Hämeen
tiepiiri: ajankohtaista
Tiedote 1.8.2003
Hämeen tiepiiri tienpidon
talousarviosta 2004: Uusia isoja tiehankkeita ei käynnistetä - etusijalla
ylläpito
Valtiovarainministeriön ehdotuksen mukaan
ensi vuoden valtion talousarvioesityksessä perustienpitoon varataan 558
miljoonaa euroa. Tänä vuonna Tiehallinnon käytössä oleva summa on noin 630
miljoonaa euroa. Koko maan määrärahoista Tiehallinnon Hämeen tiepiirin osuus
on arviolta 66 miljoonaa euroa.
Talousarvoesitys ei sisällä ensi vuodelle yhtään
uutta merkittävää tieverkon kehittämishanketta. Hämeen tiepiirin kannalta
budjetin myönteistä antia on, että eduskunnan viime vuonna myöntämä rahoitus
jatkuu kahdelle kauan kaivatulle kehittämishankkeelle; VT 3 Tampereen läntinen
kehätie ja VT 4 Lahti-Heinola. Hankkeet saivat rahoitusta jo vuodelle 2003,
mutta toden teolla työt maastossa alkavat vasta vuoden 2004 puolella. Näiden
lisäksi jatkuu aiemmin aloitettu hanke tasoristeysten poistamiseksi pääratojen
Riihimäki-Kouvola ja Toijala-Turku rataosuuksilta.
Teiden kunto säilyy
Rahoituksen voimakas supistuminen heijastuu
väistämättä Hämeen tiepiirin toiminnan linjauksiin. Perustienpidossa asetamme
etusijalle tiestön jokapäiväisen liikennöitävyyden, tieverkon kunnosta
huolehtimisen ja liikenneturvallisuuden parantamisen. Hämeen tiepiirissä hoidon
osuus rahoituksesta on noin 21 miljoonaa euroa, jolla hoidon palvelutaso
voitaneen säilyttää. Hoidon osalta niukka rahoitus näkyy erityisesti
vähäliikenteisellä tieverkolla, jolla ei pystytä tarjoamaan vastaavaa
palvelutasoa kuin 1990-luvun alussa.
Ylläpitoon ja korvausinvestointeihin on koko
maassa varattu 200 miljoonaa euroa (Hämeen osuus 29 M€), mikä vastaa kuluvan
vuoden tasoa. Tällä rahoituksella teiden kunto säilyy.
Peruskorjattavien siltojen lukumäärä lisääntyy
lähivuosina, koska 1960- ja 1970-luvuilla rakennettiin paljon siltoja ja nämä
tulevat nyt peruskorjausikään. Hämeessä siltojen kunnostuksen ohjelmoinnin tekee
ongelmalliseksi alueemme suurien siltojen vaatima kunnostusrahoitus. Esimerkiksi
tänä vuonna käynnistyy valtakunnallisesti merkittävän Sääksmäen riippusillan
peruskorjaus. Korjaus on jouduttu jaksottamaan kolmelle vuodelle, sillä
Sääksmäen sillan peruskorjaus kuluttaa lähes kokonaan tiepiirin yhden vuoden
siltojen peruskorjauksiin käytettävän rahoitusosuuden.
Taajamaportit parantamaan
liikenneturvallisuutta
Parantamisinvestointeihin jäävän rahoitusosuuden
painopiste on liikenneturvallisuuden kohentamisessa. Investointien rahoitus on
tarpeisiin nähden olematon, joten Tiehallinnon on mahdollista vastata sille
asetettuun liikenneturvallisuuden tavoitteeseen ainoastaan kevyillä
toimenpiteillä. Sellainen on esimerkiksi taajamaportti. Liikenneympäristön
muuttumiskohtaan rakennettava taajamaportti viestii autoilijalle olosuhteiden
muuttumisesta taajamamaiseksi, jossa on paljon kevyttä liikennettä ja tiheässä
erilaisten palvelujen ja muiden toimintojen liittymiä. Todennäköisesti
investoinnit eivät ole riittäviä, vaan liikenneturvallisuudesta huolehtimiseksi
joudutaan nopeusrajoituksia yksittäisissä kohteissa tapauskohtaisesti harkiten
edelleen laskemaan.
Kokonaisuudessaan liikenneturvallisuuteen ja
muihin pieniin tieverkon parantamisinvestointeihin Hämeen tiepiirin rahoitus
vuonna 2004 saattaa jäädä alle 7 miljoonan euron, mikä on lähes 25 %, eli 2
miljoonaa euroa kuluvaa budjettivuotta pienempi. Erotuksen suuruutta kuvannee
hyvin se, että Hämeen tiepiirissä tällä rahalla voitaisiin rakentaa esimerkiksi
kovasti kaivattuja kevyen liikenteen väyliä noin 15-20 kilometriä.
Lisätietoja: Esikuntapäällikkö Matti Höyssä, puh.
0204 22 3910 tai 0400 625 972 suunnittelupäällikkö Tenho Aarnikko, puh. 0204 22
3919 tai 0400 628 705
|