Hämeen
tiepiiri: ajankohtaista
Uutta kehätietä pitkin -
virtuaalisesti
Se alkaa Lakalaivasta ja päättyy Ylöjärvelle.
Uusi nelikaistainen Tampereen läntinen kehätie odottaa kulkijoita. Tie
on valmis ja uljaana se halkoo maisemaa. Lakalaivan eritasoliittymästä
lähdetään ja ensin ylitetään päärata. Sillalta tie sukeltaa kohti Pirkkalaa.
Meluaidan takana oikealla puolella on Härmälän asuntoaluetta. Pirkkahalli
ohitetaan ja Partolan alue jää maastovallin taakse. Metsäinen maisema vaihtuu
tien laidalla, kunnes tulee Linnakorven eritasoliittymä. Ai niin! Sehän onkin
aivan uusi liittymä.
Kulku jatkuu. Ruuhkia ei ole, sillä tiessä
riittää leveyttä. Pituuttakin on 21 kilometriä tällä uudella kehällä. Pirkkalan
eritasoliittymä häämöttää edessä. Lentokentällekin pääsee siitä. Ja matka
jatkuu. Saavutaan Rajaniemen eritasoliittymään ja ajetaan kohti uutta uljasta
Rajasalmen siltaa. Entinen Pyhäjärven ylittänyt silta jäi rinnakkaistieksi. Se
palvelee myös kevyen liikenteen yhteytenä Pirkkalan ja Nokian välillä.
Melukaidetta on laitettu uuden sillan molemmille puolille.
Lintuhorisontista katsottuna seuraava risteys
näyttää aikamoiselta. Mutta ajaessa tietä pitkin huomaa, että liikenne sujuu.
Nokian suuntaan kääntyville on melkein ympyrän mallinen ramppi, josta hurahtaa
Nokian moottoritielle. Kehätie jatkuu Kalkkuun rakennettuna kallioleikkaukseen
ja höystettynä melurakenteilla. Äänieristys on tärkeä, sillä asukkaita on tien
kahta puolta. Kalkussa eteen tulee uudenlainen eritasokiertoliittymä, joka
yllättää isolla kaarellaan. Se toimii liikenteellisesti kuitenkin aivan kuten
muutkin kiertoliittymät.
Kalkun Myllypurossa on eritasoliittymä. Se onkin
tärkeä, sillä teollisuusalueella on paljon liikennettä. Matka jatkuu ja eteen
tulee viitta: Ylöjärvi, Soppeenmäki. Pikku-Ahveniston eritasoliittymä hoitelee
liikenteen sujumista Ylöjärven suuntaan. Hiihtäjiä on ajateltu ja heille on
tehty kaksikin hiihtotunnelia tien alitse. Hieno juttu!
Ennen niin sanottua Vaasan tietä 21 kilometriä
tulee täyteen, ja uusi kehä on tuonut matkustavaisen tien päähän. Tuntui
huolettomalta ja turvalliselta tulla tätä uutta läntistä kehää pitkin. Ajaessa
tuli tunne, että katto on korkealla ja seinätkin suhteellisen leveällä. Ohi
pääsee, jos haluaa eikä vastaantuleva liikenne pääse samalle kaistalle. Välissä
on viherkaistaa ja kaiteita.
Oli mukava ajella Tampereen läntistä kehätietä
päästä päähän - keinotodellisuudessa eli virtuaalisesti! Tällä tavoin voi
harjoitella maisemiin tutustumista ja suunnistusta ennen kuin tie saadaan
käyttöön.
Ja nythän se oikea ajaminenkin näyttää olevan
näköpiirissä.
Suunnitelman
virtuaalimalli
HUOMAA! Verkkoesitys on hyvin yksinkertaistettu
versio varsinaisesta virtuaalimallista, jotta ei asetettaisi kovin suuria
vaatimuksia katselussa käytettävälle mikrolle.
Tiellä ajoi Anja Laine Hämeen tiepiiristä |