Hämeen
tiepiiri: ajankohtaista
Tiedote 28.1.2002
Tampereen kaupunkiseutu kasvaa
nopeasti. Onko ruuhkautuva liikenneverkko kehityksen jarru?
Taustaa
Tampereen
kaupunkiseutu on pohjoismaiden suurimpia sisämaankeskuksia ja myös yksi Suomen
nopeimmin kehittyvistä alueista. Nykyisin kaupunkiseudulla asuu noin 300 000
asukasta ja asukasmäärän ennustetaan kasvavan yli 350 000 asukkaan vuoteen
2020 mennessä. Kaupunkiseudun yhdyskuntarakenne on merkittävien rakentamis- ja
laajennushaasteiden paineessa, joiden ratkaiseminen vaatii kuntarajat
ylittävää seudullista yhteistyötä. Viime aikaisissa selvityksissä on
todettu, että muuttoliike kasvukeskuksiin tulee jatkumaan voimakkaana myös
tulevaisuudessa.
Tampereen kaupunki ja Tiehallinnon Hämeen
tiepiiri päättivät muodostaa asiantuntijayhteistyönä yhteisen alustavan
näkemyksen kaupunkiseudun liikenneverkon kehittämisestä ja hankkeiden
kiireellisyydestä. Lähtökohtana on turvata kaupunkiseudun ohittavan
pitkämatkaisen liikenteen olosuhteet sekä mahdollistaa kaupunkiseudun
kehittäminen. Tehty selvitys toimii yhdessä Pirkanmaan liiton laatiman
Tampereen kaupunkiseudun rakennemalliselvityksen kanssa yhtenä vuonna 2002
käynnistettävän Pirkanmaan maakuntakaavoituksen lähtökohtana.
Kaupunkiseudun kasvusuunnat
Lähivuosina kaupunkiseudun merkittävin uusi
kasvualue tulee olemaan Hervannan ja Sääksjärven väliin rakennettava
Vuoreksen alue. Vuoreksen rakentuminen ei aiheuta Särkijärven ylittävän
katuyhteyden lisäksi muita merkittäviä liikenneinfran investointipaineita.
Pitemmän ajanjakson yhtenä kasvusuuntana
seudulla on nähty Hervannan ja Kangasalan välinen alue. Jotta alue voidaan
ottaa käyttöön siinä laajuudessaan kuin on suunniteltu, edellyttää se niin
sanotun Kehä II:n jatkamista Hervannasta Kangasalan suuntaan Lentolan
eritasoliittymään valtatielle 12. Lisäksi Tampereen kaupungin koillisosissa
on ollut kovia paineita laajentaa alueen maankäyttöä. Alueet tukeutuvat
valtateihin 9 ja 12.
Tampereen keskustaan tullaan kaupungin
länsipuolelta Ylöjärven ja Nokian suunnasta kapeaa kannasta pitkin.
Liikenteen sujuvuus kannaksella on jo nykytilanteessa erittäin huono. Mikäli
liikenneverkon sujuvuutta ei voida tulevaisuudessa parantaa, se heikentää
merkittävästi mahdollisuuksia kehittää seudun länsipuolisten alueiden
maankäyttöä.
Liikennetilanne ja ennuste vuodelle 2020
Suurimmat liikennemäärät seudulla ovat
Näsijärven ja Pyhäjärven välisellä kannaksella. Paasikiventien (vt 12) ja
Pispalan valtatien yhteenlaskettu liikennemäärä on noin 70 000 autoa
arkivuorokaudessa. Väylät ovat jo nykytilanteessa ruuhkautuneet pahoin.
Läntisen kehätien (vt 3) rakentaminen moottoritieksi helpottaisi ongelmia
jossain määrin. Suomen päätieverkon liikennemääriä vertailtaessa
Paasikiventie sijoittuu 5. sijalle. Lisäksi ajoittaisia liikenteen
toimivuusongelmia esiintyy myös muilla kaupungin sisääntuloväylillä.
Tilastokeskuksen uusimman väestöennusteen
pohjalta Tiehallinnon laatimassa kuntakohtaisessa liikenne-ennusteessa vuodesta
2000 vuoteen 2020 mennessä Tampereen kaupunkiseudun pääteiden
liikennemäärien ennustetaan kasvavan 45 %. On myös toisaalta muistettava,
että Tilastokeskuksen väestöennusteet ovat viime vuosina kasvukeskusten
osalta osoittautuneet alimitoitetuksi. Mikäli kaupunginseudun kasvu jatkuu
ennakoidulla tavalla, on seudun liikenneverkolla näköpiirissä merkittäviä
kapasiteettiongelmia jo lähitulevaisuudessa. Ilman uusia investointeja
liikenneinfraan ei seudun yhdyskuntarakennetta ja maankäyttöä voida
kehittää maankäyttösuunnitelmissa esitetyllä tavalla.
