Keh�
III:n parantaminen v�lill� Lentoasemantie - Tikkurila
Hankekuvaus
Nykytilanne ja tulevaisuus
- Rakentaminen - Tavoitteet ja
vaikutukset
Hanke-esite (esitteen
kuvat, teksti n�ill� sivuilla, pdf 2000k)
Sivut
yksitt�in (pdf):
Kansi (490k) - Karttasivu 1 (610k) - Karttasivu 2 (670k) - Karttasivu 3 (510k) - Rakennusm��r�t ja
poikkileikkaus (325k) - Aikataulu
(225k)
Nykytilanne ja
tulevaisuus
Liikenne ja palvelutaso Liikennem��r�t nyt
parannettavalla osuudella ovat 30 - 40 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Arvioiden
mukaan liikennem��r� kasvaa vuoteen 2020 menness� l�hes kaksinkertaiseksi.
Liikenteen sujuvuus v�yl�ll� on heikko erityisesti ruuhkatunteina, eik�
Keh� III:n kyky palvella raskasta liikennett� ole nykytilanteessa riitt�v�.
My�s lentoaseman matkustajam��r�t kasvavat jatkuvasti. V�yl�� on
parannettava, jotta sille mahtuisi enemm�n liikennett�.
Turvallisuus Keh� III:n ja Tuusulantien ramppien
valo-ohjattu liittym� on ruuhkautunut, mik� aiheuttaa k��ntymis-
kaistanvaihto- ja per��najo-onnettomuuksia. Vastaavia onnettomuuksia tapahtuu
my�s Keh� III:n valo-ohjatuissa tasoliittymiss�. Nyt parannettavalla
tieosuudella on vuosien 1995 - 2001 aikana tapahtunut 78 henkil�vahinkoihin
johtanutta onnettomuutta, joissa on kuollut nelj� ja loukkaantunut 111
ihmist�.
Ymp�rist� Keh� III:n ymp�rist�n maank�ytt�
tehostuu ja alueelle rakennetaan paljon asuin-, liike- ja tuotantorakennuksia.
Alue on asemakaavoitettu. Maank�yt�n tehostumisen vuoksi liikennemelualueella
asuvien ja ty�skentelevien m��r� lis��ntyy. Meluesteit� rakentamalla
voidaan suojata alueelle muuttavia ja siell� jo asuvia meluhaitoilta.
alkuun
Rakentaminen
T�m�n noin kolme vuotta kest�v�n hankkeen
aikana Keh� III:lle rakennetaan Pakkalan ja Tikkurilan v�lill� kumpaankin
suuntaan kolme ajokaistaa 5,4 kilometrin matkalle. Ajokaistoista uloimmat on
varattu joukkoliikenteelle. Keh�lle tulevien ja silt� poistuvien liittymien
vuoksi ajoradoista tulee k�yt�nn�ss� p��osin nelikaistaisia. Poistuvia ja
liittyvi� ramppeja rakennetaan yhteens� n. 10 kilometri�.
Tuusulanv�yl�n ja Keh� III:n eritasoliittym�
sek� Lentoasemantien eritasoliittym� parannetaan. Liikennevaloin ohjatut
Koivuhaan ja Suutarilan tasoliittym�t muutetaan turvallisemmiksi
eritasoliittymiksi.
Lentoasemantien ja Tikkurilan v�lille
rakennetaan kevyen liikenteen v�yli� yli kymmenen kilometri� ja siltoja 40
kappaletta. Meluesteit� rakennetaan l�hes koko matkalle. V�yl�n ilmett�
parannetaan yhten�isin meluntorjunta- ja valaistusratkaisuin.
Keh� III:lla varaudutaan my�s liikenteen
seurannan, muuttuvan ohjauksen ja liikenneinformaation tehokkaaseen k�ytt��n.
