|
Sievin liikenneturvallisuusuunnitelma
Kasvatus-, valistus- ja tiedotussuunnitelma (liikennekasvatussuunnitelma)
Liikenneturvallisuuteen vaikuttavat useat tekij�t.
T�rkeimpin� n�ist� voidaan pit�� liikenneymp�rist��,
ihmisi� ja olosuhteita. T�ss� selvityksess� keskityt��n
n�ist� ryhmist� t�rkeimp��n eli ihmisiin. Eri tienk�ytt�jien
liikennek�ytt�ytymiseen pyrit��n vaikutta-maan liikennekasvatuksen
keinoin. N�it� keinoja ovat koulutus, valistus ja tiedotus.
K�yt�nn�n syist� liikennekasvatus on usein kohdistettu lapsiin.
Teill� liikkuu kuitenkin kaiken ik�isi� tienk�ytt�ji�, joista
i�kk�iden osuus on kaikkein voimakkaimmassa kasvussa.
Liikennekasvatuksen tulisikin kohdentua tasaisemmin kaikkiin ik�ryhmiin.
Yhden kuolemaan johtaneen onnettomuuden yhteiskuntataloudelliset
kustannukset ovat n. 2 miljoonaa euroa ja yhden henkil�vahinkoon
johtaneen onnettomuuden kustannukset puolestaan n. 150 000 euroa.
Vakavien liikenneonnettomuuksien m��r�n v�heneminen merkitsisi merkitt�vi�
yhteiskunnallisia s��st�j�. Se edellytt�� my�s entist� voimakkaampaa
panostamista kaikkien tiell� liikkujien liikenneturvallisuuteen.
Tehokkainta liikennekasvatusty� on silloin, kun siin� tehokkaasti
huomioidaan paikalliset erityispiirteet. Liikennekasvatussuunnitelman
laatimisessa on tavoitteena ohjata ja tukea kuntien omaa ty�t� siten,
ett� kartoitetaan ongelmat kuntatasolla, ideoidaan ongelmille
kehitt�misratkaisut ja muodostetaan toimintasuunnitelmat tukemaan
tehtyjen ratkaisujen toteutumista.
T�m� kunnista l�htev� l�hestyminen ty�n toteuttamiseen
tukee my�s edellytyst� liikennekasvatussuunnitelman helppok�ytt�isyyteen.
Parhaillaan on k�ynnistym�ss� Sievin liikenneymp�rist�� koskevan
liikenneturvallisuus-suunnitelman laatiminen. Liikennekasvatussuunnitelman
laatiminen olisi tarkoituksenmukaista laatia samaan aikaan, jotta mm.
liikenneongelmien inventointiaineiston hy�dynt�minen voitaisiin toteuttaa
tehokkaasti. Liikennekasvatussuunnitelmassa laaditaan toimintasuunnitelmat,
m��ritell��n liikennekasvatusty�n toteutus ja vastuutahot ja m��ritell��n kuntakohtainen liikennekasvatusty�n seuranta ja seurantaorganisaatio.
Sieviss� on laadittu seutukunnallinen liikennekasvatussuunnitelma.
Ty�n toimintasuunnitelma on seutukunnallinen eik� ty�n toimijoita
kuntatasolle ole m��ritetty. Tuo suunnitelma on my�s vanhentunut.
Tuloksellinen liikennekasvatus edellytt�� paikallista vastuutusta
ja paikallisten olojen huomiointia suunnitelmassa.
Liikennekasvatussuunnitelman laatimisessa arvioidaan ensiksi t�m�n
hetkinen liikenneturvallisuustilanne. Jonka perusteella p�ivitet��n
toimintasuunnitelmat.
Onnettomuusanalyysiss� k�yd��n l�pi kunnan liikenneturvallisuuden
riskiryhm�t i�n, onnettomuustyypin, onnettomuusajan ja onnettomuuspaikan mukaan.
T�m�n taustamateriaalin perusteella kunnan liikennekasvatusty�ryhm�t arvioivat
keskeisimm�t liikenneturvallisuusongelmat ja liikenneturvallisuusty�n kohderyhm�t.
Liikenneturvallisuuden nykytilan perusteella laaditaan toimintasuunnitelmat.
Liikennekasvatusty�n seurannalla varmistetaan laaditun toimintasuunnitelman toteutuminen.
Seurannan tarkoitus on, ett� suunnitelman toteutuminen viet�isiin vuosittain
luottamuselinten tiedoksi ja n�in varmistettaisiin ryhmien sitoutuminen
liikennekasvatusty�h�n ja toisaalta suunnitelman toteuttamiselle rahoitus.
Liikennekasvatussuunnitelma sis�lt�� osioita kunnan tarpeen mukaan.
Siin� on ainakin suunnitelman p�ivitys, liikennekasvatuksen seuranta
ja liikennekasvatusty�n sitominen seutukunnalliseen ty�h�n.
Suunnitelma toimii apuv�lineen� liikennekasvatusty�t� tekeviss� organisaatioissa
sek� seurannan ohjeena. Liikennekasvatussuunnitelmassa esitet��n my�s liikenneturvallisuusty�n tavoitteet (pdf 87 kt).
|