Hämeen
tiepiiri: ajankohtaista
Tiedote 4.1.2002
Tiehallinto on nyt yhden
vuoden ikäinen
Vuosi
sitten jaettiin silloinen Tielaitos kahtia Tiehallinnoksi ja
Tieliikelaitokseksi. Tiehallinto vastaa Suomen yleistä teistä ja huolehtii
asiantuntijana tienpidosta. Toimintamme lähtökohtana on yhteiskunnan tarpeet,
joten joudumme tarkasti arvioimaan työmme yhteiskunnallisia vaikutuksia ja
seuraamaan toimintaympäristön muutoksia.
Meillä Tiehallinnossa ei ole ainuttakaan
tiehöylää tai muuta konetta, vaan tilaamme niin tiestöllä näkyvät työt
kuin myös niiden suunnittelun Tieliikelaitokselta tai yksityisiltä palvelujen
toimittajilta. Kilpailutamme vuodesta 2005 lukien kaikki työt.
Tiehallinto on jaettu keskushallintoon ja
yhdeksään tiepiiriin, joista yksi on Hämeen tiepiiri Pirkanmaan,
Kanta-Hämeen ja Päijät-Hämeen maakunnissa. Kehitämme toimintaamme niin,
että tienpito hoidetaan yhtenäisellä tavalla ja tasapuolisin perustein
kaikkialla.
Tienpidon määrärahat saamme edelleenkin
valtion talousarviossa. Positiivinen asia vuoden 2002 talousarviossa oli se,
että eduskunta lisäsi perustienpidon rahoitusta noin 50 miljoonaa euroa.
Hämeen tiepiirin osuus oli 7,2 miljoonaa euroa. Käytämme tästä summasta
suurimman osan päällystetyn tieverkon ylläpitoon, koska päällysteiden kunto
on viime vuosien aikana huolestuttavasti huonontunut.
Hämeen tiepiirin perustienpidon rahoitus vuonna
2002 on 67,6 miljoonaa euroa.
Kilpailutamme tienpitoa yhä enemmän ja
laajempina kokonaisuuksina
Hämeen tiepiirin alue on jaettu yhteentoista
urakka-alueeseen, joiden päivittäinen hoito annetaan urakoitsijoiden
tehtäväksi. Vuonna 2001 kilpailutettiin Kangasalan ja Forssan alueurakat.
Vuonna 2002 kilpailutetaan kolmen uuden alueen: Tampereen, Padasjoen ja Heinolan
urakointi. Loput alueet kilpailutetaan vaiheittain vuoteen 2005 mennessä.
Ensimmäisten kokemusten perusteella odotamme,
että kilpailuttamalla pystytään teiden hoidon laatutaso ja
asiakastyytyväisyys pitämään hyvänä. Urakoiden laatuvaatimukset on
kilpailutetuissa urakoissa määritetty siten, että teiden liikennöitävyys ja
liikenneturvallisuus säilytetään nykyisellä tasolla. Laatuvaatimuksia
tarkistetaan jatkuvasti asiakaspalautteen ja toimintaympäristössä ja
rahoituksessa tapahtuvien muutosten johdosta.
Suunnittelutöiden kilpailutus jatkuu myös
siten, että vuoteen 2005 mennessä kaikki suuremmat suunnittelutyöt
kilpailutetaan.
Sama aikaraja koskee myös rakentamishankkeita ja
ylläpitoluonteisia töitä, kuten päällysteiden uusimista. Nämä työt
tullaan jatkossa tilaamaan entistä suurempina kokonaisuuksina. Esimerkiksi
tämän vuoden hankkeita on kilpailutettu laajempina hankejoukkoina.
Huolestuttava liikenneturvallisuustilanne
saatava yhteistyöllä hallintaan
Vuosi 2001 oli liikenneonnettomuustilastojen
valossa erittäin synkkä Hämeen tiepiirin alueella kuten muuallakin maassa.
Hämeen tiepiirin alueella menehtyi liikenneonnettomuuksissa yhteensä 73
ihmistä. Koko maassa kuolleita oli epävirallisen ennakkotiedon mukaan
marraskuuhun mennessä 388. Luku on selvästi edellisvuotta suurempi ja hieman
vuosien 1997-1999 keskiarvoa suurempi (Lähde: Liikenneturva).
Hämeen tiepiirin alueella sijaitsevista
maakunnista onnettomuustilastojen perusteella synkin tilanne oli
Päijät-Hämeessä. Siellä liikenneonnettomuus vaati 28 ihmisen hengen.
Edellisenä vuonna menehtyneitä oli viisi. Pirkanmaalla menehtyneitä oli
vielä enemmän: 31 kuollutta vuonna 2001, mutta suhteutettuna Pirkanmaan kokoon
ja liikennemääriin luku on Päijät-Hämettä parempi. Kanta-Häme oli ainoa,
jossa kuolleiden määrä oli edellisvuotta pienempi: 14 kuollutta vuonna 2001.
Suhteutettaessa tilastoja viranomaisten
havaintoihin ja onnettomuuksien taustoihin, voidaan valitettavasti todeta
piittaamattomuuden lisääntyneen liikenteessä. Poliisien antaman tiedon ja
omien mittauspisteidemme tilastojen mukaan nopeudet ovat kasvaneet. Liikenne- ja
viestintäministeriön liikenneturvallisuusohjelman mukaisesti pyrimme
parantamaan liikenneturvallisuutta nopeusrajoituksia alentamalla. Edellä
mainittujen havaintojen perusteella nopeusrajoitusten alentaminen on kuitenkin
ristiriidassa ihmisten todellisen liikennekäyttäytymisen kanssa.
