Keski-Suomen tiepiiri: ajankohtaista
22.1.2004
Mets�sektorin logistiikka ja
tienpito � Yhteisty�seminaari 19.11.2003
Mets�sektorin ja Tiehallinnon v�linen
yhteisty�seminaari j�rjestettiin 19.11.2003 Helsingiss�. Tilaisuuteen
osallistui yli 40 mets�teollisuuden, kuljetusyritt�jien ja Tiehallinnon
edustajaa. Tilaisuuden puheenjohtajana toimi Tiehallinnon ja mets�klusterin
yhteisty�n kehitt�misest� vastaava tiejohtaja Seppo Kosonen
Keski-Suomen tiepiirist�.
Tilaisuuden avasi Tiehallinnon p��johtaja
Eero Karjaluoto (luentoaineisto,
pdf 536k). Mets�klusterin kanssa k�ynnistett�v� yhteisty� on ensimm�inen
Tiehallinnon ja elinkeinoel�m�n pitk�aikaiseen yhteisty�h�n t�ht��v� hanke.
Karjaluoto totesi Tiehallinnon roolin muuttuneen. Tiehallintoa kiinnostaa
entist� enemm�n toiminnan suunnittelu yhteiskunnan ja elinkeinoel�m�n tarpeista
ja lis�arvon tuottaminen asiakkaalle. Mets�klusteri on yksi Tiehallinnon
t�rkeimmist� asiakasryhmist�. Mets�teollisuuden tuotteiden ja puuraaka-aineen
kuljetukset muodostavat yhteens� 33 prosenttia Suomen tiekuljetusten
kokonaiskuljetussuoritteesta.
Johtava asiantuntija Jarmo Joutsensaari
(luentoaineisto, pdf 90k)
vastaa elinkeinoel�m�n, tavarakuljetusten ja logistiikan n�k�kulman
huomioimisesta Tiehallinnossa. Joutsensaari esitteli toimintamallin
elinkeinoel�m�n n�k�kulman hallinnaksi tienpidon suunnittelussa. Mallin
l�ht�kohtana on tavoitetilan j�sent�minen tie- ja liikenneoloista.
Elinkeinoel�m�n toimialasegmentointi toimii perustana elinkeinoel�m�n
j�sent�miselle ja ymm�rt�miselle. Tiekuljetusten t�rkeimpi� asiakasryhmi� ovat
teollisuus (60% kuljetussuoritteesta), kauppa (15% kuljetussuoritteesta) ja
rakennusala (13% kuljetussuoritteesta). Toimiala-analyysimalli perustuu
toimialan merkitykselle alueellisesti ja valtakunnallisesti sek�
tuotantoj�rjestelm�n asettamille vaatimuksille. Analyysimallin avulla
ongelmakohdat ja palvelutaso pystyt��n priorisoimaan elinkeinoel�m�n
l�ht�kohdista.
P�iv�n taustaan ja tavoitteisiin johdatteli
tiejohtaja Seppo Kosonen (luentoaineisto,
pdf 42k) Keski-Suomen tiepiirist�. Mets�klusterin ja Tiehallinnon yhteisty�n
taustalla on peruspalvelutason m��ritt�minen. Liikkumisen ja kuljetusten
peruspalvelutason tarpeita voidaan tarkastella ihmisten, elinkeinoel�m�n tai
alueiden n�k�kulmasta. Asiakkuuden kehitt�minen mets�klusterin kanssa l�hti
liikkeelle vuonna 2001, jolloin alustavasti kartoitettiin mets�klusterin
asiantuntijoiden kiinnostusta yhteisty�h�n. Yhteisty�n tavoitteena on muodostaa
toimivat verkostot mets�klusterin ja Tiehallinnon v�lille. Yhteisty�verkostojen
rakentaminen kattaa asiakkaiden prosessien ja tarpeiden tunnistamisen, yhteisten
ty�kalujen ja ty�menettelyjen kehitt�misen sek� tutkimushankkeiden
k�ynnist�misen ja ohjaamisen sek� tulosten saattamisen k�yt�nt��n.
Tiehallinnon k�ynniss� olevia tutkimusohjelmia
esiteltiin tietoiskumaisesti. Projektip��llikk� Heikki Mets�ranta (luentoaineisto,
pdf 685k) Strafica Oy:st� esitteli Tienpidon vaikutusten hallinta �hankkeen (S13
VAHA). VAHA-projekti alkoi vuonna 2002 ja p��ttyy 2005. Hankkeen tavoitteena
on ymm�rt�� liikenneolojen merkitys kansalliselle hyvinvoinnille ja
elinkeinoel�m�n kilpailukyvylle sek� n�iden keskin�inen yhteys. Ohjelmassa
vuonna 2004 ovat esimerkiksi tienpidon alueellinen merkitys, tienpidon merkitys
elinkeinoel�m�lle sek� hoidon ja yll�pidon vaikutukset.
