etusivu | toiminta-sivu
|
|
Moottoriliikennetie välillä
KOSKENKYLÄ - LOVIISA, VT 7 (E 18)
|
Tie valmistui etuajassa ja se otettiin liikenteen käyttöön 24.9.1998. Avausjuhla oli lokakuussa 1998.
Suunnitelmaselostus
Valtatie 7 on osa Eurooppatietä 18, joka on Suomen tärkein itä-länsisuuntainen väylä.
E18 tie on yleiseurooppalaisen liikenneverkoston liikennekäytävän 9:n osa. Siinä moottoriväylät, rautatiet sekä vesiväylät ja satamat muodostavat yhdessä monipuolisen ja tehokkaan liikennejärjestelmän.
Pohjolan kolmio on yksi Euroopan Unionin tärkeimmistä liikennehankkeista.
|
UUSI TIEJAKSO |
Uusi tiejakso korvaa kapean (7/7,5 m), mäkisen ja mutkaisen valtatien Koskenkylän ja Loviisan välillä. Vanha valtatie jää lähes täysin paikallisen liikenteen käyttöön. |
Liikenne-ennusteen mukaan tiejaksolla kulkee vuonna 2020 keskimäärin 12 500 ajoneuvoa vuorokaudessa. Moottoriliikennetie voidaan myöhemmin täydentää moottoritieksi rakentamalla toinen ajorata. |
- Kuva: Tien Koskenkylän kohdalla oleva osa rakennetaan moottoritieksi.
|
- Tien rakentaminen alkoi vuoden 1996 alussa.
- Rakentamiskustannukset ovat 120 Mmk vuoden 1995 hintatasossa. Tien kokonaispituus on 14,5 km.
- Tien rakentamiseen tarvittavat maa-ainekset saadaan tielinjalta.
- Tiejaksolle rakennetaan hyvin varustettu levähdysalue.
|
- Kuva: Leveäkaistatie parantaa turvallisuutta
- Kuva: Kallioleikkaukset on avarrettu, jotta tieympäristön ilme olisi miellyttävä
|
YMPÄRISTÖVAIKUTUSTEN ARVIOINTI (YVA) |
Ympäristövaikutusten arviointi jo ennen YVA-lainsäädäntöä
|
Ympäristövaikutusten arviointimenettelyä kokeiltiin jo yleissuunnittelussa vuosina 1992-93. Sen perusteella valittiin toteutettava linjaus vaihtoehdoista, jotka olivat viisi eri moottoriliikennetien linjausta ja nykyisen tien parantaminen ohituskaistatieksi. Tiesuunnitelman ratkaisut punnittiin lakisääteisessä YVA-menettelyssä |
Kansalaiset osallistuivat |
Alueen asukkaat, elinkeinoelämän edustajat ja luontojärjestöt keskustelivat hankkeesta vastaavan kanssa pienryhmissä. Asukkaat järjestivät suunnittelijoille neuvottelun, jossa suositeltiin kompromissiratkaisua. Lopullista vaihtoehtoa viimeisteltäessä tiepiiri on aktiivisesti tiedottanut tärkeistä ratkaisuista. Yhteydenpito jatkuu rakentamisen ajan.
|
Haitalliset vaikutukset hallinnassa |
Yhtenäisten luontoalueiden pirstoutumista ja tien estevaikutusta lievennetään eläinalikuluin ja pohjavesien pilaantumisriskejä ehkäistään pohjavesisuojauksin. |
- Kuva: Hirvien tärkeimmälle vaellusreitille rakennetaan n. 165 metrin pituinen silta
- Kuva: Riista-aita estää eläimiä ylittämästä tietä. Se ohjaa osan eläimistä käyttämään alikulkuja.
- Kuva: Tien estevaikutuksen vähentämiseksi tien alle rakennetaan erikokoisia pieneläintunneleita.
|
Seuranta keskittyy ekologiseen pirstoutumiseen |
Alueen luonto tutkittiin ennen tien rakentamista perusteellisesti. Tien rakentamisen ja liikenteen vaikutusta kasvi- ja eläinpopulaatioihin seurataan järjestelmällisesti tien rakentamisen aikana ja käyttöönoton jälkeen. |
Suunnittelu perustuu useisiin tutkimuksiin ja selvityksiin ajalla 1991-1996 |
Toteutusaikataulu (113k)
|
alkuun |
toiminta-sivu |
etusivu
|
|