Lapin tiepiiri: ajankohtaista
Tiedote 26.3.2004
Painorajoitusk�yt�nt��
yhten�istet��n koko maassa - Vaikutukset Lapin tiepiiriss�
Tiehallinto muuttaa kev��n kelirikon
aikaisten painorajoitusten asettamisen perusteita sek� v�hent�� rajoitusten
kokonaism��r��. Uusi menettely yhten�ist�� aiempaa kirjavaa k�yt�nt�� ja
lis�� rajoitusten ennustettavuutta.
Painorajoitukset tulevat perustumaan tutkittuun
ja ennakkoon selvitettyyn tietoon seuraavasti:
- tiet luokitellaan kelirikkoalttiudeltaan eri
luokkiin
- sorateill� kelirikkoalttius kuvataan
kelirikon vuosittaisen toistuvuuden ja sen m��r�n perusteella. Kev��n
kelirikon vaikeus ennustetaan syksyn tietojen (routaantumisaika ja
pohjaveden pinnan korkeus) perusteella
- p��llystetyill� teill� luokitus perustuu
aiempien vuosien p��llystevaurioiden inventointeihin ja niiss� p��llysteen
verkkohalkeamien m��r��n tieosalla
- painorajoitusten ajankohta m��r�ytyy kev��n
etenemisen mukaan
- painorajoitus on 12 tonnia,
poikkeustapauksissa nelj� tonnia.
Uusi painorajoitusten asettamismenettely
yhten�ist�� aiempaa kirjavaa k�yt�nt�� ja lis�� rajoitusten ennustettavuutta.
Rajoitusten m��r� tulee jonkin verran my�s v�henem��n. Yksitt�isen tien
painorajoitustarpeeseen vaikuttaa tien aiempi kelirikkok�ytt�ytyminen, tulevan
kev��n kelirikon ennustettu vaikeus ja tien liikenteellinen merkitt�vyys.
Tiedottamista ja vuorovaikutusta tieviranomaisen ja liikenn�itsij�iden v�lill�
my�s lis�t��n
Painorajoitusten m��r� Lapin tiepiirin
alueella
Tieosien kokonaispituus, jolla kelirikko
vaikeuttaa liikennett� on Lapissa noin 1 600 km. Se on noin puolet Lapin
tiepiirin sorateiden m��r�st�.
Painorajoitettuja teit� on ollut viime vuosina
Lapin tiepiirin alueella noin 650 km (paitsi vuosina 2002 ja 2003, jolloin niit�
oli noin puolet v�hemm�n). N�ist� p��llystettyjen teiden osuus on ollut noin
15-20 prosenttia. Painorajoituksen ajankohta on ollut yleens� huhtikuun
puoliv�list� aina kes�kuun alkup�iviin asti.
Uuden painorajoitusohjeen mukaan tulevan kev��n
kelirikon vaikeusennusteen perusteella tullaan teit� rajoittamaan noin 245 km,
joista p��llystettyjen teiden osuus on noin 80 prosenttia. Painorajoitusten
suuruus on yleens� 12 tonnia kuten t�m�n vuoden ennusteessa. Poikkeustilanteessa
painorajoitus on nelj� tonnia.
Painorajoitusten tarkoitus
Kelirikkoisten teiden liikenteen rajoittaminen
est�� teiden liiallisen vaurioitumisen raskaan liikenteen vaikutuksesta.
Rajoituksilla pyrit��n my�s v�ltt�m��n kyseisten teiden vuotuisen hoito- ja
kunnostustarpeen kohtuuton lis��ntyminen. Vuositasolla sorateiden
runkokelirikkokohteiden korjaamiseen ja parantamiseen k�ytet��n Lapin
tiepiiriss� noin 0,7M�.
Painorajoitukset eiv�t koske elint�rkeit�
kuljetuksia kuten esim. h�lytysajoneuvot, reittiliikenteen linja-autot,
maitokuljetukset, energianhuollon s��nn�lliset kuljetukset, teurasel�inten
kuljetukset jne.
Lis�tietoja
Painorajoituspolitiikan uudistaminen: Tiejohtaja Tapani P�yry,
puh 0204 22 3400
Rakennusmestari Kari Parikka, puh 0204 22 3430
Lis�aineisto (luettelo ennakoiduista
kelirikkoteist�, kartta ym.), ks.
painorajoitussivu!
|