Hämeen
tiepiiri: ajankohtaista
Tiedote 18.9.2002
Valtatie 12 Lahden eteläinen
kehätie: Yleissuunnitelma valmistunut
Tiehallinnon Hämeen tiepiirin laatima
Lahden eteläisen kehätien yleissuunnitelma on valmistunut. Yleissuunnitelman
laadinnan yhteydessä on tehty laajoja taustaselvityksiä muun muassa
eteläisen kehätien ympäristönvaikutuksista, kehätien eri vaihtoehtojen
vertailusta ja niiden vaikutuksia sekä liikenne-ennusteista.
Hämeen tiepiiri käynnisti Lahden eteläisen
kehätien (valtatie 12) yleissuunnittelun elokuussa 2001. Työn lähtökohtana
ovat olleet vuonna 1998 valmistunut ideasuunnitelma ns. Launeen vaihtoehdosta ja
vuonna 1999 vahvistettu Päijät-Hämeen kokonaisseutukaava. Yleissuunnitelman
kanssa samanaikaisesti käynnistettiin tiealuetta ja sen ympäristöä koskevan
osayleiskaavan suunnittelu.
Hankkeen tavoitteet
Eteläiselle kehätielle asetettiin tavoitteiksi:
- Valtatien 12 palvelutason parantaminen Lahden
kaupunkiseudulla.
- Raskaan liikenteen siirtäminen pois Lahden ja
Hollolan keskusta-alueen läpi kulkevalta nykyiseltä valtatieltä
- Lahden ydinkeskustan
kehittämismahdollisuuksien tukeminen.
- Lahden kaupunkiseudun yhdyskuntarakenteen
tukeminen.
- Pohjavesien pilaantumisriskin vähentäminen
Lahden kaupunkiseudulla.
- Melu- ja päästöongelmien ratkaiseminen
niin, ettei asetettuja ohjearvoja ylitetä
- Tien yleisilmeen luominen maisemaan ja Lahden
kaupunkikuvaan soveltuvaksi.
Perusteet tutkittiin, Launeen linjauksella
eniten hyötyjä
1990-luvun puolivälissä tehdyissä
suunnitelmissa ja selvityksissä todettiin Launeen linjauksen tukevan parhaiten
kehätielle asetettuja tavoitteita. Nyt laaditun yleissuunnitelmatyön kuluessa
aikaisempien selvitysten tiedot päivitettiin siten, että eri vaihtoehtojen
vaikutusarviointeja voitiin verrata Launeen yleissuunnitelman vaikutusten
kanssa.
Launeen linjaus antaa parhaat mahdollisuudet
Lahden kaupunkiseudun aluerakenteen kehittämiseen. Liikenneselvitys osoitti,
että tutkituista vaihtoehdoista Launeen kehätielinjauksen liikenteelliset
vaikutukset ovat merkittävästi muita vaihtoehtoja suuremmat. Kehätie
vähentää keskustan kohdalla liikennettä nykyiseltä valtatieltä jopa yli 10
000 ajoneuvoa / vuorokausi ennuste-tilanteessa vuonna 2020. Liikenteen siirtymä
nykyiseltä valtatieltä Mytäjäisten ja Joutjärven välillä antaa
mahdollisuuden kehittää alueen maankäyttöä ja liikenteellisiä ratkaisuja
kaupunkikeskustan ehdoilla. Kehätie keventää myös katuverkon
liikennekuormitusta etenkin Hennalan-Tapparan-Saksalankadun osuudella.
Tieratkaisuja tarkennettiin
Suunnitellun Lahden eteläisen kehätien
kokonaispituus Hollolan Soramäen ja valtatien 4 välillä on noin 12,5 km ja
nyt suunnitellun osuuden Okeroinen- Kujala (valtatie 4) noin 6,5 km.
Lähtökohtana on ollut 2+2- ajokaistainen kaupunkimoottoritie, jonka
nopeusrajoitus on 80 km/h. Tiealue on mitoitettu mahdollisimman kapeaksi.
Suunnittelutyön aikana aiemmissa suunnitelmissa
esitettyjä ratkaisuja tarkennettiin mm. Ala-Okeroissa, Launeella Sokeritopan
kohdalla ja Kujalan eritasoliittymässä valtatiellä 4. Kehätie on
suunnittelualueella pääosin painettu leikkaukseen meluhaittojen
pienentämiseksi. Patomäen ja Launeen omakotialueiden välissä kehätie on
ympäristösyistä suunniteltu noin 500 m pitkään betonirakenteiseen
tunneliin. Tunnelin päällä voi nykyiseen tapaan olla virkistysalue tai sen
päälle voidaan toteuttaa myös muuta maankäyttöä. Launeen pohjaveden
muodostumisalueella pohjaveden suojaus toteutetaan rakentamalla tie
betonikaukaloon.
