Tiehallinto on kehittänyt yhteistyössä suomalaisten
laitevalmistajien kanssa tieliikenteen automaattisen mittausjärjestelmän,
joka tuottaa monipuolista tietoa tienpidon suunnittelua, liikenteen
seurantaa ja liikennetiedotusta varten. Järjestelmään
kuuluu 290 (kev�t 2003) liikennelaskentalaitetta tiehen sijoitettuine antureineen
sekä tiedon siirto-, tallennus- ja tulostusjärjestelmät.
Liikennelaskentalaite
Uusimmat liikennelaskentalaitteet pystyvät rekisteröimään
ohiajavia ajoneuvoja jopa kuusikaistaisella tiellä jatkuvasti
ja tallentamaan ohitusajankohdan, ajoneuvon nopeuden, pituuden,
ajoneuvovälin, ajosuunnan, kaistan sekä ajoneuvoryhmän.
Ajoneuvo tunnistetaan tiehen upotettujen kahden peräkkäisen
ilmaisinsilmukan avulla. Ne havaitsevat taajuuden muutoksen, jonka
ajoneuvo synnyttää induktiosilmukkaan sen ylittäessään.
Ajoneuvon nopeus saadaan peräkkäisten silmukoiden ylitysten
välisen ajan avulla ja ajoneuvon pituus kummankin silmukan
ylitykseen kuluvan keskimääräisen ajan avulla.
Ajoneuvot luokitellaan seitsemään ryhmään
vertaamalla ohittavan ajoneuvon silmukassa synnyttämää
taajuuden muutoskuviota tyyppikuvioon.
Laitteen muistiin voidaan tallentaa 212 000 ajoneuvon
ohitusta koskevat tiedot, jotka voidaan siirtää joko
kiinteän sarjaliitäntäväylän tai laitteessa
olevan modeemin avulla puhelin- tai GSM-verkon kautta keskustietokoneelle.
Tiedonsiirtonopeus modeemia käytettäessä on valittavissa
siirtoyhteyden ominaisuuksien mukaan välillä 1 200 -
57 600 bps.
Laskentalaite on varustettu 12 V:n akulla, jota lataa sähköverkkoon
liitetty varaaja tai aurinkopaneeli. Laitteen suurin tehontarve
on 3.0 W ja se toimii lämpötila-alueella -30 °C
....+60 ° C.
Liikennetietojen käsittely ja hyväksikäyttö
Suomessa liikenteen vaihtelu on varsin suurta myös päätieverkolla.
Mittauslaitteiden verkosto on suunniteltu tilastollisten analyysien
pohjalta siten, että niiden tuottamat tiedot edustavat koko
päätieverkon liikenteen määriä, ajoneuvokoostumusta,
kehitystä ja ajallista vaihtelua.
Liikennetiedot Suomen päätieverkolle sijoitetuista 258
laskentalaitteesta kerätään ja tallennetaan päivittäin
automaattisesti tiehallinnon relaatiotietokantaan, jossa on tiedot
vuoden jokaisen tunnin liikenteestä vuodesta 1992 alkaen.
Useat käyttäjät voivat hyödyntää
tietoja samanaikaisesti tietoverkkojen välityksellä
tiehallinnon kaikilla organisaatiotasoilla.
Tietoihin perustuvien raporttien ja analyysien laatimista varten on kehitetty
tulostusjärjestelmiä eri käyttötarkoituksia varten.
Päätöksenteko, suunnittelu ja tutkimus käyttävät hyväkseen
tulostusjärjestelmistä saatavia tilastotietoja, kuten
liikennettä koskevia aikasarjoja, tunnuslukuja ja analyyseja usealta vuodelta.
Tosiaikaista tietoa käytetään lähinnä tiedotuksessa ja
ohjauksessa.
Kuva: Liikennettä voidaan seurata reaaliaikaisesti mikrotietokoneessa toimivalla
ohjelmalla. (32k)
Pääteiden liikennettä jatkuvasti mittaava laitteisto
on osa liikenteen laskentajärjestelmää, jonka avulla
saadaan tiedot koko tieverkon liikenteestä. Tiedot pääteiden
liikenteen ajallisista ja paikallisista vaihteluista auttavat
suunnittelemaan muun tieverkon täydentävät laskennat
oikea-aikaisesti ja taloudellisesti.