Tien telematiikkaratkaisut toteutetaan my�hemmin.
alkuun
Tavoitteet ja
vaikutukset
Hankkeen tavoitteet
Valtakunnalliset tavoitteet Hankkeen
valtakunnallisena tavoitteena on parantaa kansainv�lisen E18-tien laatutasoa
sen kuormitetuimmalla osuudella Suomessa (Keh� III / Kantatie 50).
Seudulliset tavoitteet Hankkeen seudullisena
tavoitteena on turvata p��kaupunkiseudulta alkavien ja sinne p��ttyvien
henkil�- ja tavarakuljetusten sujuvuus ja turvallisuus sek� varmistaa hyv�t
yhteydet mm. satamiin ja lentokent�lle.
Paikalliset tavoitteet Nyt parannettavan osuuden
liikenteellinen sijainti on elinkeinoel�m�n kannalta ihanteellinen. Hankkeesta
on selv�� hy�ty� alueen kaupunkien ja erityisesti Vantaan maank�yt�n
kehittymiselle. Ymp�rist�n kannalta t�rkeimpi� tavoitteita ovat
kaupunkikuvan parantaminen ja meluntorjunta.
Hankkeen vaikutukset
Liikenne ja palvelutaso Tuusulanv�yl�n ja Keh�
III:n eritasoliittym�n sek� Lentoasemantien eritasoliittym�n parantaminen ja
liikennevaloin ohjattujen Koivuhaan ja Suutarilan tasoliittymien rakentaminen
eritasoliittymiksi parantaa Keh� III:n liikenteen sujuvuutta huomattavasti ja
v�hent�� onnettomuuksien m��r��. Lentoasemalle ja l�hivuosina
rakennettavaan Vuosaaren satamaan suuntautuva liikenne helpottuu.
Turvallisuus Eritasoliittymien parantaminen ja
liikennevalo-ohjattujen tasoliittymien muuttaminen eritasoliittymiksi parantaa
liikenteen sujuvuutta ja v�hent�� onnettomuusriski�.
Ymp�rist� ja meluntorjunta Koska v�yl�n
parannusty�t tapahtuvat p��osin jo olemassa olevalla tieosalla, ovat Keh�
III:n parantamisen vaikutukset luonnonolosuhteisiin melko v�h�isi�.
Meluntorjunta on ratkaistu p��osin maank�yt�n
keinoin. Meluesteit� rakennetaan asutusalueiden ja eritasoliittymien kohdalle.
Meluntorjuntarakenteet pyrit��n tekem��n mahdollisimman hienovaraisesti
sopeuttamalla ne arvokkaaseen ymp�rist��n.
Keh� III on merkitt�v� osa alueen
kulttuuriymp�rist��. T�m�n vuoksi my�s sen ymp�rist�n viihtyisyyteen on
haluttu kiinnitt�� huomiota. Sen sijaan, ett� tyydytt�isiin korjaamaan vain
rakentamisesta v�ist�m�tt� aiheutuvia muutoksia, on nyt parannettavaa
aluetta haluttu muokata entist� paremmin ymp�rist��n sopivaksi ja asukkaita
palvelevaksi. Parannettavan osuuden v�yl�arkkitehtuurissa on kiinnitetty
erityist� huomiota tietilan j�sentelyyn ja siltojen, meluesteiden sek� muiden
tievarusteiden esteettisyyteen. Kokonaisuuden huomioonottava
v�yl�arkkitehtuuri luo viihtyisyytt� ja parantaa asumismukavuutta
Sosiaaliset vaikutukset
Meluntorjuntatoimenpiteiden ansiosta melualueella
asuvien m��r� v�henee ja asumisviihtyvyys paranee. Sujuvampi liikenne
v�hent�� p��st�j� ja asuinalueiden l�piajoliikenne v�henee.
Asumismukavuutta parantavat my�s entist�
paremmin ymp�rist��n sopeutuvat ja sit� el�v�itt�v�t
v�yl�arkkitehtoniset ratkaisut.
|