Hämeen
tiepiiri: ajankohtaista
Tiedote 25.10.2002
Talviajan nopeusrajoitukset
Hämeen tiepiirin alueella 2002-2003
Talviajan nopeusrajoitukset Hämeen tiepiirin
alueella eli Kanta-Hämeessä, Päijät-Hämeessä ja Pirkanmaalla otetaan käyttöön
30.-31.10.2002.
Talviajan nopeusrajoituksen alkaminen
Alennetut rajoitukset tulevat voimaan sitä mukaa, kun nopeusrajoitusmerkkejä
saadaan vaihdettua. Tiepiirin alueella 100 km/h -rajoitus-osuuksia jää noin 310
kilometrin matkalle. Edellisen talvikauden nopeusrajoituksiin ei tule muutoksia.
Talviajan nopeusrajoitukset poistetaan ensi
vuonna maalis-huhtikuun aikana.
Talviajan nopeusrajoitukset
Moottori- ja moottoriliikenneteillä rajoitus on 100 km/h muualla, paitsi
Tampereen läheisyydessä valtatiellä 3 välillä Lakalaiva-Rajasalmi ja valtatiellä
12 välillä Alasjärvi-Huutijärvi. Näillä tieosuuksilla rajoitus on 80 km/h.
Muilla pääteillä 100 km/h -nopeusrajoitus alenee
80 kilometriin tunnissa. Poikkeuksina ovat kuitenkin seuraavat tieosuudet,
joille jää rajoitus 100 km/h:
- valtatie 4 välillä Lusi-Makkaramäki (4,1
kilometriä)
- valtatie 5 välillä Koskenmylly-Kaakkois-Suomen
tiepiirin raja (10,3 kilometriä), josta 100 km/h -rajoitus edelleen jatkuu
Kaakkois-Suomen tiepiirissä
- valtatie 9 välillä Järviö-Hirsikangas (5,7
kilometriä)
- valtatie 10 välillä Tammela-Hämeenlinna (37,1
kilometriä)
Valtatiellä 9 välillä Alasjärvi-Orivesi on sään,
kelin ja liikenneolosuhteiden mukaan muuttuva rajoitus. Tiellä on voimassa
nopeusrajoitusmerkin kulloinkin osoittama rajoitus.
Merkitseminen
Talviajan rajoitukset merkitään vaihtamalla nopeusrajoitusmerkit
alennettujen rajoitusten mukaisiksi.
Vaikutukset
Talviajan nopeusrajoitus alentaa käytettäviä ajonopeuksia syksyllä 5- 10 km/h.
Talvella ero 100 km/h -teihin verrattuna on 4-5 km/h. Raskaan liikenteen
nopeustasoon ei ole havaittavaa vaikutusta.
Seurantatutkimuksen mukaan alennettu talviajan
nopeusrajoitus on vähentänyt henkilövahinko-onnettomuuksia runsaalla
neljänneksellä verrattuna teihin, joilla 100 km/h -rajoitus on ollut voimassa
myös talviaikana. Kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien osalta vähenemä on noin
kolmannes.
Muita vaikutuksia ovat muun muassa liikennemelun,
pakokaasupäästöjen ja päällysteen kulumisen väheneminen. Ajoaika lisääntyy
hieman.
Tienkäyttäjien suhtautuminen
Talviajan nopeusrajoituksen noudattaminen koetaan hyvällä kelillä harmittavana,
mutta toisaalta rajoituksen merkitys liikenneturvallisuudelle ymmärretään ja
tienkäyttäjätyytyväisyystutkimusten mukaan nykyiseen talvirajoitusjärjestelyyn
ollaankin varsin tyytyväisiä. Olosuhteiden mukaan muuttuvia nopeusrajoituksia
haluttaisiin kuitenkin lisää.
Lisätietoja:
Liikenteen palvelupäällikkö Heikki Ikonen, puh. 0204 22 4100 tai 0400 333 392
Liikennesuunnittelija Ilkka Rouhento, puh. 0204 22 3917 tai 0400 233 357
LIITE
Kartta 100 km/h -tieosuuksista
talvikautena 2002-2003
|