Hämeen
tiepiiri: ajankohtaista
Tiedote 19.3.2002
Hämeen tiepiirin
toiminta- ja taloussuunnitelma 2002-2006:
Asiakkaita kuultu - painopiste
tieverkon kuntoon
Tiehallinnon
Hämeen tiepiirissä on vuonna 2002 kohdennettu eduskunnan myöntämää
tienpidon lisärahoitusta eritoten tieverkon kuntoon. Teiden rakenteen
parantamiseen ja päällystämiseen käytetään perustienpidon rahoista tämän
vuoden aikana lähes 23 miljoonaa euroa, jossa on lähes 20 prosenttia
lisäystä vuoteen 2001 verrattuna.
Hämeen tiepiirin
toiminta- ja taloussuunnitelma 2002-2006 on laadittu yhteistyössä
maakuntien liittojen kanssa, ja siitä pyydetään lausunnot myös toimialueen
kunnilta. Suunnitelmassa esitettyjä vaihtoehtoja muodostettaessa on analysoitu
myös asiakkaiden antamaa palautetta. Suunnittelua on ohjannut Hämeen tiepiirin
tienpidon toimintalinjat v. 2015, Tiehallinnon sekä liikenne- ja
viestintäministeriön keskipitkän ja pitkän tähtäimen suunnitelmat.
Vuoden 2002 jälkeen tienpito jatkuu aikaisempien
toiminta- ja taloussuunnitelmien mukaisena. Jos lisärahoituksesta tämän
vuoden jälkeen luovutaan, joudutaan investointien hankelistaa tarkistamaan
tässä suunnitelmassa esitetystä. Tiehallinnon tienpidon toimintalinjojen
mukaiset linjausmuutokset on sovitettu tiepiirin aikaisempiin suunnitelmiin.
Toimintalinjoissa painopistettä on siirretty tieverkon liikennöitävyyden
turvaamiseen ja tieomaisuudesta huolehtimiseen liikenneturvallisuutta kuitenkaan
unohtamatta. Toiminta- ja taloussuunnitelmassa linjausmuutos on toteutettu
siten, että aiemmissa suunnitelmissa esitettyä investointiohjelmaa on jouduttu
mahdollisimman vähän muuttamaan.
Hämeen tiepiirin perustienpidon rahoitustason on
arvioitu suunnitelmakaudella olevan keskimäärin 66 miljoonaa euroa vuodessa.
Alueen kehittämistarpeet ovat tähän nähden moninkertaiset, joten tarpeita ja
kohteita on suunnitelmassa jouduttu asettamaan tärkeysjärjestykseen.
Hämeen tiepiiri pitää valtakunnallisesti
erittäin kiireellisenä Tampereen läntisen kehätien parantamista
moottoritieksi valtatiellä 3, Lahden ja Heinolan välisen moottoritien
rakentamista valtatielle 4 sekä valtatien 2 palvelutason parantamista koko
yhteysvälillä Helsingistä Poriin. Näiden, liikenteellistä palvelutasoa
selvästi kehittävien hankkeiden lisäksi tiepiirissä on useita
valtakunnallisesti merkittäviä kohteita, joissa nykyisen tien parantaminen on
suunnitelmakaudella tarpeellista. Näiden kehittämishankkeiden toteuttamisesta
päättää eduskunta vuosittain valtion tulo- ja menoarviossa nimettyinä
hankkeina.
Suunnitelmakaudella tulee myös uusia haasteita.
Alueiden kehittymistä tuetaan, mutta voimakkaimmin kehittyvillä alueilla
aluerakenteen muutoksista aiheutuvat haasteet lisäävät tienpitoon kohdistuvia
paineita. Vaatimukset lisääntyvät jo suunnitelmakaudella selvästi etenkin
kasvualueilla, joten kaikkiin tarpeisiin ei nykyisellä rahoituksella kyetä
vastaamaan. Suurimpina haasteina nopeasti kehittyvien kasvukeskusten
liikenneolojen turvaamisen ohella tulee olemaan pääteiden liikenteen
sujuvuuden ja turvallisuuden parantaminen toimintaympäristön vaatimusten
mukaisesti sekä vähäliikenteisen haja-asutusalueiden
liikkumismahdollisuuksien varmistaminen.
Lisätietoja
Insinööri Risto Mäki, puh. 0204 22 3924
Esikuntapäällikkö Matti Höyssä, puh. 0204 22 3910
Tiejohtaja Mauri Pukkila, puh. 0204 22 4000
|