Kehitysjohtaja Lasse Weckstr�m (luentoaineisto,
20k)) Tiehallinnon keskushallinnosta esitteli V�h�liikenteisten teiden
taloudellinen yll�pito �hankkeen (S14). Hanketta k�ynnistett�ess� luvattiin
Tiehallinnon johtoryhm�lle, ett� siihen sijoitetut l�hes 2 M� saadaan
kymmenkertaisena takaisin v�h�liikenteisten teiden yll�pidon s��st�in� jo
ensimm�isen kolmen vuoden aikana. S��st�potentiaali v�h�liikenteisten teiden
kunnossapidon kehitt�misess� on siis suuri. Hankkeen tuloksena valmistui t�n�
syksyn� kelirikon ennustamista ja painorajoitusten asettamista koskeva selvitys.
Meneill��n on parhaillaan tuotantotekniikoita ja koerakentamista tarkasteleva
hanke, jonka tuloksia testataan hoitourakoiden yhteydess�. Jatkossa tulossa on
lis�ksi esimerkiksi yleisten ja yksityisten teiden rajapintaa tarkasteleva
selvitys.
Toimitusjohtaja Timo Saarenketo (luentoaineisto,
pdf 530k) esitteli Roadex II �kehityshankkeen, joka t�ht�� pohjoisten alueiden
yhteisty�n kehitt�miseen ja uusien kansallisten ja kansainv�listen
yhteisty�mallien luomiseen erityisesti alemman tieverkon osalta. Hankkeen
tavoitteena on luoda tie- ja kuljetusratkaisuja, jotka ovat pitk�ll� t�ht�imell�
kustannuksiltaan toteuttamiskelpoisia. Ratkaisujen pilotointia suoritetaan
Suomen lis�ksi, Ruotsissa, Norjassa ja Skotlannissa.
Mets�sektorin logistiikka ja tienpito
�esiselvityksen toteuttamista ja tuloksia esitteliv�t yksik�n p��llikk� Ilkka
Salanne ja projektisuunnittelija Virpi Riekkinen LT-Konsultit Oy:st�
(luentoaineisto, pdf 760k).
Esiselvitys sis�lsi kirjallisuuskatsauksen ja kaksikymment� mets�sektorin
kuljetusten asiantuntijahaastattelua. Selvitys tehtiin syksyn 2003 aikana ja
p��ttyy nyt j�rjestettyyn seminaariin. Selvityksen tavoitteena oli selvitt��
mets�sektorin logistiikan nykytilaa, ongelmia, kehitt�miskohteita ja
tulevaisuuden strategioita tiest�n, tieinfrastruktuurin ja liikenteen palvelujen
kehitt�misen kannalta. Selvityksen tuloksena ehdotettiin ratkaisuja
mets�sektorin ja Tiehallinnon yhteisty�lle paikallisella, alueellisella ja
valtakunnallisella tasoilla. Selvityksess� kartoitettiin lis�ksi jatkoselvitys-
ja toimenpidetarpeita mets�sektorin ja Tiehallinnon v�liselle yhteisty�lle,
joista ensimm�iseksi nousi eri yhteisty�tasojen toimintamallien tarkempi
m��ritt�minen ja kontaktiverkkojen luominen. Samoin mets�teollisuuden
tavaravirtojen selvitt�minen n�htiin palvelevan useita tarpeita.
Mets�sektorin odotuksia Tiehallinnolta
k�sitteli kolme puheenvuoroa. Logistiikkajohtaja Jussi Sarvikas (luentoaineisto,
pdf 430k) UPM-Kymmene Oyj:st� valotti mets�sektorin odotuksia talousel�m�n
n�k�kulmasta. Sarvikas esitteli kansallisen logistiikkastrategian, joka t�ht��
logistiikkakustannusten tason alentamiseen ja yritysten kilpailukyvyn
nostamiseen. T�rke�n� osa-alueena logistiikkastrategiassa on my�s logistiikan
osaamisen lis��minen koulutuksen ja tutkimuksen kautta. Logistiikkastrategian
tavoitteena on lis�ksi tehokkuuden lis��minen v�yl�hallinnossa, ty�markkinoiden
kehitt�minen joustavammaksi ja EU:n liikennepolitiikkaan vaikuttaminen.
Kansallisen logistiikkastrategian raportti on saatavissa esimerkiksi Suomen
Logistiikkayhdistyksen nettisivuilta www.logy.fi.
Mets�klusterin ja Tiehallinnon yhteisty�ss� Sarvikas totesi suurimman
potentiaalin olevan alueellisella yhteisty�tasolla.
