en cirkulationsplats kör man motsols runt en rondell mitt i korsningen. I
tillfarterna till cirkulationsplatsen finns det alltid en vägmärkeskombination
bestående av ett märke som anger väjningsplikt och under detta ett märke som
anger påbjuden cirkulationsriktning. Den som anländer till cirkulationsplatsen
har således alltid väjningsplikt. Cirkulationsplatsen kan vara utformad med ett
eller flera körfält.
Varför bygger man cirkulationsplatser?
- cirkulationsplatsen är säkrare än andra plankorsningar
- cirkulationsplatsen ökar framkomligheten
- fordon från sidovägarna kan lättare ansluta sig till den övriga trafiken
- cirkulationsplatsen lämpar sig väl i tätortsmiljöer
Cirkulationsplatsen ökar trafiksäkerheten
Över hälften av alla trafikolyckor, som medför personskador, inträffar i
tätorter och de flesta av dessa olyckor inträffar i korsningar.
Cirkulationsplatserna minskar antalet korsningsolyckor.
Idén med cirkulationsplatsen är att eliminera de farligaste typerna av olyckor,
dvs. frontalkrockar och kollisioner med korsande fordon. Risken för allvarliga
olyckor minskar, eftersom körhastigheterna är låga och vinklarna mellan
fordonens körlinjer är små.
Enligt utförda undersökningar inträffar det i cirkulationsplatser t.o.m. över
hälften färre bilolyckor med personskador än i vanliga plankorsningar.
Framkomligheten är god i cirkulationsplatsen
Framkomligheten i en cirkulationsplats är lika god som i en signalreglerad
plankorsning och vid liten trafik behöver man inte vänta i onödan. Från
sidovägen är det lättare att ansluta sig till den övriga trafiken än i andra
korsningar. Däremot fördröjs trafiken på huvudvägen en aning.
Cirkulationsplatsen gör tätorten levande
Cirkulationsplatsen utgör en utmärkt "port" till en tätort för att ange, att vägen ändrar karaktär till en trafikled, som skall trafikeras med låg hastighet. Cirkulationsplatsen har gott utrymme för planteringar av olika slag, och bidrar därmed till att göra tätorten och trafikmiljön vackrare. Cirkulationsplatsen är också en bra orienteringspunkt.
Väj för fordon som kör i cirkulationsplatsen, använd körriktningsvisare, när du lämnar den
Den som kommer till cirkulationsplatsen skall väja för trafik, som redan
befinner sig inne i cirkulationsplatsen. Väjningsplikten anges med
vägmärken.
Man kör motsols i en cirkulationsplats. Körfälten i tillfarten och själva
cirkulationsutrymmet är ganska breda så, att också stora fordonskombinationer
bra skall kunna passera. Om tillfarten har två eller flera körfält,
anges detta skilt med vägmarkeringar eller vägmärken. I övriga fall kör man in i
cirkulationsplatsen en och en efter varandra och inte jämsides med andra fordon.
Man behöver inte använda riktningsvisare då man kör in i cirkulationsplatsen,
eftersom endast en körriktning är tillåten. Däremot skall man använda
riktningsvisaren när man tänker lämna cirkulationsplatsen för att upplysa andra
trafikanter om vid vilken utfart man svänger ut. Man skall också använda
riktningsvisaren, när man byter körfält inne i cirkulationsplatsen.
Cirkulationsplatsen utgör ett korsningsområde, så det är inte tillåtet att
parkera i den. Det är också förbjudet att stanna av någon annan orsak än
tvingande trafikhinder.
Ge akt på cyklister och fotgängare
Det är skäl att ge akt på dem som använder skyddsvägarna och speciellt då man
svänger ut från cirkulationsplatsen. Vid sväng ut från cirkulationsplatsen skall
bilisten alltid ge företräde för fotgängare och dessutom även för cyklister.
Bilister som anländer till cirkulationsplatsen skall väja för cyklister i
enlighet med vägmärkenas anvisningar.
Det är förbjudet att cykla på körbanan i cirkulationsplatsen, om skilda leder
för lätt trafik angetts med vägmärken.