Tiepiirissä tehdään jatkuvaa työtä
liikenneturvallisuustilanteen parantamiseksi. Jokainen kuolemantapaus ja
vakavampi onnettomuus tutkitaan erikseen. Tiepiirin johto saa näistä
tilanneraportin ja selvityksen tienpidon osuudesta onnettomuuteen. Näiden
pohjalta mietitään uusia toimintatapoja, joilla kokonaisturvallisuutta
voitaisiin parantaa. Tienpitäjä ei kuitenkaan yksinään voi turvata
liikenteen kulkua. Liikenneturvallisuus on monien tekijöiden summa, joten vain
yhteistyöllä muiden liikenneasioissa toimivien organisaatioiden kanssa
pystymme kääntämään turvallisuustilanteen takaisin parempaan suuntaan.
Loppujen lopuksi suurimman muutoksen voivat tehdä kuitenkin tiellä liikkujat
itse.
Suuret tiehankkeet
Hämeen tiepiirin keskeisestä sijainnista
johtuen tiepiirin rooli on merkittävä valtakunnallisesti tärkeiden
liikenneyhteyksien kehittämisessä. Suomen pisimmästä moottoritieyhteydestä
Helsingistä Tampereelle otettiin käyttöön viimeinen pala reilu vuosi sitten.
Moottoritie valmistuu lopullisesti vuoden 2002 aikana, jolloin tehdään tien
lopullinen päällystekerros sekä viimeistelytöitä Kylmäkoskella.
Valtatien 9 parantaminen keskittyy tänä vuonna
erityisesti Oriveden ja Jämsän välille. Kokonaisuudessaan tiejakson
parantaminen on valmis lokakuussa 2003. Tiejakson kokonaispituus on noin 95
kilometriä. Rakentamisesta aiheutuu haittaa liikenteelle.
Muista tiehankkeista merkittävin on kantatien 65
parantaminen välillä Ylöjärvi-Kyrönlahti. Tie saadaan kokonaan valmiiksi
syksyllä 2002. Alkuosa tiestä, Ylöjärveltä Takamaalle (5 kilometriä)
avattiin liikenteelle viime syksynä. Rakennettavan tien pituus on noin 19
kilometriä. Tiehanke toteutetaan perustienpidon rahoituksella.
Tampereen läntisen kehätien pääsemistä
vuoden 2002 budjettiin odotettiin kovasti. Nyt näyttää siltä, että hankkeen
käynnistymistä on vielä odoteltava. Joudumme siis kärsimään edelleen
kehätien ruuhkista. Toivottavaa on, että rakentaminen pääsisi käyntiin
viimeistään vuonna 2003.
Valtatien 4 parantamista moottoritieksi
suunnitellaan Lahden ja Heinolan välillä. Tiejakson pituus on noin 29
kilometriä. Liikenne on kasvanut voimakkaasti 1990-luvun loppupuoliskolla, ja
nykyisin tien liikenteellinen toimivuus on etenkin kesäviikonloppuisin huono.
Tavoitteena on, että tien rakentamisen vaatimat suunnitelmat ovat valmiina
vuoden 2002 syksyllä.
Usean vuoden ajan on yleisillä teillä olevien
rautateiden tasoristeyksiä muutettu eritasoristeyksiksi. Tänä vuonna
valmistuvat Villähteen ja Haravakylän tasoristeykset Nastolassa sekä
Lammasojan tasoristeys Urjalassa.
Kolmen tiepiirin yhteistyönä on suunniteltu
valtatien 2 perusparantamista koko yhteysvälillä Vihdistä Poriin. Tien
parantamiseen on valmistauduttu Tiehallinnossa ennen vuotta 2005. Päätöksen
hankkeen rahoituksesta tekee eduskunta.
Tienpidon näkymät 2002
Tiepiirin perustehtävä on pitää tiestö
liikennekelpoisena läpi vuoden. Tämä asettaa suuret odotukset teiden
päivittäiselle hoidolle sekä tien rakenteellisen kunnon säilyttämiselle.
Päällystetyn tieverkon kunto on heikentynyt vuosi vuodelta, ja tavoitteena
onkin pysäyttää tieverkon kunnon heikkeneminen. Perustienpidon rahoituksesta
valtaosa kuluu tieverkon kunnossapitoon sekä teiden rakenteellisen kunnon
turvaamiseen.
Perustienpidon rahoituksella tehtävillä
investoineilla rakennetaan kevyen liikenteen väyliä, parannetaan
päällystettyjä teitä ja sorateitä, rakennetaan pääteille ohituskaistoja
sekä tehdään liittymäjärjestelyjä.
Yhteydet Tiehallinnon Hämeen tiepiiriin
Toivomme, että tienkäyttäjät antavat meille
palautetta:
- valtakunnallinen puhelinvaihde 0204 22
11
- Asiakaspalvelunumero 0204 22 164 vastaa
arkipäivisin klo 9-15
- Tienkäyttäjän linja, 0200-2100, palvelee 24
tuntia vuorokaudessa
- sähköposti: [email protected]
- www.tiehallinto.fi
|