Kuvasovitus silloista valmiina. Kuva silloista y�ll�.
Tilanne: Hankkeen pengerrysty�t aloitettiin 9/1998 ja sillan rakennusty�t 12/1998. Silta
otettiin k�ytt��n syyskuussa 2000 ilman erityisi� avajaisjuhlallisuuksia. Vanha silta puretaan t�m�n j�lkeen, mutta suunnitellun siltaparin toisen sillan rakentamisaikataulu ei ole viel� varmistunut
RAKENTAMISEN PERUSTELUT
Kyr�nsalmen sillan yli kulkee keskim��rin 22 000 ajoneuvoa ja kes�aikaan enimmill��n 30 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Liikenne ruuhkautuu p�ivitt�in erityisesti l�himmiss� liittymiss�. Kyr�nsalmessa kulkee Saimaan syv�v�yl� ja maantiesiltaa joudutaan avaamaan vesiliikenteelle noin 400 kertaa vuodessa. Avausten aikana liikenne katkeaa 5-15 minuutiksi. T�ll�in autojonot ovat 2 - 4 kilometri� pitk�t ja niiden purkautuminen kest�� puolesta tunnista tuntiin.
Kyr�nsalmen huonokuntoinen silta on tarpeen uusia. Sillan ter�srakenteet ovat v�syneet, koska niit� ei ole rakennettu nykyiselle liikenteelle ja kuormitukselle.
Ter�skannen ja l�pp�osan vauriot ovat pahentuneet jo noin 10 vuoden ajan. Silta on jatkuvan tehotarkkailun alaisena ja sit� on jouduttu korjaamaan l�hes vuosittain. Raskaimmille ajoneuvoille ja kuljetuksille on asetettu rajoituksia.
SUUNNITELTU RATKAISU
Suuren liikennem��r�n ja avattavan sillan takia valtatielle tarvitaan nelj� ajokaistaa ja Kyr�nsalmeen kaksi vierekk�ist� maantiesiltaa. Nelikaistaisen v�yl�n ansiosta liikenteen ruuhka-ajat puoliintuvat siltojen avausaikoina. Huolto-, kunnostus- ja onnettomuustilanteissa voidaan v�ltt�� koko kaupungin lamaannuttavat liikennekatkot ohjaamalla liikenne toiselle sillalle ja ajoradalle.
Samalla uusitaan ja yhdistet��n Kyr�nsalmen maantie- ja rautatiesiltojen k�ytt�j�rjestelm�t toimimaan kaukok�ytt�periaatteella. Molemmat sillat avataan jatkossa automaatiotekniikalla maantiesillan yhteyteen rakennettavasta ohjauskeskuksesta. My�s Olavinlinnan k�velysilta on my�hemmin kytkett�viss� j�rjestelm��n.
Tieliikenteelle rakennetaan lis�ksi muuttuva ohjausj�rjestelm�, joka sis�lt�� mm. sillan avaamisesta varoittavat liikennemerkit, muuttuvat nopeusrajoitukset sek� n�ytt�taulut keskustaan ja Mertalaan.
HANKKEEN SIS�LT� JA TEKNISET TIEDOT
Sillan yleispiirustuskuva
Uudet sillat ovat 435 metrin pituisia ja 12,5 metrin levyisi� ter�sbetonikantisia liittopaikkisiitoja. Molempiin siltoihin tulee syv�v�yl�n kohdalle hydraulisesti avattava ter�skantinen 42 metrin pituinen l�pp�. Kulkuaukon leveys on 22 metri� ja sen reunalle rakennetaan 80 metrin pituinen laivajohde. Sillan kiinte�n osan vapaa alikulkukorkeus on 12,4 metri�. Sillat joudutaan rakentamaan eritt�in vaikeissa vesist�-olosuhteissa. Vesisyvyys on suurimmillaan yli 20 metri� ja salmessa on voimakas virta. Kallionpinta vaihtelee jyrk�sti sillan l�nsip��ss�.
