Hämeen
tiepiiri: ajankohtaista
Tiedote 13.2.2004
Liikenneinvestointiohjelmaa
miettineen ministeriryhmän loppuraportti Hämeen tiepiirin kannalta
Ministeriryhmä julkaisi loppuraporttinsa
'Liikenneväyläpolitiikan linjauksia vuosille 2004-2013' 13.2.2004.
Ministeriryhmä on linjannut liikenneväyläpolitiikkaa hallituskauden
loppuvuosiksi ja siitä eteenpäinkin. Ryhmä on laatinut ehdotuksen tie-, rata-
ja vesiväylien investointiohjelmaksi ja pohtinut eri rahoitusmalleja.
Investointiohjelmalla pyritään pitkäjänteiseen liikenneväylien ylläpitoon ja
kehittämiseen. Investointiohjelma vahvistaa Suomen aluerakennetta,
elinkeinoelämän kilpailukykyä ja kansainvälisiä yhteyksiä.
Tiehallinnon Hämeen tiepiiri on koonnut tähän
tiedotteeseen taustatietoja investointiohjelmaan tiepiirin alueelle esitetyistä
tiehankkeista.
Tiehankkeet
Tieinvestoinnit on jaettu ajallisesti kahteen
ajanjaksoon: nykyisen hallituskauden 2004–2007 hankkeisiin sekä vuosina
2008–2013 ajankohtaisiin hankkeisiin. Hankkeet on jaettu lisäksi suuriin
kehittämishankkeisiin sekä niin sanottuihin teemahankkeisiin.
Suuret kehittämishankkeet
Loppuraporttiin sisältyy viisi suurta
tiehanketta, jotka koskevat Hämeen tiepiirin tieverkkoa. Suurista hankkeista
kaksi ajoittuu vuosien 2004-2007 investointiohjelmaan ja kolme hanketta
jälkimmäiseen hankekoriin.
Hämeen tiepiirin tärkein tiehanke Tampereen
läntisen kehätien toinen vaihe sijoittuu vasta vuosina 2008-2013
toteutettavien hankkeiden joukkoon.
Investointiohjelma vuosille 2004-2007:
- Valtatiellä 2 välillä Vihti – Pori
parannetaan suurimmat ongelmakohteet pääkaupunkiseudun ja Porin väliseltä
yhteydeltä. Liikenneturvallisuutta ja sujuvuutta parannetaan mm. poistamalla
tasoliittymiä rinnakkaistiejärjestelyin, rakentamalla ja täydentämällä
eritasoliittymiä, parantamalla ohitusmahdollisuuksia sekä toteuttamalla muita
liikenneturvallisuustoimia. Yhteydet Helsingin, Porin ja Rauman satamiin
paranevat. Työmatkaliikenteen sujuvuus paranee kaupunkien tuntumassa. Hämeen
tiepiirissä toimenpiteitä tehdään Forssassa, Jokioisilla ja Humppilassa.
Hankkeen kustannukset ovat 40 milj. euroa.
- Valtatiellä 4 välillä Lusi – Vaajakoski
parannetaan kapea, mäkinen ja mutkainen tie. Valtatie kulkee Heinolan
pohjoispuolelta Jyväskylään. Geometrialtaan huono ja kapea tie on
tavaraliikenteen pääväylä Suomen läpi ja erityisesti ohitukset ovat
nykytilassa erityisen vaarallisia. Yhteysvälin huonoimpia osuuksia oikaistaan,
ohitusmahdollisuuksia ja liittymiä parannetaan sekä tien pientareita
levennetään. Tiejakso on koko Suomen halki kulkevan valtatien 4 keskeisin
parantamishanke. Hämeen tiepiirissä toimenpiteitä tehdään Heinolan ja Hartolan
kunnissa Hankkeen kustannukset ovat 54 milj. euroa.
Vuosina 2008-2013 ajankohtaisia hankkeita:
- Valtatien 3 Tampereen läntisen kehätien
toisen vaiheen toteuttaminen kuuluu kiinteänä kokonaisuutena parhaillaan
käynnissä olevaan ensimmäiseen rakennusvaiheeseen. Hankkeen toteutuminen on
elintärkeää koko Tampereen kaupunkiseudun kehittymiselle sekä Pohjanmaalle
suuntautuvalle pitkämatkaiselle liikenteelle. Hankkeessa täydennetään nykyinen
valtatie kaupunkimoottoritieksi Tampereen eteläpuolella. Hankkeen ensimmäinen
rakennusvaihe käynnistyi syksyllä 2003 ja se käsittää moottoritien
rakentamisen Pirkkalan (Rajaniemi) ja Kalkun välille (7 km). Hankkeen toisessa
vaiheessa rakennetaan toinen ajorata osuuksille Lakalaiva–Pirkkala ja Kalkku–Ylöjärvi.
