Hämeen
tiepiiri: ajankohtaista
Tiedote 20.3.2003
Tieverkon kunto on parantunut -
Hämeen tiepiirin alueella tärkeitä kehittämisinvestointeja käyntiin vuonna 2003
Tiehallinnon perustienpidon painotus on
edelleen tieverkon kunnossa. Eduskunnan viime vuonna myöntämän lisärahoituksen
turvin pysäytettiin päällystettyjen teiden kunnon heikkeneminen.
Ongelmallisimmalla tieverkon osalla huonokuntoisten teiden määrä jopa väheni.
Tieliikennejärjestelmän toimivuudesta
vastuullisina olemme tyytyväisiä, että Hämeen tiepiirin alueella kauan
odotetut valtakunnalliset tieverkon kehittämishankkeet käynnistyvät tänä
vuonna: Vt 3 Tampereen läntinen kehätie ja Vt 4 Lahti-Heinola.
Aluerakenteen voimakkaat muutokset tekevät
tienpidosta haastavan.
Taajamien tungostuminen edellyttää maankäytön ja infrastruktuurin nopeaa
kehittämistä, jotta yhteiskunnan palvelut voidaan turvata. Maamme
elinkeinoelämän peruspilareiden, raaka-ainesaannin ja haja-asutusalueiden
elinolojen turvaaminen, edellyttää liikenneolojen ylläpitämistä myös
hiljentyvillä alueilla. Teiden kunto on tällöin avainasemassa. Päällystettyjen
teiden kuntoa painotettiin tuloksellisesti jo edellisvuonna.
Uusi kasvava haaste on sillastosta
huolehtiminen.
Tiepiirin alueella on siltoja yhteensä 2087 kpl. Näistä lähes kymmenen
prosenttia tulee seuraavalla viisivuotiskaudella peruskunnostamisikään. Tähän
saakka siltoja on viiden vuoden aikana kunnostettu noin 4%. Tästä merkittävästä
kansallisomaisuudesta huolehtiminen on eräs painopisteistämme.
Hoidon avulla turvaamme ensisijaisesti
yhteiskunnalle elintärkeän päätieverkon kunnon.
Tienkäyttäjät ovat tämän talven vaikeissa sääolosuhteissa olleet selvästi
tyytymättömiä vähäliikenteisen tieverkon hoitotasoon. Arvostamme saamaamme
palautetta ja toivomme sitä edelleenkin, sillä se auttaa meitä suunnittelemaan
parempia tienkäyttäjän palveluja. Palvelutason suurimmasta vaihtelusta pyritään
eroon kiristämällä asiakaspalautteen perusteella heikoimpien tieverkon osien
laatuvaatimuksia ja kasvattamalla urakoitsijoiden vastuuta tehdystä laadusta.
Palvelutason parantaminen näkyy urakkahintojen nousuna ja on toisaalta pois
teiden parantamisesta. Ilman huomattavaa tienpidon rahoituksen nostamista ei
palvelutasoa voida kuitenkaan merkittävästi kohentaa, mutta esitetyillä
toimenpiteillä voidaan parantaa asetetun laadun toteutumista. Joka tapauksessa
joudumme asettamaan tieverkon eri osat tärkeysjärjestykseen jatkossakin.
Liikenneturvallisuuden parantamiselle asetettu
valtakunnallinen tavoite on kova.
Onnettomuusmäärien kehitys ole ollut asetettujen tavoitteiden mukaista. Nykyinen
perustienpidon rahoitustaso (noin 69 M€) heikentää edelleen mahdollisuutta
parantaa liikenneturvallisuutta. Esimerkiksi kevyen liikenteen väyliä toivotaan
paljon lisää (kuntien aloitteista lähes kolmasosa), mutta mahdollisuudet
tarpeiden toteuttamiseen ovat nykyisellä painotuksella vähäisiä.
Yksi kehittämishanke valmistuu, kaksi uutta alkamassa
Hämeen tiepiirin alueella valmistuu vuoden 2003
aikana valtion talousarviossa rahoitettu kokonaisrahoitushanke: Valtatie 9
Orivesi-Muurame, jonka ava-jaiset pidetään 3.11.2003. Tien
rakentamiskustannukset ovat 43,7 M€.
Eduskunta myönsi vuoden 2003 valtion tulo- ja
menoarviossa kokonaisrahoituksen kahdelle uudelle rakennushankkeelle.
Vuonna 2003 alkaa Valtatie 3 Tampereen läntisen
kehätien rakentamisen ensimmäinen vaihe. Tämän vuoden rahoitus on 2,5 M€,
ensimmäisen vaiheen kokonaiskustannus on 57 M€. Ensimmäinen vaihe valmistuu
vuonna 2006. Valtakunnallisen liikenteen ja yhteiskunnan suotuisan kehittymisen
kannalta pidämme tärkeänä, että toinen vaihe pystytään suunnitelman mukaisesti
aloittamaan viimeistään vuonna 2005.
Myös Päijät-Hämeessä päästään purkamaan Valtatien
4 liikenneruuhkia. Tänä vuonna aloitettava Lahti-Heinola-moottoritie valmistuu
vuonna 2005. Noin 41 M€:n kokonaisrahoituksella on tarkoitus rakentaa
moottoritien toinen ajorata nykyisen viereen. Vuoden 2003 aloitusraha on 1 M€.
Lähivuosina elinkeinoelämän toimintaedellytysten
kehittäminen ja liikenneturvallisuuden parantaminen edellyttävät uusien
kehittämisinvestointien käynnistämistä. Tiehallinnon toiminta- ja
taloussuunnitelmassa on edellä mainittujen hankkeiden jälkeen kiireellisimpinä
mainittu valtatien 2 parantaminen Helsingin ja Porin välillä sekä valtatien 4
parantaminen Lusin ja Vaajakosken välillä.
Perustienpidon rahoituksella toteutettavista
investoinneista merkittävimpiä vuonna 2003 ovat:
- mt 307 parantaminen Valkeakosken ja Pälkäneen välillä
- mt 295 parantaminen Järvelän ja Marttilan välillä
- mt 290 kevyen liikenteen väylä Hämeenlinnan ja Turengin välillä
Lisätietoja:
Rahoitussuunnittelija Risto Mäki, puh. 0204 22 3924 Esikuntapäällikkö Matti
Höyssä, puh. 0204 22 3910
Tiejohtaja Mauri Pukkila, puh. 0204 22 4000 |