etusivu | toiminta-sivu |
KEHÄ II:N RAKENTAMINEN |
välillä Länsiväylä - Turuntie |
Kehä II:n ensimmäinen rakennusvaihe |
Kehä II rakennettiin Länsiväylältä Turuntielle vuosien 1996 - 2000 aikana ja se avattiin liikenteelle 25.10.2000. Sen jatkamisesta ei ole olemassa mitään päätöksiä, joskin joitain alustavia suunnitelmia on olemassa. Kehä II alkaa Matinkylän nykyisestä eritasoliittymästä. Se jatkuu Gräsanojan eritasoliittymän kautta Merituulentien yli pohjoiseen Lystimäen asuntoalueen ja Olarinluoman teollisuusalueen välistä.
Kokinkylän eritasoliittymän jälkeen Kehä II sijoittuu Henttaan peltoaukean itälaitaan. Sieltä se jatkuu Turunväylälle Sepänkylän eritasoliittymään. Kauniaistentien alituksen jälkeen Kehä II sukeltaa Hiidenkallion tunneliin ja alittaa Rantaradan kaukalossa Karamalmin teollisuusalueen länsipuolelta. Radan pohjoispuolella Kehä II kulkee Kavallinmäen asuntoalueen itäpuolitse ja päättyy Turuntielle Helsingintien liittymän itäpuolelle.
Kehä II:ta rakennetaan noin 6,8 kilometriä. Kaksiajorataisena toteutetaan Länsiväylän ja Turunväylänvälinen osuus ja yksiajorataisena loppuosuus Turunväylältä Turuntielle.
Kehä II:n vaikutuksia
Kehä II:lle tulevan liikennemäärän on arvioitu olevan vuonna 2010
Länsiväylän ja Turunväylän välillä 30 000
- 35 000 ajoneuvoa vuorokaudessa sekä Turunväylän ja
Turuntien välillä 12 000 - 15 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Tästä liikennemäärästä noin 90 % siirtyy katuverkolta ja muilta
kehäteiltä.
Liikenteen kokonaispäästöt vähenevät 20-30 %. Suurimmat vähenemät
tapahtuvat nykyisillä asuntokaduilla. Päästöjen lisäykset kohdistuvat
Kehä II:n osittain asumattomille lähialueille, jossa niiden vaikutukset ovat
hallittavissa.
Talous ja työllisyys
Kehä II:n rakentamisen työllistävä vaikutus välillisine vaikutuksineen on
ollut noin 1500 henkilötyövuotta. Investointi pääväyläverkkoon tuo säästöä
hyötyliikenteelle (kuljetukset, jakelu, työasiamatkat) ja lisää tätä kautta
tuotantotoimintaa ja työpaikkoja. Nyt toteutetulla Kehä II:lla
liikennetaloudellinen hyötykustannussuhde on yli 5. Se tarkoittaa, että yksi tiehen
sijoitettu markka tuo yhteiskunnalle viiden markan hyödyn. Hanke on yksi
maan kannattavimmista liikenneinvestoinneista.
Estevaikutus
Kehä II rajaa Taavinkylän, Mankkaan ja Olariniuoman alueet Keskuspuiston
virkistysalueista. Estevaikutusta on lievennetty useilla poikittaisilla
yhteyksillä.
Kehä II ei halkaise rakennettuja tai suunniteltuja asuinalueita. Vanhat kulkuyhteydet muuttuvat, mutta uudet yhteydet ja kevyen liikenteen
väylät risteävät Kehää turvallisesti eritasossa.
Maankäyttö ja rakennettu ympäristö
Kehä II:n lähiympäristön maankäytön suunnittelu on käynnissä. Uusi
yhteys tukee aluerakennetta ja sijoittuu asutuksen ja teollisuus- ja
liiketoimintojen raja-alueelle.
Meluesteet
Liikenteen siirtyminen Kehä II:lle alentaa melutasoja katuverkolla. Meluhaitat torjutaan meluestein. Kehän varren asutusta suojataan maastonmuotoiluin, meluvallein ja meluaidoin. Meluntorjunnan lähtökohtana on ollut, että asuntoalueilla ja erityiskohteiden (koulut, päiväkodit) alueilla ulkomelutaso ei ylitä 55 dBA:n päiväajan ohjearvoa.
Hiidenkallion tunneli
Kauniaistentien ja Rantaradan välillä Kehä II kulkee noin 500 metriä pitkässä Hiidenkallion
tunnelissa (tunnelin poikkileikkauskuva).
Tunneli vähentää oleellisesti Kehä II:n haittavaikutuksia asutukselle, alueen maisemalle ja luonnolle.
Meluhaitat pienenevät merkittävästi Hiidenkallion alueella.
Tunnelin avulla turvataan ihmisten ja eläinten vapaa liikkuminen Kehän ylitse (ekokäytävä).
Hiidenkallion maisemakokonaisuus säilyy.
Rakentaminen
Erityisen vaativia rakennuskohteita olivat Hiidenkallion tunneli, kaukalorakenne
ja Rantaradan silta.
Huonosti kantavia maapohjia vahvistettiin Olarinluoman ja Henttaan peltoalueilla pilaristabiloinnilla.
Maastonmuotoilut ja luiskien viimeistelyt tehtiin rakentamisalueelta talteenotetusta maa-aineksesta.
Rakentamiskustannukset ovat n. 310 Mmk, josta Espoon kaupungin osuus on noin 30 Mmk.
Lisäksi Espoon kaupunki rakensi Kehä II:een liittyviä katuja ja kevyen liikenteen
väyliä 40 miljoonalla markalla.
Rakentamisen määrät Kehä II 6,8 km Ramppeja 9,6 km Maantiet ja paikallistiet 2,3 km Katuja/yksityisteitä 3,6 km Kevyen liikenteen väyliä 9,8 km Tunnelia 485 m Kaukalorakennetta 280 m Siltoja 20 kpl Melukaidetta ja -aitoja 2,1 km Meluvalleja 5,9 km Kallioleikkausta 630 000 m3 Maaleikkausta 730 000 m3 Pilaristabilointi 460 km Lisätietoja antavat: Tilaaja Pääurakoitsija Espoon kaupunki |