Toisen vaiheen kustannukset 57 milj. euroa ovat puolet koko hankkeen
kustannuksista (114 milj. euroa).
- Valtatiellä 12 välillä Lahti–Kouvola
parannetaan vilkkaasti liikennöity poikittaisliikenteen pääväylä. Tie on
paikoitellen standardiltaan vaatimaton ja kulkee asutuksen läpi. Hanke
käsittää toisen ajoradan rakentamisen Lahden ja Nastolan välille.
Nastola–Uusikylä -osuus muutetaan ohituskaistatieksi. Uudestakylästä Kausalaan
ja sen ohi Suviojalle asti rakennetaan ohituskaistoin varustettu tasalaatuinen
valtatie. Hämeen tiepiirissä toimenpiteitä tehdään Lahden ja Nastolan
kunnissa. Hankkeen kustannusarvio on 58 milj. euroa.
- Valtatiellä 3 välillä Tampere – Vaasa
parannetaan liikenneturvallisuus ja liikenteellinen toimivuus nykyisten
vaatimusten mukaisiksi. Tietä levennetään, sille rakennetaan ohituskaistoja,
eritasoliittymiä ja kevyen liikenteen väyliä. Hämeen tiepiirissä toimenpiteitä
tehdään Ylöjärven, Hämeenkyrön, Ikaalisen ja Parkanon kunnissa. Hankkeen
kustannusarvio on 48 milj. euroa.
Teemahankkeet
Teemahankkeilla tarkoitetaan koko maan tiettyjen
tieliikenteen ongelmien vähentämistä.
Tieverkkoa koskevia teemahankkeita vuosille
2004-2007:
- satamien ja terminaalien tieyhteyksien
kehittäminen 30 milj. euroa
- kasvavien alueiden kehityksen tukeminen 60
milj. euroa
- pääteiden turvallisuuden parantaminen 40 milj.
euroa
- koulumatkojen olosuhteiden parantaminen
maaseututaajamissa 30 milj. euroa
- joukkoliikenteen edistäminen pääkaupunkiseudun
säteittäisillä pääväylillä 32 milj. euroa
Tieverkkoa koskevia teemahankkeita vuosille
2008-2013:
- liikenteen ja kelin seurantajärjestelmä
pääteillä ja suurimmilla kaupunkiseuduilla 26 milj. euroa
- meluntorjunta pääkaupunkiseudulla 20 milj.
euroa
Teemahankkeilla keskitytään valtakunnallisesti
pahimpiin liikenteellisiin ongelmakohtiin. Teemahankkeista huolimatta varsinkin
suurten kaupunkiseutujen ongelmat ja tarpeet kasvavat tulevaisuudessa
voimakkaasti Hämeen tiepiirin alueella.
Tampereen läntisen kehätien jatkorahoitus
uhkaa siirtyä tulevaisuuteen
Tieverkon pitkäjänteisen kehittämisen kannalta on
tärkeää, että päätös liikenneinvestointiohjelmasta on tehty. Tehty päätös antaa
suuntaviitat, joilla alueellista tienpitoa voidaan suunnitella pidemmällä
aikajänteellä. Hämeen tiepiiri pitää hyvänä, että tiepiirin alueelle oli
osoitettu kaksi merkittävää investointihanketta ensimmäisessä hankekorissa.
Tiepiiri on pettynyt valtatie 3 Tampereen
läntisen kehätien toisen vaiheen rahoituksen siirtymisestä vasta vuoden 2008
jälkeen. Hankkeeseen liittyvät keskeiset tiesuunnitelmat vanhenevat vuoden 2006
loppuun mennessä. Tiesuunnitelmien voimassaoloa ei voida jatkaa, joten
hankkeesta joudutaan käynnistämään uudelleen aikaa ja kustannuksia vaativa
suunnittelutyö. Hankkeen yhteiskunnallisista hyödyistä toteutuu vain kolmasosa
ensimmäisen vaiheen toimenpiteillä. Hankkeen hyödyt toteutuvat täysimääräisinä
vasta, kun koko kehätie on täydennetty moottoritieksi. Tampereen kaupunkiseudun
ruuhkat jatkuvat näillä näkymin useita vuosia.
Lisätietoja:
Tiejohtaja Mauri Pukkila, puh. 0400-561 896
Suunnittelupäällikkö Tenho Aarnikko, puh. 0204 22 3919
Tieinsinööri Juha Sammallahti, puh. 0204 22 4119
|