Hämeen tiepiiri
Ajankohtaista (H)
Ajankohtaista
Kartta
päällystekohteista
(190k)
Kohdeluettelo
|
Hämeen
tiepiiri: ajankohtaista
Tiedote 3.6.2003
Teiden päällystystyöt käynnissä
Teiden päällystystyöt ovat käynnistyneet.
Päällystystyöt hidastavat ohittavaa liikennettä. Autoilijoita varoitetaan
teillä työskentelevistä päällystystyöryhmistä ja koneista. Hämeen tiepiiri
toivoo autoilijoiden sekä työkohteissa työskentelevien turvallisuuden vuoksi,
että työkohteiden kohdalla ajetaan varovaisesti ja tielle määriteltyjä
nopeusrajoituksia noudatetaan.
Liikenteelle aiheutuvien haittojen vähentämiseksi
tehdään vilkkaimmilla teillä töitä yöaikaan. Samoin vältetään töiden tekemistä
ruuhkaisimpina päivinä kuten suurten yleisötapahtumien ja lomaviikonloppujen
aiheuttamien liikennehuippujen aikana. Huolimatta valoisista kesäöistä yöllä
työskentely voi aiheuttaa vaaratilanteita hämärän sekä auringon nousun tai
laskun aikaisen häikäisyn vuoksi niin autoilijoille kuin myös työntekijöille.
Osassa työkohteista vahvistetaan myöskin tien
rakenteita. Levitystyön ja rakenteenparantamistyön kohdalla on 30/50 km/h
nopeusrajoitus. Työkohteissa käytetään siirrettäviä käsin ohjattuja
liikennevaloja, ja kaupunkiosuuksilla pysyvät liikennevalot ovat työaikana
poissa käytöstä. Ohittava liikenne ohjataan kaksikaistaisella tiellä
vuorottelemalla; nelikaistaisella tiellä on työnalaisella ajoradalla käytössä
yksi kaista koko ajan.
Päällystysohjelma
Päällysteiden kuntoa seurataan jatkuvasti kunnossapitäjien suorittamin
tarkastuksin sekä erityisillä mittauslaitteilla suoritettavin laatumittauksin.
Päällystetyillä teillä kulkee mittausautoja, joiden avulla saadaan tehokkaasti
selville päällysteiden uraisuus ja muut vauriot. Näiden perusteella voidaan
laatia ennusteet päällysteiden kunnon kehittymisestä suhteessa teiden
liikenteellisen merkityksen perusteella asetettuihin laatutasotavoitteisiin.
Ennusteen ja käytettävissä olevan määrärahan puitteissa laaditaan vuosittaiset
päällysteohjelmat.
Tänä vuonna teiden päällystämiseen käytetään
Tiehallinnon Hämeen tiepiirissä rahaa yhteensä n. 11,8 miljoonaa euroa.
Päällystystöiden rahoitus on vielä viimevuotisella tasolla. Teiden kunnon
turvaaminen edes nykytasolla edellyttäisi nykyisen rahoitustason säilyttämistä
myös jatkossa.
Päällysteiden hinnat ovat kilpailutilanteen
vuoksi pudonneet, joten tänä vuonna päällystystöitä tehdään hieman viimevuotista
enemmän. Hämeen tiepiirin alueella teitä päällystetään tänä vuonna noin 500
kilometriä. Tämän lisäksi urapaikkauksia tehdään noin 80 kilometriä.
Viime talven pakkasten vuoksi routanousut olivat
suuria, mikä on rikkonut päällysteitä normaalia enemmän. Näin ollen nykyinen
kunto pystytään säilyttämään, mutta päällystysmäärien lisääntymisestä huolimatta
koko verkon kunto ei oleellisesti parane. Kaikkiaan Hämeen tiepiirissä on noin
7050 kilometriä päällystettyjä teitä ja näistä laatutasotavoitteet alittaviksi
luokiteltuja hieman yli 9% eli 650 kilometriä. Päällysteen hintaan vaikuttaa
oleellisesti bitumin hinta. Öljytuotteiden hintojen tunnetusti suuri vaihtelu
saattaa vaikuttaa myös päällystysohjelman laajuuteen päällystyskauden aikana.