Asiamies Harri Rumpunen (luentoaineisto,
pdf 43k) Mets�teollisuus ry:st� esitteli mets�teollisuuden odotuksia
Tiehallinnolta. Rumpunen jakoi mets�teollisuuden kuljetukset kahteen p��tyyppiin
�puulogistiikkaan� ja �tuotelogistiikkaan�. Yhtenev�ist� kaikille kuljetuksille
ovat tarpeet erikoiskaluston k�ytt��n, suuret volyymit, tavaran korkea
tilavuuspaino ja kuljetusten alueellinen laajuus. Puuraaka-aineen kuljetukset on
keskitetty yhti�itt�in ja ovat autokohtaisesti ohjattuja. Niille ominaisia ovat
kausivaihtelut. Tienpidon suhteen puuraaka-aineen kuljetuksille on keskeist�
liikennerajoitukset (kelirikko ja sillat), talvihoito, v�liaikaiset
varastoalueet raaka-aineelle ja pys�htymisalueet ajoneuvoille. Tuotteiden
kuljetuksille ominaista on sijoittuminen p��asiassa p��teille ja vakioreiteille
sek� s��nn�llisyys. Keskeist� tienpidon suhteen on talvihoito, taajamien
ohikulku, ohitus- ja kiihdytyskaistat sek� tieverkon kehitt�mishankkeet.
Tiehallinnon ja mets�sektorin yhteisty�tasoista t�rkeimm�ksi Rumpunen nosti
aluetason yhteisty�n. Sen sijaan valtakunnallinen ja paikallinen yhteisty�
tulisi pit�� kevyen�.
Toiminnanjohtaja Heikki Parkkonen (luentoaineisto,
pdf 295k) Mets�alan kuljetusyritt�j�t ry:st� k�sitteli kuljetusalan n�k�kulmaa
ja odotuksia Tiehallinnolta. Puutavarakuljetuksia liikkuu 3000 kuormaa jokaisena
arkip�iv�n�. Kuljetukset on p��asiassa aikataulutettuja ja painottuvat
talvikaudelle. Kuljetusten kestomurheena on talvihoito erityisesti liukkauden
torjunnan mutta my�s aurauksen ajoituksen suhteen. Kuljetuksissa siirtokuormaus
yleistyy, jolloin v�liaikaisten varastoalueiden tarve kasvaa. Kehitystoiveina
kuljetusyritt�jien puolelta ovat tasalaatuiset liikenn�imisolosuhteet vuoden ja
vuorokauden ymp�ri, joihin voitaisiin pyrki� t�sm�hoidon ja kunnossapidon sek�
kelirikon haittojen v�hent�misen avulla. Lis�ksi toiveena on telematiikan
mahdollisimman laaja hy�dynt�minen ja kaksisuuntaisen informaation kehitt�minen.
Tiehallinnon ja mets�sektorin yhteisty�ss� ei Parkkosen mielest� voi tehd�
tarkkaa rajausta alueellisen ja paikallisen yhteisty�tasojen v�lill�, vaan tasot
limittyv�t toisiinsa.
Asiantuntijapuheenvuorojen j�lkeen
tiejohtaja Seppo Kosonen esitteli yhteisty�malleja mets�sektorin ja
Tiehallinnon v�liselle jatkotoiminnalle. Paikallinen yhteisty�taso kattaisi
muutaman p�iv�n aikaj�nteen. K�sitelt�vin� asioina olisivat p�ivitt�iset
k�yt�nn�nasiat, kuten t�sm�hoidon toimenpiteist� sopiminen ja mukana
yhteisty�ss� olisi my�s tienpidon urakoiden toteuttajaosapuoli. Alueellinen
yhteisty�taso sis�lt�isi alueella toimivat keskeiset yritykset ja kattaisi
toimipisteiden ja hankinta-alueiden muodostaman kokonaisuuden. Valtakunnallinen
yhteisty�tason t�rkeimpin� teht�vin� olisivat alan tutkimustoiminnan
kehitt�minen ja yhteisten tutkimusten ohjaus sek� vaikuttaminen hankkeiden
eteenp�in viemiseen.
Tiehallinto ehdotti, ett� yhteisty�
mets�klusterin ja Tiehallinnon v�lill� k�ynnistett�isiin aluksi
valtakunnalliselta tasolta ja edett�isiin sit� kautta alemmille
yhteisty�tasoille. Kosonen tiedusteli seminaarissa l�sn� olleilta mets�yritysten
ja kuljetusyritt�jien edustajilta mahdollisuutta osallistua valtakunnan tason
yhteisty�ryhm��n. Yritysten edustajat lupautuivat mukaan ja yhteisty� p��tettiin
k�ynnist�� kutsumalla l�hiaikoina kokoon asianomaiset edustajat.
P�iv�n p��tteeksi Tiehallinnon
p��johtaja Eero Karjaluoto kokosi puheenvuorot yhteen. Karjaluoto totesi
yhteisty�n hakemisessa olevan voimaa ja yhteisty�t� on tarkoitus
johdonmukaisesti vied� eteenp�in. Karjaluoto muistutti kuitenkin osallistujia
maltillisesta l�hestymisest�. Kehitysideoita esitettiin p�iv�n aikana
runsaasti ja nyt t�ytyy pit�� huolta siit�, ett� yhteisty�n kehitt�j�t pysyv�t
virkein� ja innostuneina jatkossakin. Karjaluodon mielest� esitetyt ideat ovat
hyvi� ja Tiehallinto on valmis tarttumaan toimeen tarvittaessa nopeastikin.
Paluu
|