Kantatien 51 parantaminen v�lill� Kirkkonummi -
Kivenlahti
MUUTOSSUUNNITELMA V�LILL� JORVAS
INKIL�
Kantatie
51 on p��v�yl� Helsingist� l�nteen Karjaalle ja edelleen valtatien 25 kautta
Hankoon. Se on p��kaupunkiseudun vilkkaimmin liikenn�ity s�teitt�inen yhteys.
Kirkkonummella kantatie on kunnan alueen t�rkein p��tie.
Helsingiss�
ja Espoossa kantatie on moottoritie (L�nsiv�yl�), mutta Kirkkonummen puolella p��osin
levein pientarein toteutettu yksiajoratainen sekaliikennetie. Kirkkonummen keskustan
kohdalle on vuonna 1990 rakennettu lyhyt osuus kaksiajorataista tiet�. Muilta osin
kantatie rakennettiin Kirkkonummen ja Kivenlahden v�lill� jo 1960-luvulla.
Kantatien
liikennem��r� on t�ll� hetkell� Keh� III:n l�nsipuolella yli 20 000 autoa/vrk ja
it�puolellakin noin 16 000 autoa/vrk. Tieosalla on useita yleisten teiden liittymi� ja
lukuisia yksityistieliittymi�. Liikenne on usein ruuhkautunutta ja p��sy tielle
erityisesti ruuhka-aikoina on vaikeaa. Jorvaksen liittym�ss� on liikennevalot.
Aikaisemmat
suunnitteluvaiheet
Kantatien
51 yleissuunnitelmassa Kirkkonummi Kivenlahti vuodelta 1983 tutkittiin tien
parantamisvaihtoehtoina moottoritiet� tai moottoriliikennetiet�. Lausuntojen j�lkeen
silloinen tie- ja vesirakennushallitus p��tti hyv�ksy� jatkosuunnittelun pohjaksi
moottoritievaihtoehdon. Yleissuunnitelma tarkistettiin vuonna 1989 ja sen pohjalta
tiehallitus antoi toimenpidep��t�ksen.
Toimenpidep��t�ksen
perusteella k�ynnistettiin tiesuunnitelman laatiminen Kantatien 51 parantaminen
moottoritieksi v�lill� Kirkkonummi Kivenlahti. Tiesuunnitelma valmistui
vuonna 1994 ja se hyv�ksyttiin viranomaisk�sittelyn j�lkeen liikenneministeri�ss�
19.1.1999.
Tiesuunnitelmassa
hankkeen kustannusarvio oli 275 milj.mk ja se sis�lsi mm. uudet Tolsan, Jorvaksen ja
Sarvvikin
eritasoliittym�t. Lis�ksi suunnitelmassa esitettiin rakennettavaksi moottoritielle
rinnakkaistieyhteys koko v�lille Kirkkonummelta Kivenlahteen. Hirsalan paikallistie oli
suunnitelmassa johdettu Inkil�n eritasoliittym��n Keh� III:n p��h�n.
Vuonna
1998 Uudenmaan tiepiiri laati kantatien 51 kehitt�misselvityksen, jonka
tavoitteena oli kevent�� tiesuunnitelman moottoritieratkaisua rakentamiskustannuksiltaan
edullisemmaksi. Kehitt�misselvityksess� esitettiin mm. kevennetty� moottoritien
poikkileikkausta sek� luovuttavaksi rinnakkaistieyhteydest� ja Hirsalan paikallistien
viemisest� Keh� III:lle. Kevennetyn moottoritieratkaisun rakentamiskustannusten
arvioitiin olevan noin 227 milj. mk.
Tiesuunnitelman muutossuunnitelma v�lill� Jorvas - Inkil�
Moottoritien toteuttaminen
tapahtuu vaiheittain ja kiireellisimm�ksi on arvioitu kantatien parantaminen Hirsalan
paikallistien liittym�n ja Keh� III:n eritasoliittym�n v�lill�. Uudenmaan tiepiiri
k�ynnisti t�m�n tieosuuden muutossuunnitelman laatimisen syksyll� 2000.
Muutossuunnitelmalle asetettiin tavoitteeksi tiesuunnitelmassa 1994 ja
kehitt�misselvityksess� 1998 esitettyjen suunnitelmaratkaisujen edelleen
kehitt�minen, rakentamiskustannusten kevent�minen sek� ymp�rist�vaikutusten
tarkistaminen ja tien aiheuttamien haittojen v�hent�minen.
Ks. kartta kohteesta
Muutossuunnitelman tiej�rjestelyt
Jorvaksen eritasoliittym��n rampit
kaikkiin ajosuuntiin
Jorvaksen
eritasoliittym��n tehd��n rampit kaikkiin ajosuuntiin. Muutossuunnitelmassa on t�st�
syyst� esitetty aikaisemman tiesuunnitelman kumoamista Hirsalan paikallistien osalta.
