Hämeen
tiepiiri: ajankohtaista
Tiedote 8.1.2003
Lahdentien yhteiskunnallisten
vaikutusten jälkiarviointi valmistui
Helsinki-Lahti moottoritien moninaiset
yhteiskunnalliset vaikutukset ovat alkaneet toteutua odotusten mukaisesti.
Hankkeen tavanomaista nopeamman valmistumisen mahdollistanut
jälkirahoitusmalli osoittautui yhteiskuntataloudellisesti kannattavaksi
toteutustavaksi.
Nämä seikat nousevat keskeisesti esille
Tiehallinnon Hämeen tiepiirin tilaamassa ja maamme johtavien
vaikutusasiantuntijoiden tekemässä selvityksessä, jonka tarkoituksena oli
hahmottaa Helsinki-Lahti moottoritien, Lahdentien, yhteiskunnallisten
vaikutusten kokonaisuus sekä arvioida vaikutusten toteutumista. Selvitys
laadittiin kiinteässä yhteistyössä moottoritien vaikutusalueen toimijoiden, muun
muassa kuntien ja elinkeinoelämän edustajien, kanssa.
Yhteiskunnallisilla vaikutuksilla tarkoitetaan
vaikutuksia liikkumiseen ja kuljettamiseen, väestö- ja työpaikkakehitykseen,
elinkeinoelämään ja yrityksiin, maankäyttöön ja kaavoitukseen sekä ympäristö- ja
sosiaalisia vaikutuksia.
Nopeasta toteutuksesta lisäsäästöjä
Moottoritien viimeisin rakentamishanke välillä
Järvenpää-Lahti toteutettiin ns. jälkirahoitusmallilla, minkä ansiosta tie
valmistui etuajassa syyskuussa 1999. Hankkeen liikennetaloudellista
kannattavuutta kuvaava hyöty/kustannus -suhde oli vuoden 1996 laskelmien mukaan
2,7. Tien liikennemäärät ovat kasvaneet ennustettua enemmän, ja
onnettomuusmäärät vähentyneet ennusteiden mukaisesti. Yhteiskunta on saamassa
hankkeeseen sijoitut rahat lähes kolminkertaisena takaisin.
Hankkeen aikaistuminen noin vuodella on
aiheuttanut 8,4-9,3 miljoonan euron vuotuiset ajoneuvo- ja aikakustannussäästöt
ja 2,5-10,9 miljoonan euron onnettomuuskustannussäästöt eli yhteensä noin 11-20
miljoonan euron vuotuiset liikennetaloudelliset säästöt.
Hankkeen aikaistumisesta maksettiin tien
rakentaneelle tieyhtiölle noin 7,9 miljoonan euron lisäpalkkio. Hankkeen
nopeutuminen on ollut yhteiskunnallisesti kannattavaa, sillä jo pelkästään
onnettomuus-, ajoneuvo- ja aikakustannussäästöt ylittävät aikaisemman
valmistumisen lisäkustannukset.
Liikenten kasvu ylittänyt ennusteet
Lahdentien "henkinen" merkitys on ollut suuri
ihmisille ja yrityksille. Tieyhteys on lisännyt liikkuvuutta kaikkien matkojen
osalta. Tie on tukenut alueen nousujohteista taloudellista kehitystä.
Liikennemäärät ovat kehittyneet ennustettua enemmän. Liikenteen kasvu johtunee
lisääntyneistä työssäkäynti- ja vapaa-ajan matkoista. Ympäristö- ja
estevaikutukset ovat olleet rajalliset, sillä moottoritie toteutettiin
rakentamalla toinen ajorata moottoriliikennetien viereen. Sosiaalisia
vaikutuksia analysoitaessa tuli esille, että Lahdentiehen ollaan yleisesti
tyytyväisiä vaikutusalueen asukkaiden keskuudessa. Tien valmistuminen etuajassa
yllätti positiivisesti asukkaat.
Vaikutusten toteutuminen vie aikaa
Lahdentien tukema pysyvä muuttoliike sen
vaikutusalueelle tien valmistumisen jälkeen on toistaiseksi ollut vähäistä.
Yrityssektori näyttää reagoivan tien valmistumiseen nopeammin. Elinkeinoelämän
sijoittumishalukkuus tien varteen on selvästi kasvanut jo ennen tien
valmistumista, mikä näkyy tontti- ja toimitilakysyntänä erityisesti
liittymäalueilla. Maankäytön suunnittelussa on kuitenkin pyritty tienvarren
hallittuun kehittämiseen. Kuntien taloudellinen tilanne ei ole vielä suuressa
määrin hyötynyt muuttoliikkeestä. Paremmat yhteydet pääkaupunkiseudulle ovat
kuitenkin vaikuttaneet työllisyyden parantumiseen. Kiinteistömarkkinoilla
kysyntä ja hinnat ovat kehittyneet muissa kunnissa yleisen trendin mukaisesti,
mutta Mäntsälässä on havaittavissa selvästi nopeampi hintojen nousu.
Yhteiskunnallisten vaikutusten arvioinnissa on
usein vaikeutena erottaa, mikä vaikutus johtuu tieyhteyden rakentamisesta ja
mikä vaikutus johtuu muusta normaalista kehityksestä. Lisäksi tarkastelun
aikajänne Lahdentien valmistumisen jälkeen on varsin lyhyt, joten vasta osa sen
aiheuttamista vaikutuksista on toteutunut.
Raportin ovat kirjoittaneet tekn.lis. Risto
Murto Tieliikelaitoksen Konsultoinnista, fil.lis. Antti Meriläinen Linea
Konsultit Oy:sta, KTM Juha Tervonen Electrowatt-Ekono Oy:stä ja VTM Jussi
Kiuru Tieliikelaitoksen Konsultoinnista.
Tilaajan edustajina työstä ovat vastanneet
erikoissuunnittelija Jarmo Joutsensaari ja esikuntapäällikkö Matti Höyssä
Tiehallinnon Hämeen tiepiiristä. Lisäksi ohjausryhmätyöskentelyyn ovat
osallistuneet maakuntainsinööri Erkki Rope Päijät-Hämeen liitosta ja
projektijohtaja Pekka Jokela Tiehallinnosta.
LISÄTIETOJA
Tiehallinto, Hämeen tiepiiri:
erikoissuunnittelija Jarmo Joutsensaari,
puh. 0204 22 4010,
esikuntapäällikkö Matti Höyssä, puh. 0202 22 3910 ja tiejohtaja Mauri Pukkila,
puh. 0204 22 4000
Tieliikelaitos:
tekniikan lisensiaatti Risto Murto,
puh. 0204 44 2109
|