Valtatie 12 valmistuneiden
suunnitelmaluonnosten käsittely alkamassa
Lahden
eteläisen kehätien, valtatien 12, yleissuunnitelmaluonnokset ovat
valmistuneet. Tiehallinnon Hämeen tiepiiri on laatinut suunnitelmaa elokuusta
2001 lähtien. Työn lähtökohtana on ollut vuonna 1998 laadittu
ideasuunnitelma ja ympäristöministeriön vuonna1999 vahvistama
Päijät-Hämeen seutukaavan mukainen Launeen linjausvaihtoehto.
Yleissuunnitelmassa on tarkennettu
ideasuunnitelman ratkaisuehdotuksia ja täydennetty tien vaikutustarkasteluita
vuonna 1996 laaditun Ympäristövaikutusten arviointiselostuksen pohjalta.
Työn kuluessa on laadittu seuraavat
yleissuunnitelmaa täydentävät erillisselvitykset:
- Ympäristövaikutusten selvitys
- Liipolan tunnelin rakennetekninen
yleissuunnitelma
- Liikenne-ennusteet ja verkolliset
vaikutustarkastelut
- Tutkitut vaihtoehdot ja niiden vaikutukset
Launeen linjauksen perusteet tutkittiin
Tien ympäristövaikutusten arviointi perustuu
1990-luvun alun suunnitelmiin ja selvityksiin. Tuolloin todettiin Launeen
linjauksen tukevan parhaiten kehätielle asetettuja tavoitteita. Nyt laadittavan
yleissuunnitelmatyön aikana päivitettiin aikaisempien selvitysten tiedot
siten, että eri vaihtoehtojen vaikutusarviointeja voidaan verrata laadittavan
Launeen yleissuunnitelman vaikutusten kanssa.
Eri vaihtoehdoista on laadittu erillinen raportti
"Tutkitut vaihtoehdot ja niiden vaikutukset" yleissuunnitelman
taustaraportiksi. Raportissa on käyty läpi eri vaihtoehtojen liikenteelliset,
ympäristölliset ja taloudelliset tavoitteet ja perustelut.
Launeen linjaus antaa parhaat mahdollisuudet
kaupungin keskustan ja asemanseudun kehittämiseen. Liikenneselvitys osoitti
selvästi, että tutkituista vaihtoehdoista Launeen kehätielinjauksen
liikenteelliset vaikutukset ovat merkittävimmät. Kehätie vähentää
keskustan liikennettä nykyiseltä valtatieltä ennustetilanteessa vuonna 2020
jopa yli 10 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Liikenteen vähenemä Hennalan
-Tapparan -Saksalankadun osuudella on 3000-4000 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Yleissuunnitelma toi tarkennuksia
suunnitelmiin
Yleissuunnitelmassa on tutkittu tarkemmin vuonna
1998 valmistuneen ideasuunnitelman ratkaisuja. Samanaikaisesti yleissuunnitelman
kanssa on laadittu luonnossuunnittelualueen osayleiskaavaksi.
Ala-Okeroisissa valittiin tien linjaukseksi
pohjoisempi linjausvaihtoehto, jolloin Porvoonjoen laakso jää tielinjan
ulkopuolelle Ala-Okeroistentien itäpuolelle ja säilyy luonnonmukaisena
virkistysalueena. Pohjoinen linjausvaihtoehto antaa enemmän mahdollisuuksia
myös maankäytön kehittämiselle kuin eteläisempi linjaus, vaikkakin tien
alle jää kaksi asuinkiinteistöä.
Launeen alueen suunnitteluun on vaikuttanut
eniten Launeen pohjavesialue ja sen sovittaminen tiejärjestelyihin. Tien
tasauksen sovittaminen pohjavesialueelle on suunniteltu yhteistyössä Lahti
Veden kanssa. Pohjaveden suojaus toteutetaan rakentamalla tie betonikaukaloon.
Kaukaloratkaisun avulla tien tasaus voidaan painaa pohjavedentason alapuolelle.
Tunneliselvityksissä on tarkasteltu
rakennusteknisten ratkaisujen lisäksi tunneleiden turvallisuuskysymyksiä.
Tunneleiden liikenne- ja käyttöturvallisuudessa on huomioitu tämän hetkinen
tietämys ja käytettävissä oleva tekniikka.
Kujalan eritasoliittymän ratkaisuna esitetään
kehätien ja valtatien 4 pohjoisen suuntaan joustavaa liittymistä. Muut
liikennevirrat liitetään uuteen Lotilan ja Kujalan alueet yhdistävään
kokoojakatuun. Liittymästä saadaan perinteistä kahden moottoriväylän
eritasoliittymää joustavampi ja maankäytöllisesti toiminnallisempi ratkaisu.
