Hämeen
tiepiiri: ajankohtaista
Tiedote 13.1.2004
Sääksmäen silta lähes 2
vuotta kestävään remonttiin
Kuusikymmenluvun kaunotarta
kohennetaan
Sääksmäen sillan korjausurakka kilpailutettiin viime vuoden lopulla.
Urakkakilpailussa voittajaksi selvisi Tieliikelaitos, jonka kanssa Tiehallinto
on solminut työtä koskevan urakkasopimuksen. Urakoitsija
aloittaa korjaustyöt vielä kuluvan tammikuun aikana. Korjaustyön
urakkahinta on 1,93 miljoonaa euroa. Työ valmistuu syksyllä 2005.
Riippusillalle tehdään täysremontti -
kantavuuskin paranee
Vuonna 1963 valmistunut Sääksmäen silta oli
aikansa kaunotar, jolle ei ole valmistumisensa jälkeen tehty suurempia
korjauksia. Vuosien mittaan siltaan on kertynyt erityyppisiä, osittain
vakavaksikin luokiteltuja vaurioita. Vaikka vaurioita on runsaasti, ei niistä
kuitenkaan vielä ole aiheutunut uhkaa sillan kantavuudelle. Eniten huolta
aiheuttaa vaurioiden jatkuva lisääntyminen, minkä vuoksi sillan peruskorjaus
on nyt todettu välttämättömäksi.
Ruostevaurioita ja pieniä repeämiä on siltaa
kannattavissa teräspalkeissa ja niiden hitsausliitoksissa. Remontissa
teräsrakenteet hiekkapuhalletaan, vaurioituneet liitokset korjataan hitsaamalla
ja kaikki teräsrakenteet uusinta- tai paikkamaalataan.
Betonirakenteiden rapautumisvaurioita ja
raudoitteiden ruostumista on sillan elementtirakenteisissa
jalkakäytäväulokkeissa, kansilaatan reunapalkeissa ja maatukirakenteissa.
Jalkakäytäväulokkeet on korjaustyön yhteydessä tarkoitus poistaa ja korvata
kannen reunoille tehtävillä korotetuilla jalkakäytävillä. Tämä hieman
kaventaa sillan ajorataa, mutta autoliikenteen vähenemisen ansiosta sen on
katsottu olevan mahdollista.
Sillan asfalttipäällyste ja muut pintarakenteet
sekä liikuntasaumat sillan päissä ovat erittäin huonokuntoiset ja niiden
uusimista voidaan pitää kiireellisenä.
Sillan kantavuutta on suunniteltu parannettavaksi
yhdistämällä sillan kansilaatta ja kannen alapuoliset teräskannattajat
liittorakenteeksi. Tämä hyödyttää erityisesti siltaa käyttäviä raskaita
erikoiskuljetuksia.
Laaditun korjaussuunnitelman mukaan silta
peruskorjataan niin, että se ilman suurempia korjauksia palvelee liikennettä
vähintään seuraavat 25 vuotta. Sillan ympäristö ja tulopenkereet
ehostetaan. Myös sillan valaistus uusitaan.
Siltatyöstä haittoja liikenteelle jo
tammikuun lopulta alkaen
Korjaustyöt sillan kannella tehdään kahdessa
vaiheessa kumpikin sillan puoli vuorollaan, jolloin liikenteen käytössä on
vain yksi ajokaista. Lähes koko korjaustyön ajaksi sillalle asetetaan
liikennevalot. Alustavan työaikataulun mukaan liikennevalo-ohjaus otetaan
käyttöön tammikuun viimeisellä viikolla. Liikennevaloista aiheutuvien
odotusaikojen on liikennemäärästä riippuen arvioitu olevan 2-5 minuuttia.
Kevyt liikenne pääsee ainakin aluksi kulkemaan esteettä sillan ylitse.
Sillan ylittävä raskas liikenne joudutaan
määräajoin ohjaamaan kiertotielle, sillä kannen alapuolisten
teräsrakenteiden tietyt korjaukset edellyttävät sillan liikennekuorman
pienentämistä. Tällaisia korjauksia tehdään tämän vuoden huhtikuusta
alkaen.
Ympäristön suojeluun panostetaan
Ennen maalaustöiden aloittamista sillan
teräsrakenteet puhdistetaan hiekkapuhaltamalla. Hiekkapuhallusjätteiden
pääsy ympäristöön estetään työkohteiden ympärille tehtävien
suojakatosten ja -seinien avulla. Jätteiden talteenottovaatimus on 90 %.
Suojaustoimia edellyttäviä hiekkapuhallus- ja maalaustöitä tehdään
huhtikuusta 2004 alkaen.
Lisätietoja: Projektivastaava Pentti
Koivisto, Tiehallinto Hämeen tiepiiri, puh. 0204 22 4233
|