Rinnakkaistiet s�ilyv�t p��osin
nykyisell��n
Uusi
rinnakkaistie kantatien pohjoispuolella on j�tetty pois Sundsbergintien ja Keh� III:n
v�lilt�. Kantatien pohjoispuolella on maank�yt�n kehitt�missuunnitelmia, joiden
yhteydess� selvitet��n my�s paikallinen tie- ja katuverkko. Ennen sit�
Sundsbergintie-Keh� III toimii tarvittaessa kantatien rinnakkaistieyhteyten�, jonne
ohjataan parannetulta kantatielt� kielletty hidas liikenne ja mahdollisesti osa
erikoiskuljetuksista.
Kantatien
etel�puolelle toteutetaan tavanomaista korkealuokkaisempi yksityistieyhteys, jota on
mahdollista jatkaa my�hemmin katuyhteyten� Sarvvikiin Finntr�skin ja kantatien
v�lialueen maank�yt�n kehittyess�.
Uusia kevyen liikenteen v�yli�
Suunnitteluosuuden
it�p��ss� kantatien varteen rakennetaan erillinen kevyen liikenteen v�yl�, jolla
kevytliikenne ohjataan kaksiajorataisen tieosuuden ohi. My�s etel�puolelle rakennettavan
yksityistien varteen tehd��n jalankulku- ja polkupy�r�tie, joka vied��n Keh� III:n
liittym�n l�nsipuolella kantatien ali ja liitet��n Jorvaksen paikallistien kevyen
liikenteen v�yl��n.
Linja-autopys�kit sijoitetaan
eritasoliittymiin
Kantatiet�
k�ytt�v�n linja-autoliikenteen pys�kit on sijoitettu Jorvaksen ja Inkil�n
eritasoliittymien ramppien yhteyteen. Inkil�n eritasoliittym��n rakennetaan lis�ramppi
linja-autopys�kki� varten.
Yksityistiej�rjestelyj� tarkistettu
Yksityistiej�rjestelyj�
on tarkistettu asukkai�den ja maanomistajien kanssa k�ytyjen neuvottelujen ja
suunnitelman�yt�telyss� esiin tulleiden n�k�kohtien perusteella. Kantatielt�
yksityistieliittym�t poistetaan.
Kantatien ylitt�� vihersilta
Keh�
III:n liittym�n it�puolelle on suunniteltu Finntr�skin vihersilta, joka mahdollistaa
hirvi- ja muiden el�imien kulkemisen kantatien eri puolille kun kantatien varteen
rakennetaan riista-aidat. Vihersilta istutetaan siten, ett� sillan keskelle muodostuu
luontaisen kaltainen kulkureitti el�imille. Silta palvelee my�s alueen
virkistysk�ytt��. Sillan toinen aukko tehd��n riitt�v�n suureksi erikoiskuljetuksia
varten.
Lis�ksi
suunnitelma-alueelle tehd��n kaksi uutta risteyssiltaa. Jorvaksen risteyssilta
rakennetaan Jorvaksen eritasoliittym��n Hirsalan paikallistielle ja kantatien alittava
N�gelsin risteyssilta Keh� III:n l�nsipuolelle.
Sundetin kohdalle meluesteit�
Sundetin
kohdalle tehd��n noin 2 m korkea
meluaita aikaisempaa tiesuunnitelmaa vastaavalle kohdalle. Meluaidan it�puolelle rakennetaan
lis�ksi syntyvist� ylij��m�massoista valli, joka samalla toimii meluesteen�.
Lis�ksi rakennetaan Keh� III:n rampin varteen melukaide.
Meluesteet
v�hent�v�t kantatien liikenteen aiheuttamaa melua niin, ett� liikenteen kasvusta
huolimatta vuoden 2020 ennusteliikenteell� asukkaiden m��r� melualueella pienenee
nykytilanteeseen verrattuna.
Liikenteen sujuvuus ja turvallisuus
paranee
Kantatien
parantaminen 2-ajorataiseksi parantaa merkitt�v�sti liikenteen sujuvuutta ja
liikenneturvallisuutta Jorvaksen kohdalla, koska liittyminen kantatielle on mahdollista
vain eritasoliittymist�. Jorvaksen eritasoliittym� korvaa Hirsalantien valo-ohjatun
tasoliittym�n ja samalla helpottuu liikenne kantatien molemmin puolin sijaitsevien
alueiden v�lill�. Kantatien onnettomuusm��r�t alenevat moottoriteiden
keskim��r�iselle onnettomuustasolle.
Rakentamisesta ei ole p��t�ksi�
Muutossuunnitelmaan
sis�ltyvien rakennust�iden on arvioitu maksavan noin 93 milj.mk. Rakentamisaikataulu
riippuu Eduskunnan rahoitusp��t�ksest�. Uudenmaan tiepiirin t�m�n hetken toiminta-
ja taloussuunnitelmassa kantatien 51 rakennussuunnittelu ja rakentaminen on vuonna 2004
tai sen j�lkeen alkavien uusinvestointien hankekorissa.
Lis�tietoja:
Dipl.ins. Leo Koivula
|
Uudenmaan
tiepiiri, Opastinsilta 12, 00520 Helsinki, puh.
0204 22 2707
|
Ins. Matti Paavola
|
Kirkkonummen
kunta, Asematie 3B, 02400 Kirkkonummi, puh.
09-29671
|
|