Liikennehankkeet ja vaiheittain rakentaminen
Tiehallinnon toiminta- ja taloussuunnitelman
hankekoreissa on Tampereen seudulta mukana ainoastaan Läntisen kehätien
täydentäminen moottoritieksi. Tilanne on ongelmallinen, koska perusteltuja
investointitarpeita seudulla on runsaasti. Selvityksen tavoitteena on ollut
tuoda yleiseen keskusteluun niitä ongelmia, joita syntyy voimakkaan
väestökasvun seurauksena. Kasvun myötä tulee myös liikenneverkkoja
kehittää, jotta yhdyskuntarakenne voidaan pitää toimivana myös
tulevaisuudessa. Selvityksessä yhtenä lähtökohtana on ollut pohtia
hankkeiden tärkeysjärjestystä sekä niiden rakentamismahdollisuuksia
vaiheittain.
Ongelmallisimmiksi tieosuusiksi kaupunkiseudulla
Läntisen kehätien jälkeen on todettu Paasikiven-Kekkosen-Teiskontie sekä
valtatie 9 Alasjärveltä Suinulaan. Yksittäiset suurimmat ongelmakohteet ovat
Paasikiventiellä Onkiniemen kohdalla ja Teiskontiellä Tampereen
yliopistollisen keskussairaalan (TAYS) kohdalla. Onkiniemen kohdalle on esitetty
tunneliratkaisua. TAYS:n liittymään on ehdotettu eritasoliittymän
rakentamista. Vaiheittain rakentamismahdollisuutta on vielä selvitettävä
yksityiskohtaisemmilla suunnitelmilla.
Työn lopputuloksena on muodostettu kaksi
vaihtoehtoa, joista ensimmäisen avulla pystytään tukemaan kaupunkiseudun
kasvua. Toisessa vaihtoehdossa on pyritty vaiheittain rakentamisen avulla
turvaamaan yhdyskuntarakenteen kehittäminen. Läntisen kehätien
täydentämisen moottoritieksi on oletettu käynnistyvän lähivuosina ja siksi
se ei ole mukana tämän selvityksen hankekoreissa.
Jatkotoimenpiteet
Työllä on muodostettu seudulle käsitys, mitä
hankkeita tieverkon kehittämiseksi tarvitaan jotta varmistetaan kaupunkiseudun
kasvumahdollisuudet sekä liikenteen sujuvuus ja turvallisuus teillä ja
pääkaduilla. Tavoitteena on saada läntisen kehätien lisäksi eri tahojen
suunnitelmiin myös muita Tampereen kaupunkiseudulle tärkeitä hankkeita
mukaan.
Pääosa eri hankkeita koskevista suunnitelmista
on peräisin 90-luvun alusta. Kiireellisimpien hankkeiden osalta suunnitelmien
päivittämisen käynnistämistä harkitaan lähivuosina. Kiireellisimmät
suunnittelutarpeet ovat valtatiellä 12 Paasikiven-Teiskontiellä, Kehä II:lla
ja valtatiellä 9 Alasjärveltä Suinulaan. Vasta näiden suunnitelmien
valmistumisen jälkeen voidaan tarkemmin ottaa kantaa eri hankkeiden tarkempaan
sisältöön, mahdollisiin vaiheittain rakentamismahdollisuuksiin ja
kustannusarvioihin.
Työryhmän työ on osoittautunut erittäin
tarpeelliseksi. Tiepiiri ja Tampereen kaupunki katsovat, että tätä työtä
tulee jatkaa maakuntakaavoituksen yhteydessä yhteistyössä Tampereen
kaupunkiseudun kuntien, Pirkanmaan liiton ja Tiehallinnon Hämeen tiepiirin
kesken. Työryhmää ovat vetäneet apulaiskaupunginjohtaja Esa Kotilahti ja
tiejohtaja Mauri Pukkila.
Lisätietoja
Tiehallinto Hämeen tiepiiri, tieinsinööri Tero Haarajärvi, puh. 0204 22
3941
Tampereen kaupunki, liikenneinsinööri Reijo Väliharju, puh. (03) 3146 6521.
|