Valtatien 4 parantaminen
välillä Lahti-Heinola
Lähtökohdat
Taustaa
Väli Lahdesta Heinolaan on tällä hetkellä
ohituskaistoilla varustettu moottoriliikennetie. Tie ruuhkautuu etenkin
viikonlopun meno- ja paluuliikenteen aikoihin. Vuonna 1998 valmistuneessa
esiselvityksessä on todettu, että tarve kyseisen välin parantamiseksi
moottoritieksi syntyy heti vuosituhannen alussa.
Nykyisen tien liikenteen sujuvuuden ja
liikenneturvallisuuden parantamisesta on laadittu erillisselvitys vuoden 2000
alussa. Selvityksen mukaan nykyisen tien toimivuutta voidaan parantaa jossain
määrin liikenteen seurantaa ja informaatiota parantamalla ja muuttamalla tie
leveäkaistatieksi. Kokeilu, jossa autoilijoille viestitetään liikennevirran
seurannan perusteella arvioitu matka-aika, on käynnissä parhaillaan. Tehty
selvitys osoitti, että ruuhkat valtatieltä saadaan tehokkaasti poistettua
ainoastaan parantamalla nykyinen tie moottoritieksi. Muuta
liikenneturvallisuudeltaan ja sujuvuudeltaan moottoritiehen verrattavaa
ratkaisua ei ole näköpiirissä.
Liikennetiedot
Liikennemäärä Lahden ja Heinolan välillä on
12 000 - 14 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Perjantaisin kesä-elokuussa
liikennemäärät ovat säännönmukaisesti yli 20 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Raskaan liikenteen osuus on 11-13 %. Liikenteen kausivaihtelu on suurta.
Vierumäen liikenteen automaattisessa mittauspisteessä (= LAM) mitattiin
huhtikuussa 2001 liikennemääräksi 12 700, heinäkuussa 18 800 ja pahimpina
ruuhkapäivinä yli 23 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Ruuhkia, jolloin liikenne
seisahtuu kokonaan, on kesäaikaan useana viikonloppuna.
Lahden ja Heinolan välisen osuuden
liikennemäärät ovat kasvaneet valtateiden normaalia liikenteen kasvua
nopeammin. Vuosikasvu on ollut 5-7 % vuosina 1996 - 2000, kun se vastaavilla
teillä keskimäärin on ollut 2,5 %. LAM-pisteen seurantatietojen mukaan
valtatien liikennemäärät lisääntyvät edelleen. Vuonna 2001 kasvua oli
edellisvuoteen verrattuna noin 3 %.
Liikenne-ennuste vuodelle 2010 on 15 600-17 600
ja vuodelle 2020 noin 17 000-19 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Vuosikasvuennuste
on 3,5 % vuosille 2000-2005, 2,0 % vuosille 2006-2010 ja 0,9 % vuosille
2011-2020. Raskaan liikenteen osuuden on arvioitu säilyvän ennallaan.
Viisivuotiskaudella 1997-2001 tapahtui valtatien
tarkasteluosuudella 118 liikenneonnettomuutta, joista 36 johti
henkilövahinkoon. Eniten tapahtui tieltä suistumisia, peräänajoja sekä
ohitusonnettomuuksia.
Onnettomuuksista 48 tapahtui talviolosuhteissa
marras-helmikuussa. Vilkkaimman liikenteen aikoina kesä-elokuussa tapahtui 32
onnettomuutta. Viikonpäivistä onnettomuuksia tapahtui eniten perjantaisin, 27
onnettomuutta.
|