Hoidon
kilpailutus 2003 -arviointi
(pdf 74k)
Hoidon
kilpailutus 2002 -arviointi
(pdf 60k)
Acrobat Reader -ohjelma
pdf-tiedostojen lukuun:
Adobe
Ks. my�s:
Hankintastrategia
|
Tiehallinnon tienpidon hankintoja koskevat linjaukset sek� tienpidon
kilpailuttaminen
Tiehallinnon hankintojen kehitt�misen linjaukset
on m��ritetty vuonna 2002 laaditussa tienpidon hankintastrategiassa. Strategian
mukaisesti Tiehallinto siirtyy asteittain nykyist� laajempia ja
pitk�kestoisempia kokonaisuuksia sis�lt�vien sek� urakoitsijoiden ja konsulttien
innovaatioita edist�vien palvelujen hankintaan.
Hankintamenettelyjen kehitt�misen
peruslinjaukset ovat seuraavat:
- Hankittavia palvelukokonaisuuksia laajennetaan
ajallisesti, alueellisesti ja sis�ll�llisesti
- Erillisten urakka- ja konsulttisopimusten
rinnalle kehitet��n per�kk�isi� toteutusvaiheita sis�lt�vi�
kokonaissopimuksia. Pelkk�� suunnittelua sis�lt�viin sopimuksiin tulee
sis�ltym��n per�kk�isi� vaiheita. Investointien hankintasopimuksiin tulee
sis�ltym��n suunnittelua ja rakentamista. Kunnossapidon sopimusten sis�lt�� on
tarkoitus laajentaa ja sopimusajan kestoa pident��.
- My�s nykyisin k�yt�ss� olevia hankintamuotoja
on tarkoitus kehitt�� siten, ett� hankintamuotoina ovat hoidon alueurakka,
kunnossapidon erillisurakka, suunnittelun palvelusopimukset, investointien
palvelusopimukset, kokonaisurakka, suunnittelu-toteutus-urakka ja
projektinjohtourakka.
- Hankinnan sis�lt�� kehitet��n kannustavaan
suuntaan niin, ett� otetaan k�ytt��n kannusteita ja bonuksia
- Laatuvaatimuksissa siirryt��n p��s��nt�isesti
toimivuusvaatimuksiin
Kilpailuttamisohjelmat v. 2004
Tiehallinto hankkii kaikki tienpidon tuotteet ja
palvelut kilpailuttamalla vuoden 2005 alusta l�htien. Meneill��n olevana nelj�n
vuoden siirtym�aikana kilpailua avataan asteittain. Tienpidon kilpailun
avaamisessa Tiehallinto toteuttaa eduskunnan ja valtioneuvoston asettamia
periaatteita ja toimintalinjoja seuraavasti:
- Vuonna 2004 on avoimena kilpailulle vajaa 90 %
yleisten teiden suunnitteluhankkeista ja noin 75 % kaikista
suunnittelupalveluista. Kaikki kehitt�misinvestointien suunnittelu
kilpailutetaan, mik�li se ei sis�lly rakennusurakkaan. Kilpailulle avoimesta
suunnittelusta suurin osa hankitaan rajoitetulla kilpailuttamismenettelyll�,
jossa toimittaja valitaan kokonaisedullisuuden perusteella ottamalla huomioon
sek� laatu ett� hinta. Pienehk�t (alle 30 000 �) toimeksiannot tilataan
vakiintuneen tavan mukaisesti suorahankintoina valitsemalla toimittajat
tasapuolisesti ja syrjim�tt�.
- Yleisten teiden rakentaminen ja yll�pito
avattiin kokonaan kilpailulle vuoden 2003 alusta lukien. Investoinnit hankitaan
enenev�ss� m��rin suunnittele ja toteuta -urakkoina. Osassa
investointihankintoja kokeillaan uusia menettelytapoja. Tiepiirit p��tt�v�t
kilpailutettavista kohteista.
- Yleisten teiden hoito avataan
kilpailulle vuoden 2004 loppuun menness�. Ohessa on tarkennettu suunnitelma
vuoden 2004 osalta. Urakkamuotona on kokonaisvastuullinen alueurakka,
laajuudeltaan 500-2100 km. Urakat ovat kestoltaan kolme-, viisi- tai
seitsem�nvuotisia ja osassa on mahdollisuus option (2 vuotta) k�ytt��n.
