Tie valmistuu Ylöjärveltä kohti Kurua
Kantatietä 65 Ylöjärveltä
Kyrönlahteen rakennetaan helpottamaan Ylöjärven keskustan
liikennettä. Nykyisin käytössä oleva väylä on tukossa isosta
liikennemäärästä. Lisäksi se on vaarallinen jalankulkijoille ja
tielläliikkujille.
Kantatien 65 rakentamisesta vastaava Andament Oy:n johtaja
Kauko Kallunki tuntee hyvin Tiehallinnon
toimintatavat, koska hän on ollut 23 vuotta Keski-Pohjanmaan
tiepiirissä työssä. Vuonna 1989 hän lähti sieltä pois ja oli sen
jälkeen urakoitsijan leivissä. Nyt hän on omassa yrityksessä,
Andament Oy:ssä, osakkaana. Andament Oy tekee kantavan kerroksen
stabilointia ympäri Suomea Tiehallinnolle.
Projektipäällikkö Kauko Kallunki
Andament Oy valittiin
projektinjohtokonsultiksi
Sopimus kantatien 65 rakentamiseksi tehtiin huhtikuussa 1999.
Suunnitteluttaminen kuului myös urakkaan. Suunnittelijan valinta
tapahtui heinäkuussa 1999. Suunnittelutyö
kilpailutettiin, ja pääsuunnittelijaksi valittiin
Vesi-Hydro Oy Helsingistä. Sillat suunnitteli
Suunnittelu Kortes Oulusta. Rakennussuunnittelun
ensimmäinen osa alkoi heinäkuun puolessa välissä vuonna 1999.
Ensimmäiset urakat pääsivät käytiin joulukuussa 1999. Rakentamisen
kustannusarvio on 80 miljoonaa markkaa, ja se on pysynyt hyvin
raameissaan.
Suunnilleen vuosi kului ensimmäisestä lehti-ilmoituksesta
hankkeen käynnistämiseksi siihen, kun kuokka lyötiin ensi kertaa
maahan. Aikaa kului paljon lehti-ilmoitteluihin ja muihin
virallisiin toimiin.
Pieniä urakoita
- Periaatteena töiden eteenpäin viemisessä on ollut, että urakat
paloitellaan pieniin paloihin, kertoo Kauko Kallunki. -
Aluksi suunniteltiin ja tehtiin selvityksiä, sitten alkoi
rakentaminen. Yhtenä pienimmistä urakoista on esimerkkinä tiealueen
merkkaaminen. Sen teki Tieliikelaitos, jonka osuus on ollut
yllättävän pieni. Ovat kyllä tarjonneet, mutta muut ovat menneet
edelle.
Melukaiteen tekeminen on vielä kysymättä, kaikki muut urakat on
hoidettu. Urakkatarjouspyyntö on lähetetty kaikille halukkaille,
joilla on mahdollisuudet hoitaa urakka.
Linjaus maastossa
Rakennustyömaa alkaa Ylöjärveltä ison kolmostien jatkeelta ja
muuttuu kantatie 65:ksi. Rakennettavan tieosuuden pituus on
20 kilometriä, ja se päättyy Kyrönlahteen. Tielinjaus
menee syrjässä, aika kaukana entisestä Kurun tiestä. Pohjanmaan rata
ylitetään ennen Viljakkalan tietä. Elovainion risteys on valmis.
Yhteensä kolme siltaa on valmiina haastatteluhetkellä kesäkuussa
2001.Valmiiksi rakennettu tieosuus päällystetään tänä kesänä
Viljakkalan tiehen asti. |
Kiviaines löytyy
linjalta
Linjaus on suunniteltu niin, että kiviainesta eli kalliota löytyy
linjalta. Kaikki otetaan tielinjasta ja käytetään
rakentamiseen. Mitään ei jää yli.
Ruskosuohaukka meinasi kaataa koko
hankkeen
Ylöjärvellä uuden tielinjauksen lähistöllä on Hirvijärvi, joka on
valtakunnallisesti arvokas lintujärvi. Järven rannat ovat
Natura-aluetta, ja siellä asustaa harvinainen
ruskosuohaukka, joka on suojeltu laji Suomessa.
Järven kohdalla jouduttiin 1999 tiesuunnitelmaa tarkistamaan,
ja tielinjaa siirrettiin kauemmas. Tarvittaessa Hirvijärven kohdalle
rakennetaan lisäksi meluseinää. Lintujen nousureitit piti
tutkia, jotta ne eivät törmäisi korkeisiin rekka-autoihin. Lintujen
sielunelämää piti tutkia laajasti. Joutsenen pesä aiheutti myös
vuonna 2000 harmia ja kustannuksia tienrakentamiselle.
Nopeampi ja turvallisempi
yhteys
Hankkeen tarkoitus on parantaa Näsijärven länsipuolella yhteyksiä
Ylöjärveltä Virroille asti. Ylöjärven keskustan kohta on
liikenteellisesti kuormitettu. Vanhan tien varsi on taajaan
asutettu, ja useita liittymiä on rakennettu vuosien aikana.
Sen vuoksi vanhalla tiellä 60 kilometrin ajonopeus ulottuu
pitkälle. Uuden tien ajonopeus tulee olemaan 100 kilometriä
tunnissa, paitsi Elovainion risteyksen kohdalla nopeudeksi tulee 60
kilometriä tunnissa.
Liikenteen melua
vähennetään
Uudelle tieosuudelle tehdään reilut viisi (5,2 ) kilometriä
hiljaista päällystettä. Melutaso putoaa noin neljä desibeliä.
Pyrkimys on päästä 55:een desibeliin (60 - 65 db tällä hetkellä).
Rakennusaikainen tie on työkoneiden käytössä peltojen
keskellä.
Autoja liikkuu tällä hetkellä Ylöjärven keskustan kohdalla noin
15 000 vuorokaudessa, joten uusi tie tulee olemaan tarpeellinen.
Vanhalta tieltä liikennemäärät tulevat putoamaan aika tavalla.
Tie valmistuu ajallaan lokakuussa
2002
Lokakuun lopussa 2002 tie valmistuu. Uusi tie aukeaa liikenteelle
tänä syksynä Viljakkalan tiehen saakka (ks. tiedote). Seuraava väli avataan vasta,
kun tie on loppuun asti valmis.
Riista-aitaa rakennetaan 16 kilometrin matkalle eli yhteensä 32
kilometriä.
Lauhat talvet
hankalia
- Kaksi lauhaa talvea on vaikeuttanut tien rakentamista, toteaa
Kauko Kallunki. - Maalajit ovat savista "silttiä", jota ei ole
päässyt työstämään ennen kuin maaliskuussa. Massanvaihtoja on tehty
tänä keväänä kaksi kappaletta, kumpikin 120 000 kuutiota
täytöiltään. /AAL
© Hämeen Tiepiiri 2001 |