministeri�n tienpidolle m��rittelem�t pitk�n
aikav�lin tavoitteet ja visiot, valtioneuvoston vuonna 2001 tekem�
periaatep��t�s tieliikenteen turvallisuuden parantamiseksi, tienpidon pitk�n
aikav�lin linjaukset sek� liikenne- ja viestint�ministeri�n m��rittelem�t
rahoituskehykset suunnitelmakaudelle.
Lis�tietoja antavat: tiejohtaja Erkki
Myllyl� puh. 0400 710 410, esikuntap��llikk� Tuomo Kanniainen puh. 0400
282 138, talousp��llikk� Ari Forstadius puh. 040 524 0520 ja rakennusmestari
Matti Kein�nen puh. 040 562 1480
|