Hämeen
tiepiiri: ajankohtaista
Tiedote 6.6.2003
Hämeen kuljetusten kehitysnäkymiä
selvitetty
Tiehallinto ja Ratahallintokeskus ovat
selvittäneet Hämeen kuljetusten kehitysnäkymiä. Korkealaatuisten
liikenneväyläpalveluiden sekä alueen hyvän sijainnin ansiosta Kanta- ja
Päijät-Hämeen logistinen asema on hyvä. Kuljetusten täsmällisyysvaatimusten
korostuminen asettaa haasteita väylänpidolle tulevaisuudessa. Nämä seikat käyvät
ilmi Tiehallinnon Hämeen tiepiirin ja Ratahallintokeskuksen teettämästä
kuljetustarvetutkimuksesta, jossa on koottu keskeiset tiedot alueen
elinkeinoelämästä, tavarakuljetuksista ja liikenneväyläpalveluista ja arvioitu
niiden kehitysnäkymiä.
"Kuljetustarpeiden kehitysnäkymät Kanta- ja
Päijät-Hämeessä" -tutkimuksessa kuvataan alueen elinkeinoelämän ja
kuljetusten kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja niiden näkymiä sekä erityisesti
kuljetuspalvelujen ja väylänpidon tarpeita. Tutkimus antaa väylänpitäjille
paremman kuvan toimista, joilla voidaan parhaiten tukea elinkeinoelämän
toimintaedellytyksiä. Keskeinen osa tutkimusta ovat olleet elinkeinoelämän
edustajien haastattelut sekä kysely kuntien ja seutukuntien elinkeinoasioiden
parissa työskenteleville.
Kanta- ja Päijät-Hämeen logistinen asema
parantunut liikenneyhteyksien mukana
Edullinen logistinen sijainti ja yritysmyönteinen
elinkeinopolitiikka tarjoavat hyvän lähtökohdan Kanta- ja Päijät-Hämeen
kehitykselle. Keskeinen sijainti Etelä-Suomen tuotannon ja asutuksen
kasvuvyöhykkeellä ja tie- ja rataverkon pääväylien varrella tarjoaa sekä
mahdollisuuksia että haasteita kuljetusten kehittämiseksi.
Yritykset ovat tyytyväisiä alueen logistiseen
asemaan, jota on parantanut mittavien tieinvestointien, valtateiden 3 ja 4
moottoriteiden sekä pääradan perusparannuksen toteuttaminen. Lisäksi rakenteilla
olevien Kerava-Lahti -oikoradan ja Vuosaaren sataman toteuttaminen parantavat
erityisesti Lahden seudun logistista asemaa. Alueelta on hyvät yhteydet
Etelä-Suomen satamiin ja Helsinki-Vantaan lentokentälle, mikä tukee globaalien
yritysten toimintaedellytyksiä.
Pitävät aikataulut tärkeitä elinkeinoelämässä
Kuljetusten täsmällisyysvaatimusten korostuminen
asettaa haasteita väylänpidolle. Elinkeinoelämän kuljetustarpeissa tarkka
aikataulutus korostuu. Logistiikan kehityssuuntausten mukaisesti kaupan ja
teollisuuden toimintamallissa siirrytään entistä pienempiin ja useammin
tehtäviin toimituseriin.
Toisaalta suuntauksena on keskittää tuotantoa
suurempiin yksiköihin ja tuotantorakennetta tarkastellaan usein globaalilla
tasolla markkinoiden mukaan. Siten kuljetusvolyymit tuotantolaitoksista ja
kaupan logistiikkakeskuksista asiakkaille kasvavat ja toimitusten on oltava
asiakkailla juuri oikeaan aikaan. Tämä kehitys asettaa vaatimuksia myös
infrastruktuurin käytettävyydelle kaikkina vuoden- ja vuorokaudenaikoina.
Kuljetuksia yötä päivää ympäri vuoden
Elinkeinoelämän edustajat Hämeessä ovat pääosin
tyytyväisiä liikenneväylänpidon nykyiseen tasoon. Tason ylläpito myös
tulevaisuudessa edellyttää jatkuvaa panostusta, sillä ilman riittävää ylläpitoa
infrastruktuuri rapistuu. Tienpidossa haasteena on erityisesti päätieverkon
talvihoidon toimivuus myös yöaikaan, koska kuljetuksia on entistä enemmän ympäri
vuorokauden.
Keskeisiä tieverkon kehittämistarpeita ovat
Lahden eteläisen kehätien rakentaminen ja valtatien 2 liikennöitävyyden
parantaminen. Elinkeinoelämän näkemyksen mukaan ratojen kunto tulee pitää
vähintään nykytasolla. Painavien tuotteiden kuljetusten kannalta keskeistä on
saada 25 tonnin akselipainot käyttöön erityisesti pääradalla ja siltä satamiin
suuntautuvilla yhteyksillä.
Vuoropuhelu väylänpidosta tärkeätä
Elinkeinoelämän ja julkishallinnon edustajat
pitävät vuoropuhelua väylälaitosten edustajien kanssa tärkeänä. Vuoropuhelua
tarvitaan erityisesti väylänpidon toimien priorisoimiseksi, jotta käytettävissä
olevat niukat resurssit voidaan suunnata elinkeinoelämän kannalta
tarkoituksenmukaisimmalla tavalla.
Selvityksen tekijät
Selvitys on laadittu Tampereen teknillisen
yliopiston (TTY) ja Tampereen yliopiston (TaY) yhteistyönä professori Jorma
Mäntysen (TTY) johdolla. Raportin ovat kirjoittaneet tutkija, diplomi-insinööri
Tommi Mäkelä ja erikoistutkija, tekniikan lisensiaatti Jarkko Rantala Tampereen
teknillisen yliopiston liikenne- ja kuljetustekniikan laitokselta sekä tutkija,
hallintotieteiden maisteri Jani Hanhijärvi Tampereen yliopiston Aluetieteen ja
ympäristöpolitiikan laitokselta.
Työtä ohjanneeseen johtoryhmään ovat kuuluneet
erikoissuunnittelija Jarmo Joutsensaari ja suunnittelupäällikkö Tenho Aarnikko
Tiehallinnon Hämeen tiepiiristä, apulaisjohtaja Timo Välke
Ratahallintokeskuksesta sekä teollisuuden edustajana hankintapäällikkö Heikki
Vuorinen UPM-Kymmene Oyj Metsästä.
Lisätietoja
Tiehallinto, Hämeen tiepiiri: erikoissuunnittelija Jarmo Joutsensaari, puh.
0204 22 4010, 040 7288 350
Ratahallintokeskus: apulaisjohtaja Timo Välke, puh. (09) 5840 5160
Tampereen teknillinen yliopisto, liikenne- ja kuljetustekniikan laitos: tutkija
Tommi Mäkelä, puh. (03) 3115 3419 |