Suurimmat kohteet
Hämeen tiepiirin alueella ovat seuraavat:
- vt 2 Uudenmaan piirin raja - Hiisilä, Somero
ja Tammela, 8,9 km, 21.5 - 4.6.
- vt 3 Hämeenlinna - Parola, Hämeenlinna ja
Hattula, 4,9 km, 2.5 - 28.5.
- vt 3 Kulju - Tampere, Lempäälä ja Tampere, 9,8
km
- vt 4 Ruskeamäki - Rusi, Hartola, 10,0 km, 24.6
- 2.7.
- vt 9 Alasjärvi - Oriveden kunnan
raja, Tampere ja Kangasala, 18,1 km, 23.6 - 22.7.
- vt 12 Huittinen - Vammala, Huittinen, Äetsä ja
Vammala, 15,0 km, 15.5 - 6.6.
- vt 12 Tikkutehtaankatu - Mustalahti, Tampere,
1,5 km, 18.5 - 23.5. työaika klo 19.00 - 06.00 (yötyö)
- vt 12 Mustalahti - Teiskontie, Tampere, 9,9
km, 30.6 - 4.7. työaika klo 19.00 - 06.00 (yötyö)
- vt 24 Iso-Äiniö - Nyystölä, Asikkala ja
Padasjoki, 7,8 km, 16.6 - 19.6.
- kt 54 Riihimäki - Oitti, Riihimäki ja
Hausärvi, 13,1 km, 14.5 - 21.5.
- kt 66 Herraskoski - Sulkava, Virrat, 14,9 km,
21.7 - 30.7.
- mt 130 Valkeakoski - Kulju, Valkeakoski ja
Lempäälä, 17,9 km, 9.6 - 24.6.
- mt 344 Ruhala - Vilppula, Ruovesi ja Vilppula,
22,7 km, 12.8 - 2.9.
Päällysteiden kunto heikentynyt
Tieverkon kunto on 1990-luvun alun jälkeen kääntynyt sekä tienkäyttäjiä että
tienpitäjiä huolestuttavaan suuntaan. Tienpidon rahoitusta vähennettiin samoihin
aikoihin. 90-luvun alussa rahoitus oli yli 50 % suurempi kuin nykyisin.
90-luvulta lähtien yleisten teiden päällysteiden uusiminen on vähentynyt sitäkin
nopeammin. Massamäärillä mitattuna 90-luvun alussa päällystysmäärät olivat
kaksinkertaisia nykyiseen verrattuna.
Päällystettyjen teiden kunnon ei kuitenkaan enää
voida sallia heikkenevän. Tienpidon painopistettä onkin siirretty teiden
liikennöitävyyden turvaamiseen ja tieomaisuudesta huolehtimiseen eli tieverkon
kuntoa parantaviin toimenpiteisiin. Tämä näkyi jo viime vuonna päällystämiseen
käytettävän rahoituksen lisääntymisenä. Päällystettyjen teiden kunnon
heikkeneminen saatiin pysäytettyä.
Tieverkon kunto on kuitenkin vielä kaukana
optimitilasta, jolloin tieverkko olisi tienkäyttäjän kannalta riittävän hyvässä
kunnossa, ja sekä tienkäyttäjän että tienpitäjän kustannukset olisivat
alhaisimmillaan. Tienpidossa säästäminen lisää näin tienkäyttäjien kustannuksia.
Myös tienpitäjän ylläpitokustannukset olisivat pienemmät, jos tieverkon
rakenteellista kuntoa saataisiin parannettua.
Tienkäyttäjän linjan kautta palautetta
Tienkäyttäjät voivat antaa palautetta Tiehallinnolle ja töitä tekeville
urakoitsijoille myös tienpäällystystöihin liittyvissä ongelmissa Tienkäyttäjän
linjan kautta puh. 0200 2100.
Lisätietoja
Tarkempia tietoja päällystystöistä Tiehallinnon Hämeen tiepiirissä antavat
päällystemestari Lasse Lähteenmäki, puh. 0204 22 4113, ja kunnossapitovastaava
Olavi Kurkela, puh. 0204 22 4095. Päällysteiden kunnon seurannasta ja
ohjelmoinnista antaa lisätietoja erikoissuunnittelija Janne Lintilä, puh. 0204
22 3938.
Liite: Kartta
päällystekohteista (190k)
|