Liittymän kautta Lotilan ja Kujalan teollisuusalueet saavat sujuvat yhteydet
niin kehätielle kuin valtatielle 4.
Kehätien rakennuskustannukset on arvioitu
yhteensä noin 89 miljoonaksi euroksi. Kaupungin osuudeksi jäänee noin 4-6
miljoonaa euroa.
Ympäristövaikutukset tarkentuneet
Kehätien ympäristövaikutusten arviointi
tehtiin 1996. Uusien tiejärjestelyiden osalta on ympäristövaikutuksia
tarkennettu muuttuneiden ratkaisujen mukaisesti. Kokonaan uusia tarkasteluja
ovat olleet melulaskennat ja päästöselvitykset. Launeen alueen pohjavesialue
ja siihen kohdistuvat suojausratkaisut on tarkennettu. Myös luonnonolosuhteiden
osalta on tehty tarkennuksia.
Keskeisimmät vaikutukset ovat:
- Pohjavesien likaantumisriski kaupunkiseudulla
vähenee, koska merkittävä osa liikenteestä siirtyy Salpausselän
harjulta uudelle tielle. Launeen pohjavesialueen osuudelle rakennetaan
betonikaukalo kummankin ajoradan osuudelle.
- Tien meluvaikutukset voidaan rajata niin,
että melun ohjearvoja ei ylitetä asumiseen tarkoitetuilla alueilla. Tie on
suurimmaksi osaksi leikkauksessa, jolloin melu leviäminen estyy. Patomäen
ja Liipolan tunnelit ovat luonnollisesti melun torjunnassa tehokkaimpia
mahdollisia keinoja.
- Uusi tie vähentää päästöjä ilmaan
keskustassa liikenteen siirtymien mukaan. Uudella tielinjalla pitoisuudet
jäävät tasolle, josta ei aiheudu terveydellistä haittaa.
- Tien liikennealueelle jää kaksi
omakotitaloa.
- Tie sijoittuu pääosin kaupunkirakenteen
ympäröivään luontoon. Porvoonjokilaakso on ympäristökohteena
merkittävin alue, tielinjaan on tehty muutoksia Porvoonjokilaakson
säilyttämiseksi mm. Ala-Okeroisissa.
- Tielinja muodostaa voimakkaan esteen
tunneliosuuksia lukuun ottamatta. Tielinjan poikittaiset yhteydet, kevyen
liikenteen reitit, virkistysreitit ja katuyhteydet, on pyritty turvaamaan.
Osayleiskaavaluonnos
Osayleiskaavaluonnoksessa on esitetty
suunnittelualueen uudet maankäyttöehdotukset. Osayleiskaavassa esitetään
uusia palvelualueita Okeroisten eritasoliittymän eteläpuolelle ja
Uudenmaankadun varteen kehätien eteläpuolelle. Ajokadun ja Liipolan tunnelin
välisellä osuudella molemmin puolin uutta tietä sijoitettu rakentaminen
toimisi melusuojana Sokeritopankadun ja Apilakadun suuntaan. Myös Kujalaan on
esitetty uutta rakentamista. Patomäen alueen pallokentät kunnostetaan
uudelleen tunnelin rakentamisen jälkeen.
Kehätie sijoittuu alueelle, joka on suunniteltu
tieyhteyksille jo 1960-luvun lopulta lähtien. Jos uutta kehätietä alueelle ei
rakennettaisi, sijoitettaisiin sinne uusi katuyhteys Lahden yleiskaavan
mukaisesti. Uusia asuin- ja toimitila-alueita ei yleiskaavassa alueelle ole
sijoitettu, vaan vapaat alueet olisivat lähinnä virkistysalueita.
Suunnitelmien käsittely, vaikuttamisen keinot
Osayleiskaavaluonnos on nähtävillä kesän
ajan. Elokuun 16. päivään mennessä on mahdollisuus esittää
mielipiteitä kaavasta. Mielipiteiden ja lausuntojen jälkeen kaupunki
päättää osayleiskaavaesityksen laatimisesta. Esitys kehätien
yleissuunnitelmaksi tehdään osayleiskaavan nähtävillä olon jälkeen.
Yleissuunnitelma- ja osayleiskaavaesitykset tulevat uudelleen nähtäville ennen
kaupunginvaltuuston käsittelyä. Valtuuston käsittely voi olla aikaisintaan
marraskuussa. Vaikuttamisen kannalta keskeisimmät ajankohdat ovat
osayleiskaavaluonnoksen nähtävillä olo kesän aikana ja syksy, jolloin
osayleiskaava- ja yleissuunnitelmaehdotukset ovat virallisesti nähtävillä.
12.6.2002
Edellinen sivu
|