Noin kilometrin pituinen Liipolan tunneli
mahdollistaa kehätien luontevan linjauksen Launeelta Kujalaan. Kujalan
eritasoliittymäksi esitetään ratkaisua, jossa valtateiden välisen liikenteen
lisäksi Lotilan ja Kujalan teollisuusalueet saavat sujuvat yhteydet niin
kehätielle kuin valtatielle 4. Nykyiset kehätien kevyen liikenteen
poikittaisyhteydet säilyvät lähes nykytilanteen mukaisina. Kehätien
suuntaisena väylänä on esitetty uutta yhteyttä Metsä-Hennalasta Patomäen
kautta Launeen koululle. Suurimmat muutokset joudutaan tekemään Kujalan alueen
virkistysreitteihin.
Ympäristövaikutukset päivitettiin
Kehätien keskeisimmät vaikutukset ovat:
- Pohjavesien pilaantumisriski Lahden
kaupunkialueella vähenee.
- Kehätien läheisyydessä melun ohjearvoja ei
ylitetä asumiseen tarkoitetuilla alueilla. Melutilanne nykyisellä
valtatiellä erityisesti Lahden keskustan kohdalla paranee.
- Uusi tie vähentää päästöjä ilmaan
Lahden keskustassa. Uudella tielinjalla pitoisuudet jäävät tasolle,
joista ei aiheudu terveydellistä haittaa.
- Lahden keskustan kehittämiselle avautuu uusia
mahdollisuuksia. Uusien teollisuus- ja palvelualueiden suoria
liikenneyhteyksiä valtakunnan verkkoon voidaan parantaa.
- Porvoonjokilaakso on kehätien
ympäristökohteena merkittävin alue, tielinjaan on tehty muutoksia
Porvoonjokilaakson säilyttämiseksi mm. Ala-Okeroisissa.
- Tielinjan poikittaiset yhteydet, kevyen
liikenteen reitit, virkistysreitit ja katuyhteydet on pyritty turvaamaan.
Tien varteen on suunniteltu uusi länsi- itäsuuntainen kevyen liikenteen
reitti.
Osayleiskaava antaa puitteet maankäytön
kehittämiselle
Osayleiskaava on laadittu Lahden eteläisen
kehätien välittömään ympäristöön. Osayleiskaava on laadittu siten, että
se sopii mahdollisimman hyvin yhteen Lahden vuonna 1998 hyväksytyn yleiskaavan
kanssa. Tien ympäristön maankäytössä on erityisesti tutkittu
mahdollisuuksia palvelutoimintojen ja virkistysalueiden ja -reittien
sijoittumiseen. Uusia asuinalueita ei kaavassa esitetä. Vapaat alueet ovat
lähinnä virkistysalueita.
Taloudellisesti kannattava hanke
Kehätien rakennuskustannukset on Lahden
kaupungin alueella arvioitu yhteensä noin 90 miljoonaksi euroksi. Koko
tieosuuden Soramäki-Kujala kustannukset ovat 111 miljoonaa euroa. Koska
kehätie on osa valtakunnallisesti tärkeää valtatietä, Tiehallinto vastaa
pääosin sen rakentamisesta. Lahden kaupungille tulevat kustannukset
muodostuvat katuverkon muutoksista ja kevyenliikenteen väylistä. Koko
eteläisen kehätien (Soramäki-Okeroinen-valtatie 4, Kujala)
liikennetaloudellinen hyöty-kustannussuhde on 1,9. Hanke on
liikennetaloudellisesti kannattava.
Vuoropuhelu, tärkeä osa suunnittelua
Kehätien yleissuunnitelman laadinta on
perustunut mahdollisimman avoimeen tiedonvälitykseen. Suunnittelutyön aikana
on käyty poikkeuksellisen laajaa vuoropuhelua muun muassa tien
vaikutuspiirissä toimivien yhdistysten edustajista ja asukkaista koostuneesta
seurantaryhmässä. Suunnitelmia on esitelty yleisötilaisuuksissa asukkaille ja
muille intressiryhmille.
Yleissuunnitelman kanssa samanaikaisesti
laaditusta osayleiskaavaluonnoksesta on saatu mielipiteet kesän aikana. Lahden
kaupunki päättää lausuntojen ja mielipiteiden perusteella
osayleiskaavaesityksen laatimisesta. Osayleiskaavaesitys valmistuu syksyn 2002.
Yleissuunnitelmalle hankitaan tielain mukainen hyväksyntä.
|