Urakoiden laajuutta on my�s kasvatettu yhdist�m�ll� alkuper�isen (v. 2001)
kilpailuttamisohjelman mukaisia alueita.
Yleisten teiden hoidon alueurakoiden kilpailuttamisohjelma vuodelle 2004
Kilpailu on käynnistynyt: Hankintailmoitukset on julkaistu Julkiset hankinnat
-lehden numeroissa 46 ja 47.
Viimeinen tarjoajaehdokkaaksi ilmoittautumispäivä oli 17.12.2003.
Urakka-alue |
Tie-
piiri |
Urakan kesto vuosia |
Tiepituus
km |
Kevyen liik. väylät km |
Tammisaari 1) |
U |
7 |
806 |
24 |
Nummi 1) |
U |
3+2 |
750 |
43 |
Espoo |
U |
5+2 |
563 |
103 |
Vantaa |
U |
5+2 |
577 |
174 |
Harjavalta |
T |
7 |
513 |
44 |
Laitila |
T |
3 |
637 |
27 |
Somero |
T |
3 |
612 |
12 |
Pori |
T |
3+2 |
775 |
104 |
Raisio |
T |
3+2 |
913 |
133 |
Lappeenranta + 2) |
KaS |
4/5 |
1286 |
40 |
Pieksämäki |
KaS |
7 |
1071 |
34 |
Imatra |
KaS |
5 |
1108 |
53 |
Mikkeli |
KaS |
3 |
1390 |
58 |
Forssa |
H |
3+2 |
987 |
42 |
Kangasala |
H |
7 |
616 |
53 |
Lahti |
H |
3+2 |
1030 |
114 |
Orivesi |
H |
7 |
894 |
39 |
Joensuu + 3) |
SK |
5+2 |
923 |
70 |
Kiuruvesi |
SK |
3 |
476 |
18 |
Kuopio + 4) |
SK |
5 |
1145 |
109 |
Suonenjoki |
SK |
7 |
979 |
28 |
Iisalmi |
SK |
3 |
944 |
41 |
Karstula |
KeS |
5 |
784 |
27 |
Pihtipudas |
KeS |
7 |
894 |
23 |
Suolahti |
KeS |
3 |
728 |
57 |
Pietarsaari 5) |
V |
5/4+2 |
1005 |
68 |
Kokkola |
V |
3 |
643 |
65 |
Seinäjoki + 6) |
V |
3/2+2 |
1261 |
140 |
Ii |
O |
7 |
603 |
24 |
Kajaani + 7) |
O |
7 |
1730 |
83 |
Raahe + 8) |
O |
5/4 |
2190 |
180 |
Kuusamo |
O |
3+2 |
1015 |
15 |
Pudasjärvi |
O |
4 |
704 |
8 |
Pulkkila |
O |
3+2 |
801 |
12 |
Kemi + 9) |
L |
5 |
1184 |
143 |
Rovaniemi |
L |
3 |
1095 |
108 |
Ivalo |
L |
5 |
1138 |
47 |
Sodankylä |
L |
7 |
1112 |
36 |
Yhteensä |
38 |
|
38964 |
2399 |
Urakan kestoa kuvaavassa sarakkeessa on ilmoitettu merkitsemällä mahdolliset option sisältävät urakat merkinnällä +2.
1) Tammisaari, Karjaa ja Nummi yhdistetään kahdeksi urakaksi, jolloin Karjaa jää pois.
2) Lappeenrantaan yhdistetään ensimmäisen vuoden jälkeen Savitaipale, pituus ilmoitettu yhteispituutena
3 ) Joensuuhun yhdistetään nykyinen Juuka
4 ) Kuopioon yhdistetään nykyinen Leppävirta
5) Pietarsaareen yhdistetään ensimmäisen vuoden jälkeen Oravainen, pituus ilmoitettu yhteispituutena
6 ) Seinäjokeen yhdistetään ensimmäisen vuoden jälkeen Koskenkorva, pituus ilmoitettu yhteispituutena
7) Kajaaniin yhdistetään toisen vuoden jälkeen puolet Vaalasta, pituus ilmoitettu yhteispituutena
8) Raaheen yhdistetään ensimmäisen vuoden jälkeen Ylivieska, pituus ilmoitettu yhteispituutena
9) Nykyiset Kemi eteläinen ja Kemi pohjoinen yhdistetään
|