Virtapilarien rakennepiirustus
Valtatie 14 parannetaan nelikaistaiseksi Viiskulman ja Miekkoniemen v�lill� yhteens� 2 kilometrin pituudelta. Tieosasta 0,25 kilometri� on katua ja 1,8 kilometri� yleist� tiet�. Ajoratojen leveydeksi tulee 7,5 metri� ja niiden v�liin korotettu 6,0 metrin keskikaista. Valtatien molemmin puolin rakennetaan kevyenliikenteen v�yl�t. Lis�ksi hankkeeseen sis�ltyy nelj� kevyen liikenteen alikulkuk�yt�v��, joista yksi sijoittuu Ruislahteen ja kolme Miekkoniemen liittym��n. Meluesteit� rakennetaan yhteens� 1,1 kilometri�.
Kyr�nsalmen silta sijaitsee Olavinlinnan kansallismaisemassa. Siksi rakenteiden ulkon�k��n ja k�ytett�viin pintamateriaaleihin on kiinnitetty erityist� huomiota. Valaistuksessa k�ytet��n uudentyyppisi� hanketta varten suunniteltuja kaupunkivalaisimia "SAVO" ja "CASINO".
Kyr�nsalmen siltojen p��massat:
- Sillan kokonaispinta-ala: 2 X 5430 m2
- Betonia: 8000 m3
- Betoniter�st�: 1100 tn
- Rakenneter�st�: 3600 tn
TOTEUTUS
Hankkeen toteutukseen on valtion tulo- ja menoarviossa osoitettu 90 miljoonan markan m��r�raha, jolla rakennetaan uusi silta nykyisen pohjoispuolelle ja puretaan nykyinen silta vesirajaa my�ten. Ensimm�isess� vaiheessa rakennetaan my�s siltojen uusi k�ytt�j�rjestelm� ja maantieliikenteelle muuttuva liikenteenohjausj�rjestelm�. Hanke rakennetaan vuosina 1998-2000. Puretun sillan perustuksille on suunniteltu rakennettavaksi toinen vastaava silta. Sen rakentaminen ja tieosuuden Viiskulma-Miekkoniemi levent�minen nelikaistaiseksi j��v�t kuitenkin valtion my�hempien budjettip��t�sten varaan.
Rakentamisaikataulu (41k)
- Koko kahden sillan hankkeen kustannuarvio on 160 mmk.
- Toinen silta ja valtatien nelikaistaistaminen on suunniteltu toteuttaa vuosina 2001-2002.
- Hankkeen rakennussuunnitelmaa on aloitettu tekem��n 3/1998 ja se valmistui p��osin 5/1999.
- Tielaitos ja Ratahallintokeskus asentavat Kyr�nsalmen avattaviin rautatie- ja maantiesiltoihin hankkeen yhteydess� uuden automaatiotekniikalla toimivan kaukok�ytt�j�rjestelm�n.
- Tieliikenteelle rakennetaan mm. siltojen avauksista informoiva muuttuva ohjausj�rjestelm�, jonka toteuttamiseen on saatu my�s ns. Viking -projektin kautta Euroopan unionin liikenteen perusrakenteen kehitt�miseen tarkoitettua TEN-T -rahoitusta.
Rakennuttaja: Tielaitos, Tiehallinto, Kaakkois-Suomen tiepiiri
Yhteyshenkil�t
Tielaitos, Tuotanto, Projekti- ja p��llystysyksikk�
Projektip��llikk�/rakentaminen Seppo Riihel� Puh. 0204 226702, 0400 259 237
Konsultointi, projektip��llikk�/suunnittelu Juha Laamanen Puh. 0204 226610, 0400 654 153
Suunnittelijat: Insin��ritoimisto Pontek Oy/ Kyr�nsalmen sillat YS-Yhti�t/
tiet- ja alikulkuk�yt�v�t
Projektitoimisto: Ty�maap��llikk� Iikka Laapio Puh. (015) 514 163, 0400 259 239
Savolankatu 2, 57100 Savonlinna
Siltaurakoitsija: Palmberg-Rakennus Oy
Ty�p��llikk� Matti Simi Puh. (08) 554 2511, 040 593 4006 PL 300, 90501 Oulu
Ty�maap��llikk� Jorma Rajaniemi Puh. 0400 586 007 PL 18, 57201 Savonlinna
Kuvia sillan pienoismallista
- Yleiskuva silloista
- Ohjauskeskuksen sijoittuminen