Liikennetieto päätöksenteon ja suunnittelun apuna
Luotettava liikennetieto on erittäin tärkeä tekijä
tieverkkoa koskevassa suunnittelussa ja päätöksenteossa.
Oikea ennakointi on välttämätöntä erilaisten
toimenpiteiden taloudellisesti järkevälle ajoitukselle.
Tienrakennushankkeiden kannattavuuden arvioinnissa tarvitaan luotettavaa
tietoa nykyisen ja sen perusteella ennustetun tulevan liikenteen
määristä. Tien liikenteellisen palvelutason ylläpito
edellyttää tietoa liikenteen ongelmakohdista, jotta
toimenpiteet turvallisuuden, ajomukavuuden ja välityskyvyn
parantamiseksi voidaan kohdistaa oikealla tavalla. Tiestön
kunnostus, kuten rakenteen ylläpito sekä päivittäinen
hoito, voidaan toteuttaa tarkoituksenmukaisimmin ja taloudellisimmin,
kun tietoa liikenteen määristä eri ajankohtina
käytetään hyväksi.
Liikenneturvallisuus ja liikennekäyttäytyminen
Liikenneturvallisuustutkimuksia varten järjestelmästä
saadaan tietoa liikennesuoritteen jakautumisesta eri olosuhteissa
ja eri tekijöiden vaikutuksesta ajonopeuksiin ja ajoneuvoväleihin.
Yhdistämällä liikennetietoja tiehallinnon tiesääjärjestelmästä
saataviin kelitietoihin voidaan selvittää onnettomuusriskin
muuttumista erilaisissa sää- ja ruuhkaolosuhteissa tai
talvinopeusrajoitusten vaikutusta ajonopeuksiin. Myös liikennevalvonnan
suunnittelussa ja vaikutusten arvioinnissa voidaan hyödyntää
järjestelmästä saatavaa tietoa.
Järjestelmä antaa uusia mahdollisuuksia liikennekäyttäytymisen
tutkimiseen. Tutkimuskohteena voi olla esimerkiksi tiedotuksen
ja liikennemerkkien vaikutuksen selvittäminen ajokäyttäytymiseen.
Kuva: Liikenteenmittausjärjestelmä toimintakokonaisuutena
Liikennetiedotus
Järjestelmästä saatavaa tietoa on välitetty
tienkäyttäjille radion kautta. Ennustamalla lähituntien
liikennemäärät pääteillä ja kertomalla
vallitsevasta liikennetilanteesta autetaan autoilijoita valitsemaan
lähtöaikansa ja ajoreittinsä siten, että he
voivat välttää ruuhkat ja tehdä matkat turvallisesti
ja miellyttävästi. Liikennetietoja voidaan välittää
autoilijoille myös RDS:n (Radio Data System) kautta. Menetelmä
mahdollistaa autoilijoille suunnatun, muiden radio-ohjelmien läpi
syötetyn tiedotuksen.
Välittämällä liikennetietoa muuttuviin opasteisiin
ja liikennemerkkeihin autoilijoita voidaan ohjata toimimaan siten,
että tienkäyttäjän matka-aika on mahdollisimman
Iyhyt ja tieverkon palvelutaso säilyy mahdollisimman korkeana.
Kehitysnäkymät
Järjestelmään kuuluvien mittauslaitteiden kehittämiseen
ovat osallistuneet suomalaiset insinööritoimistot Juhana
Ylinen ja Harri Jokela. Tietoliikenne-, tiedontallennus- ja hyväksikäyttöjärjestelmän
ohjelmistojen laatimiseen 1990- luvun alkuvuosina ovat osallistuneet
useat alan konsulttitoimistot.
Järjestelmän kehitystyö jatkuu. Sen tiedonkeruukykyä
on tarkoitus edelleen lisätä ja kehittää tulostusjärjestelmä
niin monipuoliseksi, että se vastaa mahdollisimman monen
käyttäjän tarpeita Suomessa ja ulkomailla.
Lis�tietoja: Marja Viiri, Tiehallinto.
050603 |