Paasikiventien jatkeen
rakentaminen valtateiden 3 ja 10 välille Hämeenlinnassa
TAVOITTEET
Asuntoalueiden
läpi johtavan Viipurintien sekä keskustan liikennettä pyritään
vähentämään ja liikenteen haittavaikutuksia pienentämään siten, että
keskustaan saapuva liikenne ja keskustan läpi ajava liikenne ohjataan uutta
yhteyttä pitkin Katisten kiertoliittymästä Vanajantielle ja edelleen
Paasikiventielle.
Rakentamalla Paasikiventien eritasoliittymään myös pohjoisen suunnan
rampit kevennetään Kaivokadun ja Eureninkaudun liikennettä ja pienennetään
niiden aiheuttamaa estevaikutusta. Liikenteen ohjaaminen uudelle reitille
mahdollistaa liikenteen rauhoittamisen ja kevyen liikenteen olosuhteiden
parantamisen Viipurintiellä ja keskustassa.
PARANTAMISTOIMENPITEET
Paasikiventien eritasoliittymä
Eritasoliittymään lisätään pohjoisen suunnan rampit. Pohjoisesta tuleva
ramppi erkanee moottoritiestä Turuntien sillan jälkeen ja liittyy
Eureninkatuun. Pohjoiseen ajetaan silmukkaramppia, joka sijoittuu nykyisen
rampin ja moottoritien väliin. Ramppien ja Paasikiventien liittymät on
suunniteltu osin kaksikaistaisiksi kiertoliittymiksi. Ne ovat turvallisia ja
liikenteellisesti toimivia ratkaisuja. Jonot ja odotusajat ovat merkittävästi
pienemmät kuin valo-ohjatuissa liittymissä. Kevytliikenne alittaa
kiertoliittymistä moottoritielle johtavat rampit. Ramppijärjestelyt
sisältävät myös linja-autopysäkit.
Kuva: Paasikiventien eritasoliittymä, osasuurennos (110/91k)
Ensimmäisessä toteutusvaiheessa Eureninkadun ja Paasikiventien
liittymä säilyy nykyisellään valo-ohjattuna. Se muutetaan
kiertoliittymäksi, kun nykyinen liittymä ei enää liikenteen kasvaessa toimi
tyydyttävästi.
Paasikiventie
Paasikiventien itäosa parannetaan kaksiajorataiseksi Rauhankadulta
Vanajantielle. Hopeaseppien sillan ja Vanajantien välillä olevat liittymät
tonteille poistetaan.
Ensimmäisessä vaiheessa Hopeaseppien uutta siltaa ei toteuteta.
Paasikiventie levitetään kaksiajorataiseksi sillan itäpuolella. Toinen silta
rakennetaan, kun liikenteen toimivuus edellyttää sitä.
Kuvasovitus Paasikiventien eritasoliittymän
lopullisesta ratkaisusta (92k)
Vanajantie
Vanajantie rakennetaan Paasikiventien ja Kantolankadun välillä
kaksiajorataiseksi kaduksi. Vanajantiestä rakennetaan bulevardimainen
pääkatu. Sitä ympäröivän maankäytön synnyttämä autoliikenne liittyy
valo-ohjatun katuliittymän kautta Vanajantiehen.
Vanajantie, tyyppipoikkileikkaus (21k)
Yhdystie
Rautatien alittava yhdystie on uusi sisääntulo idästä keskustaan,
Keinusaareen ja Kantolaan. Se tarjoaa myös uuden kevyen liikenteen yhteyden
Katisten alueelta keskustaan. Kiertoliittymät kytkevät yhdystien idässä
valtatiehen 10 ja lännessä Vanajantiehen ja Kantolankatuun.
Kustannusarvio
Koko hankkeen kustannusarvio on noin 11,6 miljoonaa euroa, josta
ensimmäisen toteutusvaiheen osuus on noin 9 miljoonaa euroa.
Jatkotoimet
Paasikiventien eritasoliittymän ja yhdystien tiesuunnitelmat sekä
Paasikiventien ja Vanajantien katusuunnitelmat asetetaan nähtäville ja
lähetetään lausuntokierrokselle. Tiesuunnitelmat vahvistetaan tielain mukaisesti
ja katusuunnitelmat rakennuslain mukaisesti kaavamuutosten vahvistamisen
jälkeen. Vahvistetuista tiesuunnitelmista laaditaan rakennussuunnitelmat. Hanke on tarkoitus toteuttaa
Hämeen tiepiirin, Hämeenlinnan kaupungin yhteishankkeena.
Lisätietoja
Suunnitelma on laadittu yhdyskuntien toimivuuden ja perusrakenteiden
kehittämisen tavoitteita parantavana EU-hankkeena, joka sisältyy Etelä-Suomen
tavoite 2 -ohjelman 3.1 -kokonaisuuteen. Tie- ja katusuunnitelmat on laatinut
Esisuunnittelijat Oy Hämeen tiepiirin ja Hämeenlinnan kaupungin
toimeksiannosta.
Hämeen tiepiiri: Anneli Harju 0204 22 4207
Hämeenlinnan kaupunki: Markku Vasama (03) 621 2330 |